7 ključnih činjenica o tužbama EU protiv Googlea i njegova monopola

Europska komisija danas je počela postupak zbog zloporabe monopola

FOTO: AFP

Europska komisija upravo je počela formalni postupak protiv Googlea kojega već više od 5 godina istražuje zbog sumnji da je zlorabio monopolistički položaj koji ima na EU tržištu pretraživača i ostalih internetskih sluga.

EU vodi četiri ozbiljne istrage protiv Googlea, a danas mu je službeno poslala tužbu za dva najveća problema – sabotiranje linkova za shopping stranice konkurenata i nametanje posebnih uvjeta proizvođačima mobilnih uređaja koji žele koristiti njihov operativni sustav Android. U SAD-u je nedavno zatvorena gotovo identična istraga koju je na temelju tužbi skupne Googleovih američkih konkurenata vodila Federalna komisije za trgovinu.

Nakon mnogo natezanja, američki mediji pišu i misterioznih noćnih posjeta Googleovih direktora Bijeloj kući, Vlada je internetskog giganta praktički oslobodila svih sumnji. Prema dokumentima iz istrage o Googleovim poslovnim praksama u Americi, koji su procurili u novine, članovi Federalne komisije za trgovinu ili su korumpirani do srži ili neobjašnjivo naivni.

Google je uspio obraniti sve nekorektne prakse uz nekoliko manjih ustupaka. U američkom je Kongresu zatražena ponovna istraga, ali malo je izgledno da će Vlada u ovom trenutku dodatno otežavati Googleovu poziciju, jer je europski pritisak na američku tehnološku industriju ionako nervira.

Povjerenica Europske komisije za zaštitu tržišnog natjecanja Margrethe Vestager obećala je da se Google u Europi neće izvući lako kao u Americi. Ili će, poručila je, početi poštovati europske propise i načela tržišnog natjecanja ili će ih Komisija izvesti pred sud.

magrethe vestagen
Povjerenica Europske komisije za zaštitu tržišnog natjecanja Margrethe Vestager Europska Komisija

“Pobrinut ću se da tržišta na ovim prostorima cvjetaju bez ograničenja koja stvara nelojalna konkurencija bilo koje kompanije.” rekla je. Google je svom blogu objavio maratonski tekst u kojemu pobija tvrdnje Komisije najavljujući da njegovi proizvodi potiču konkurenciju i koriste kupcima.

“Android je bio ključan u poticanju kompeticije i izbora, snižavajući cijene i šireći izbor za sve, danas je na tržištu 18.000 različitih Android uređaja”, tvrde u Googleu. Na blogu TechCrunch objavljen je interni dopis noćas poslan svim zaposlenicima Googlea u kojemu uprava upozorava da će biti mnogo “uznemirujuće oštrih kritika”, ponavlja da će dokazati da je Komisija u krivu i moli zaposlenike da ni na koji način, u kompaniji ni izvan nje, ne komentiraju proces i da “nastave raditi ono u čemu su najbolji, razvijati sjajne proizvode koji služe korisnicima i klijentima.”

U izjavi povodom podnošenja takozvanog Službenog prigovora (Statement of Objections) prvog koraka u procesu koji bi Google u najgorem slučaju mogao dovesti i do barem 10 miljiardi dolara teškog sudskog procesa, Vestager je rekla da je Googlovo namiještanje rezultat pretraživanja linkova na shopping stranice – zloporaba.

“Google ima 10 dana za odgovor koji ću ja, naravno, pažljivo proučiti prije nego odlučim što dalje.” Jedini ovako veliki spor s nekom tehnološkom kompanijom Europska je komisija imala s Microsoftom 2004. kad ga je kompanija Sun tužila da sabotira konkurenciju preko licenciranja Windowsa. Micorosoftu je nakon suđenja određena kazna od 497 milijuna dolara.

Pogledajte što je u igri:

1. Što Europska komisija ima protiv Googlea

Europska komisija tvrdi da je Google zloupotrijebio dominantnu poziciju na tržištu EU. Tvrde da su sustavno promovirali rezultate pretraživanja svojih servisa za uspoređivanje cijena proizvoda i rezultate pretraživanja općenito. Komisija tvrdi da je dosadašnjim snimanje stanja uvjerena kako Google krši EU propise protiv zloporabe monopola i da guši konkurenciju te u konačnici zakida potrošače.

2. Koliko je ovo neugodno za Google?

Užasno. Jedna od najmoćnijih svjetskih institucija, u procesu koji će mediji opsesivno pratiti, mjesecima će detaljno iznositi Googleovo prljavo rublje. Tvrdit će da je nekorektan, podao takmac na tržištu i otkrivati kojim sve trikovima pokušava iskoristiti svoju dominaciju. To će stalno nanositi štetu ugledu Googlea i moglo bi ljude odvratiti od korištenja njihovih proizvoda i usluga. Google je dodatno izložen na burzama, a morat će trošiti i puno energije i novca na mašineriju za vođenje postupka u Bruxellesu. Sve u trenutku kad želi potvrditi dominaciju nad konkurentima poput Amazona, Facebooka ili Microsofta.

3. Današnji potez tek je početak natezanja s Googleom

State of Objections, službeni prigovor koji je Europska komisija danas podnijela protiv Googlea, akt je u kojem se tek navodi što Komisija zamjera Googleu. Svatko kome je upućen ima pravo dogovoriti na State of Objections, poricati tvrdnje, dokazivati suprotno i Komisija mora sudjelovati u tome. Prije nekoliko godina bili su u sličnom procesu s iTunesom i na kraju zatvorili istragu s upozorenjem. Nije rijetkost da ova faza procesa završi izmijenjenim stavovima Komisije a često i nagodbama. Natezanje s Googleom, prema njegovoj vlastitoj procjeni, moglo bi potrajati godinu-dvije. Ako se ne dogovore, Komisija može donijeti “odluku o kršenju propisa” koju bi Google onda morao osporavati na sudu.

4. Ali otvorena je još jedna istraga

Europska komsija pokrenula je odvojenu istragu o Googleovu monopolističkom ponašanju vezanom uz Android. Istraga će se fokusirati na sumnje da je Google nizom nekorektnih sporazuma sabotirao mobilne aplikacije svojih konkurenata na Androidu, njihove mobilne usluge i konkurentne operativne sustave.

5. Google je navodno frizirao rezultate pretraživanja…

Komisija tvrdi da je istraga koju je otvorila u studenom 2010. pokazala da Gogogle sustavno sabotira linkove na konkurentske stranice za kupovinu i usporedu cijena te da istovremeno forsira svoj “Google Shopping”. Primjerice, tvrde, kad tražite takve stranice Google Shopping je uvijek na vrhu i veći. Takvim odvraćanjem prometa Google konkurentima onemogućuje poštenu borbu na tržištu a korisnici ne vide uvijek relevantne rezultate svojih pretraživanja. Google ima 10 tjedna da odogovori na ove optužbe i zatraži službeno saslušanje jer ustupci koje su dosad ponudili Komisija ne smatra dovoljnima.

6. …i sabotirao konkurenciju preko Androida

Od 2005. kad su ga lansirali, Android je open-source mobilni operativni sustav koji svatko može slobodno koristiti i razvijati. Većina proizvođača mobilnih uređaja koristi Android u kombinaciji s nizom Googleovih aplikacija i usluga. Europska komisija, međutim, vjeruje da sustav nije otvoren već da proizvođači s Googleom moraju sklapati posebne ugovore koji izravno sabotiraju konkurenciju. Točnije, da kad kupite Android tablet ili mobitel, ključne aplikacije koje dobivate s njima poput Searcha, Mapsa ili YouTubea, to je sve odredio Google.Proizvođačima je, naime, slobodno dostupan samo dio koda potrebnog za programiranje Android uređaja. Za ostalo moraju potpisati da će na uređajima biti Googleove aplikacije. A da bi dobili aplikacije, moraju potpisati da će instalirati ono što im Google kaže, na istaknutom mjestu koje Google odredi te da će Google, a ne proizvođač, odrediti koje će aplikacije biti default. To, tvrdi Komisija, nanosi štetu korisnicima, programerima i inovativnim uslugama i proizvodima.

7. Posebna istraga vodi se o krađi tuđeg sadržaja i ugovorima o oglašavanju

Europska komisija već vodi istragu o zloporabi monopolističkog položaja i kršenju propisa o zaštiti intelektualnog vlasništva, zbog sumnji da je Google kopirao sadržaj s web stranica konkurenata. Google sumnjiče da je skrivao linkove na stranice konkurenata koji mu nisu dopuštali da njihov sadržaj koristi u svojim servisima. Primjerice, Expedia i Tripadvisor tužili su Google da uzima recenzije njihovih korisnika i stavlja ih u svoje servise za ocjenjivanje restorana i hotela. Te su dvije kompanije uložile milijune dolara u razvoj aplikacija i privlačenje publike a Google njihove ocjene koristi kao gotov materijal za razvijanje svoje ponude, nudeći zauzvrat tek obećanje da neće skrivati njihove linkove. Praksa krađe tuđeg sadržaja za popunjavanje vlastitih usluga, poznata kao “scraping”, nije tipična za Google, raširen je problem na internetu. Istraga se vodi i o ugovorima koji su oglašivače koji se reklamiraju na stranicama Googleovih konkurenata stavljaju u nepovoljniji položaj.