Jeff Bezos je uspio lansirati svoju raketu, Elon Musk mu je čestitao, a onda je na Twitteru počeo šou

Musk pokušava namamiti osnivača Amazona u novu svemirsku utrku

Zahuktala se svemirska utrka koja se trenutno odvija u Americi na korporativnoj razini, između kompanije SpaceX Elona Muska, direktora Tesla Motorsa i Blue Origina Jeffa Bezosa, vjerojatno poznatijeg kao osnivača Amazona.

U ponedjeljak Blue Origin je uspješno prizemljio svoju New Shepard raketu, dizajniranu za višekratno korištenje koja bi trebala putovanja u svemir približiti običnim ljudima.

Prvi potpuni suborbitalni test rakete BE-3 s motorom na tekući vodik i kisik Blue Origin je izveo početkom svibnja, no letjelicu tada nisu uspjeli spasiti. Ovoga puta, uspješno je obavljeno i slijetanje, a ovo postignuće izrazito je važno u kontestu razvoja raketa za višestruko korištenje. Letjelica se može lansirati, vratiti na Zemlju u jednom komadu i za nekoliko sati biti spremna za novi let.

Ubrzo nakon objave vijesti o uspješnom pothvatu Blue Origina, Elon Musk je putem Twittera uputio Bezosu čestitku na uspješnom slijetanju.

No Musk se nije zaustavio na tome, nego se potrudio objasniti razlike između njegovih i Bezosovih raketnih sustava, odnosno zašto je njegov Space X i dalje napredniji, iako dosad nisu uspjeli kontrolirano prizemljiti raketu za višestruko korištenje.

Bezosova tvrtka Blue Origin radi na razvoju raketa koje namjerava koristiti u komercijalne svrhe i dizajnirana je za let u svemir tijekom kojeg se može iskusiti 10 minuta bestežinskog stanja. New Shepard može primiti šestero ljudi i da biste se njome provozali, ne morate biti astronaut. Dovoljno je da kupite kartu.

Letjelica na raketni pogon SpaceX-a, također se razvijaju za višestruko korištenje. No namjena njihovih letjelica nije svemirski turizam nego se razvijaju za prijevoz astronauta do Međunarodne svemirske postaje i trebala bi početi letjeti za NASA-u 2017. godine.

Osim toga, New Shepard konstruiran je za suborbitalne letove, odnosno na visinu od otprilike 100 kilometara iznad Zemlje što predstavlja njezin maksimalni doseg. Beozosova letjelica ne može letjeti dovoljno brzo za ulazak u Zemljinu orbitu i drugim riječima, ne može stići do Međunarodne svemirske stanice koja je otprilike četiri puta udaljenija od suborbitalnog pojasa.

Falcon 9 ima deset puta snažniji motor

Upravo je ovdje ključna razlika između Falcona 9 koji je konstruiran upravo u tu svrhu. Naime, za ulazak u Zemljinu orbitu, letjelica mora održavati brzinu od 8 km po sekundi kako je gravitacija ne bi povukla natrag u atmosferu. Osim toga, da bi održala tu brzinu mora biti opskrbljena s dovoljnom količinom goriva pa je samim time teža i sporija. No sve to skupa otežava kontrolirano slijetanje takvih letjelica.

Motor New Sheparda konstruiran je za oko 49.500 kilograma potiska, a Muskov Falcon 9 pogonski sklop generira 585.000 kilograma potiska. Falcon 9 sa svojim deset puta snažnijim motorom je letjelica čiji se sklop sastoji do dva dijela, dok je New Shepard u konstruiran od jednog dijela, a takve su letjelice manje, lakše, jeftinije za izgradnju i lansiranje te manje komplicirane za letenje.

Nakon dva neuspješna pokušaja, SpaceX će ponovno pokušati vertikalno prizemljiti Falcon 9 u prosincu ove godine, piše Business Insider.