Jeff Bezos je uspio lansirati svoju raketu, Elon Musk mu je čestitao, a onda je na Twitteru počeo šou
Musk pokušava namamiti osnivača Amazona u novu svemirsku utrku
Zahuktala se svemirska utrka koja se trenutno odvija u Americi na korporativnoj razini, između kompanije SpaceX Elona Muska, direktora Tesla Motorsa i Blue Origina Jeffa Bezosa, vjerojatno poznatijeg kao osnivača Amazona.
U ponedjeljak Blue Origin je uspješno prizemljio svoju New Shepard raketu, dizajniranu za višekratno korištenje koja bi trebala putovanja u svemir približiti običnim ljudima.
An early private space flight contest: Jeff Bezos, 1. Elon Musk, 0. https://t.co/NlGh4RSTWm pic.twitter.com/OQAkSouyu4
— Financial Times (@FT) November 24, 2015
Prvi potpuni suborbitalni test rakete BE-3 s motorom na tekući vodik i kisik Blue Origin je izveo početkom svibnja, no letjelicu tada nisu uspjeli spasiti. Ovoga puta, uspješno je obavljeno i slijetanje, a ovo postignuće izrazito je važno u kontestu razvoja raketa za višestruko korištenje. Letjelica se može lansirati, vratiti na Zemlju u jednom komadu i za nekoliko sati biti spremna za novi let.
Ubrzo nakon objave vijesti o uspješnom pothvatu Blue Origina, Elon Musk je putem Twittera uputio Bezosu čestitku na uspješnom slijetanju.
Congrats to Jeff Bezos and the BO team for achieving VTOL on their booster
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2015
But credit for 1st reusable suborbital rocket goes to X-15 https://t.co/LSb0f8FLJd
And Burt Rutan for commercialhttps://t.co/TGWlNjsyQz— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2015
No Musk se nije zaustavio na tome, nego se potrudio objasniti razlike između njegovih i Bezosovih raketnih sustava, odnosno zašto je njegov Space X i dalje napredniji, iako dosad nisu uspjeli kontrolirano prizemljiti raketu za višestruko korištenje.
It is, however, important to clear up the difference between "space" and "orbit", as described well by https://t.co/7PD42m37fZ
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2015
Bezosova tvrtka Blue Origin radi na razvoju raketa koje namjerava koristiti u komercijalne svrhe i dizajnirana je za let u svemir tijekom kojeg se može iskusiti 10 minuta bestežinskog stanja. New Shepard može primiti šestero ljudi i da biste se njome provozali, ne morate biti astronaut. Dovoljno je da kupite kartu.
Jeff maybe unaware SpaceX suborbital VTOL flight began 2013. Orbital water landing 2014. Orbital land landing next. https://t.co/S6WMRnEFY5
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2015
Letjelica na raketni pogon SpaceX-a, također se razvijaju za višestruko korištenje. No namjena njihovih letjelica nije svemirski turizam nego se razvijaju za prijevoz astronauta do Međunarodne svemirske postaje i trebala bi početi letjeti za NASA-u 2017. godine.
Osim toga, New Shepard konstruiran je za suborbitalne letove, odnosno na visinu od otprilike 100 kilometara iznad Zemlje što predstavlja njezin maksimalni doseg. Beozosova letjelica ne može letjeti dovoljno brzo za ulazak u Zemljinu orbitu i drugim riječima, ne može stići do Međunarodne svemirske stanice koja je otprilike četiri puta udaljenija od suborbitalnog pojasa.
Falcon 9 ima deset puta snažniji motor
Upravo je ovdje ključna razlika između Falcona 9 koji je konstruiran upravo u tu svrhu. Naime, za ulazak u Zemljinu orbitu, letjelica mora održavati brzinu od 8 km po sekundi kako je gravitacija ne bi povukla natrag u atmosferu. Osim toga, da bi održala tu brzinu mora biti opskrbljena s dovoljnom količinom goriva pa je samim time teža i sporija. No sve to skupa otežava kontrolirano slijetanje takvih letjelica.
Motor New Sheparda konstruiran je za oko 49.500 kilograma potiska, a Muskov Falcon 9 pogonski sklop generira 585.000 kilograma potiska. Falcon 9 sa svojim deset puta snažnijim motorom je letjelica čiji se sklop sastoji do dva dijela, dok je New Shepard u konstruiran od jednog dijela, a takve su letjelice manje, lakše, jeftinije za izgradnju i lansiranje te manje komplicirane za letenje.
Nakon dva neuspješna pokušaja, SpaceX će ponovno pokušati vertikalno prizemljiti Falcon 9 u prosincu ove godine, piše Business Insider.