Kako je Peter Lindbergh po mirisu fotografije znao da će hrvatski startup Enfojer osvojiti publiku

Enfojer s mobitela razvija tradicionalnu fotografiju

FOTO: Suosnivačica Enfojera Vanda Voloder/Borko Vukosav

Prije otprilike tri godine nastala je ideja za Enfojer. Osnivači, supružnici Vanda Voloder i Ilija Stijepić, zaljubljenici su u fotografiju. Zaljubljenici su i u njezinu klasičnu izradu. Onu ponešto kompliciranu, ali i utoliko romantičnu, koja uključuje miješanje kemikalija, tamnu komoru, sušenje fotografija. Sve ono o čemu današnje mlađe generacije i nemaju nužno detaljnijih saznanja.

Oboje su radili u medijima i dugo su razmišljali o izlasku iz branše, o nekom vlastitom projektu. Obzirom da su oboje zaljubljenici u fotografiju i fotografiranje, zaključili su da bi se mogli okušati u nečemu što ima veze s tim. Jednu su se večer, kaže Vanda, gledajući TV zapitali kako bi mogli razviti fotografiju s mobitela. “Uzeli smo stari Lomov fotoaparat, rastavili ga i pomoću njega razvili prvu fotografiju“, objašnjava. Prototip je nastao, mogli su početi dalje razvijati ideju.

Nitko ti neće dati puno novca za mali udio

Peter Lindbergh na otvorenju svoje izložbe u Zagrebu u travnju 2014.
Peter Lindbergh na otvorenju svoje izložbe u Zagrebu u travnju 2014. PIXSELL/pixsell

Već su sutradan uzeli telefone u ruke i počeli zvati razne ljude, koji bi im mogli pomoći u daljnjim planovima. “Trebao nam je i neki početni kapital“, kaže Vanda. Igrom slučaja našli su investitora u Zagrebu. “Genijalnog investitora koji nam je dao taj početni novac koji nam je trebao“, dodaje.

U roku od dva tjedna stigla je njegova investicija, a Vanda i Ilija već su imali dio svog novca za ulaganje u projekt. Potom su pokrenuli Indiegogo kampanju, putem koje su zaradili oko 40.000 dolara. Dobivali su i manje investicije, jer su se, kaže, grčevito trudili da ne rasprodaju firmu. “Nitko ti neće dati puno novca, za mali postotak firme“, objašnjava Vanda i dodaje kako su zbilja imali sreće sa svojim investitorom. “Za investicije se uvijek treba boriti“, kaže.

Iako je teško procijeniti točnu količinu uloženog novca, Vanda kaže da riječ o svoti od milijun, do milijun i pol kuna. U timu, osim Vande i njezina supruga, još je troje ljudi. Zasad im, kaže, ne treba više.

Zašto se Enfojer zove Enfojer

Tako je nastao je Enfojer. Proizvod je u potpunosti hrvatski. Drvene se komponente proizvode u Bobovici, pokraj Samobora. Plastika se proizvodi u Zagrebu. U početku je trebao cijeli uređaj biti od plastike, međutim, redizajniran je i sad je većina komponenti izrađena od drveta. Bili su, kažu, jako sretni kad su pronašli dizajnera koji je u potpunosti razumio ideju i ono što oni žele od proizvoda.

Ime je vrlo neobično, a zvučno. “Dugo smo brainstormali, jer ime je jako važno“, objašnjava Vanda. Fojo je nastao kao skraćenica za !fotografic mojo“. Enfojer je ipak nešto kompliciraniji. Uklopili su i povijest fotografije i aplikaciju Fojo i nastao je – Enfojer.

Jedinstven način razvijanja fotografija

Prodaje se, zasad, samo online. Uz Enfojer, postoji i aplikacija Fojo, koja funkcionira neovisno o uređaju, ali može se s njime i nadopunjavati. Zasad je još u beta fazi i može se naći samo na iOS-u. S druge strane, Enfojer funkcionira sa svim uređajima čiji zaslon ne premašuje veličinu od 5,5 inča. Ima i svoju zasebnu aplikaciju, koja ga pokreće. Aplikacija Dark Room funkcionira na svim operativnim sustavima za pametne telefone.

Zanimljiv je i sam način razvoja fotografije. Nakon što fotografirate željeni sadržaj, otvorite fotografiju u aplikaciji i podesite parametre. Potom svoj pametni telefon stavite na za to predviđeno mjesto na Enfojeru i ostalim procesom upravljate pucketanjem prstiju. Proces, od trenutka kad se fotografija otvori u aplikaciji, do trenutka kad se fotografija stavi na sušenje, traje šest minuta. „Može se igrati s tim“, kaže Vanda. „Nijedna fotografija nije ista, upravo zbog vanjskih utjecaja“, dodaje. Može se razviti i više fotografija na jednom papiru. Mogućnosti su beskonačne.

Svi su ushićeni procesom. “Nemaš ništa i odjednom vidiš da nastaje fotografija“, kaže. Slavni Peter Lindbergh vidio je Enfojer kad je imao izložbu u Zagrebu i oduševio ih je reakcijom. “Uzeo je fotografiju i prvo što je napravio bilo je da ju je cijelu pomirisao. Potom je kazao kako je to – to“, slikovito je Vanda opisala taj susret.

Na takvim stvarima pucaju i velika prijateljstva

Često uređaj uspoređuju s polaroidom. Doduše, njihove su fotografije trajnije. Rok trajanja je duži od 120 godina, između ostaloga i zato što se u procesu koristi pravo srebro. “Možeš je zapaliti, poderati ili izgubiti. Izblijediti neće sigurno“, uvjerava nas Vanda.

Upravo to što su hrvatski proizvod vani prolazi, kaže. Iako su imali problema s birokracijom, snašli su se. Nisu se previše bunili protiv silne papirologije, nego su odlučili prilagoditi se situaciji i to im je pošlo za rukom. Danas mogu živjeti od svoga proizvoda. “Kod nas ima toliko dobrih startupa, toliko dobrih stvari. Kod nas tko šuti i radi, njemu je dobro. Tko sjedi na kavi, nema što drugo raditi, nego žicati drugoga da mu plati kavu“, objašnjava Vanda.

Tijekom samog procesa stvaranja Enfojera, svašta su doživjeli. Od preokreta međuljudskih odnosa do poslovnih uspjeha. “Na takvim stvarima pucaju i najveća prijateljstva“, kaže.

Zašto su odabrali gerilski marketing

Screen Shot 2015-05-11 at 8.02.20 AM
Enfojer je dosad skupio miljun i pol kuna ulaganja

Imali su, kaže, ponuda da se presele u inozemstvo. Jedna od najkonkretnijih bila je ona da se presele u Irsku. Bili su tamo, vidjeli sve, ali su se vratili, jer ovdje im je ipak najljepše, kaže Vanda. Usprkos svim problemima. “Najgore smo prebrodili. Sad nam, zapravo, nema smisla nikud ići“, kaže.

Koriste, kaže Vanda, tipične gerilske metode reklamiranja, Facebook, Twitter, Instagram i ostale društvene mreže. U agencije su se razočarali. “Uvijek je problem, obećaju brda i doline, a onda kad treba obaviti svoj dio dogovora, ništa se ne dogodi“, rekla je. Činjenica da je Enfojer u potpunosti hrvatski proizvod mnogo im pomaže. “Stranci to jako vole. Čim shvate da u pitanju nije Kina, Indonezija ili slično, čim im spomenemo Šukera, kad povežu da je to Hrvatska, još su više oduševljeni našim proizvodom“, kaže Vanda.

Više od polovice Enfojera proda se u Americi

Mnogi su strani partneri svjesni onoga čega mi u Hrvatskoj nismo, kaže. Često im se puta dogodi da ih pitaju zašto nismo uspješniji, obzirom na sve čime raspolažemo. “Mora se raditi. Ništa ne ide preko noći, ali može se“, poručuje Vanda. Nije dovoljno imati samo ideju. “Svi imaju ideje. Treba sjesti i raditi na njezinoj realizaciji“, kaže.

Dugo je vremena trebalo i da se odredi profil publike, odnosno kupaca Enfojera. Tijekom Indiegogo kampanje Enfojer su kupovali pripadnici apsolutno svih skupina. Od iskusnih fotografa, do mladih i neiskusnih, amateri, entuzijasti, jedinstveni uzorak ne postoji. Više od polovice uređaja proda se na američkom tržištu. U Hrvatskoj su zabilježili prodaju tri komada. Trenutačno ga se može dobiti po cijeni od 320 eura.

“Rad, rad, rad“, poručuje Vanda koji je ključ uspjeha. I marljivost i upornost, jer bez nje ništa, zaključuje.