Kickstarter angažirao novinara da otkrije zašto je propala najuspješnija europska crowdfounding kampanja

Projekt dronova Zano na platformi je prikupio 3,4 milijuna dolara i propao

Kickstarter
FOTO: Rex Hammock, Flickr

Globalna crowdfounding platforma Kickstarter angažirala je novinara da istraži kako se projekt za proizvodnju mini dronova Zano, koji je skupljao investicije putem platforme i postao njihova najuspješnija europska kampanja, raspao u samo nekoliko mjeseci.

Startup Torquing Group je prije godinu dana pokrenuo kampanju za proizvodnju dronova Zano i u samo dva mjeseca uspio prikupiti 2,3 milijuna funti, odnosno 3,4 milijuna dolara. Ubrzo nakon uspješnog završetka crowdfounding kampanje, projekt je neslavno propao, a iza sebe su ostavili niz neodgovorenih pitanja (primjerice, gdje je nestalo 3,4 milijuna dolara) i ljute ljude koji su podržali kampanju. Njihovoj internetskoj, facebook stranici ili you tube kanalu ne može se pristupiti. Ostala je jedino LinkedIn stranica na kojoj je jedna od zadnjih poruka upućena firmi glasi: “Želim da mi vratite moj novac!”

 

 

Novinari portala Ars Technica posjetili su sjedište tvrtke smještene u zapadnom Walesu još u travnju 2015. godine, nekoliko mjeseci prije nego je tvrtka trebala početi s isporukom dronova, no prototip proizvoda nisu dobili na uvid.

Zatim je iz tvrtke je javljeno kako će, iako sa zakašnjenjem, isporuka dronova početi u rujnu 21015. no to se nije dogodilo. Ni dva mjeseca nakon toga, početkom studenoga, suosnivač startupa Ivan Reedman naprasno napustio tvrtku, a kao razloge za odlazak naveo je “zdravstvene probleme i nepomirljive razlike”.

Neuobičajen potez Kickstartera

Problem propasti projekta Zano postao je problem za Kickstarter jer su ljudi počeli ispitivati hoće li dobiti svoj novac natrag. Nakon toga, šefovi Kickstartera su se odlučili na pomalo neoubičajen potez. U namjeri da rasvjetle što se zapravo dogodilo s projektom, angažirali su novinara Marka Harrisa, čiji je zadatak otkriti što stoji u pozadini propasti projekta s najuspješnijom europskom Kickstarterovom kampanjom.

Mark Harris je u postu na Mediumu potvrdio da je angažiran od strane samog Kickstartera. “Tvrtka želi da ljudi koji su podržali kampanju ovog propalog projekta dobiju informacije na koje imaju pravo prema sporazumu s pokretačima kampanje. Žele saznati pozadinu priče koja stoji iza Zano projekta, od samog početka do danas, i odlučili su da je najbolji način da taj zadatak povjere novinaru”.

Više od 12.000 ljudi traži odgovore

“Tražili smo dobrog freelance tech novinara s istraživačkim iskustvom i pronašli smo Marka”, kazao je David Gallagher, glasnogovornik Kickstartera za Ars Technicu.

Mark Harris, britanski novinar koji živi u Seattleu, pisao je za The Guardian, The Economist, Wired UK, New Scientist i druge, naglašava da je za priču o Zano projektu prvenstveno zainteresirano više od 12 tisuća ljudi koji su podržali projekt. No dodaje da članak namjerava i javno objaviti, navjerojatnije u siječnju sljedeće godine.

“Kickstarter me zatražio da ih od početka do kraja informiram o napretku istraživanja, da otkrijem što se dogodilo s više od 2 milijuna funti i pronađem odgovore na pitanja jesu li osnivači projekta mogli učiniti nešto drugačije ili su napravili pogreške koji bi budući projekti na Kickstarteru mogli izbjeći.”