Ljudi se s Twittera masovno žele prebaciti na Bluesky. O čemu se radi?

Postoji nekoliko bitnih stvari koje trebate znati

FOTO: cbs/screenshot

Ako ste na Twitteru možda ste primijetili da ljudi hrle na Bluesky, društvenu platformu koju hvale kao obećavajuću alternativu sada malo ugaslom Twitteru. Izgleda identično kao Twitter, u početku ju je i financirao Twitter, a sebe naziva “društvenom mrežom za mikroblogiranje” – što je malo smiješno jer je to isto što i Twitter. Prije nego krenete “trčati zelenijim pašnjacima” Blueskya, važno je znati na što pristajete kada se prijavljujete na platformu, upozorava Mashable.

Jedan isječak glasi “ako objavite neki sadržaj na Bluesky Web Services, dajete pravo Blueskyu i nositeljima njegove licence svjetsko, trajno, besplatno, neekskluzivno pravo i licencu za korištenje, reproduciranje, javno prikazivanje, javno izvođenje, mijenjanje, podlicenciranje i distribuciju sadržaja, na ili u vezi s Bluesky Web uslugama.” To ukratko znači, oni posjeduju sve što objavite.

Kažu kako im ta prava trebaju za screenshotove

Rose Wang koja, prema LinkedInu, radi na strategiji i operacijama u Blueskyju, objasnila je kako Blueskyev tim namjerava tumačiti pojmove “da bi mogli raditi, moramo biti u mogućnosti promovirati aplikaciju”, piše Wang.

“To znači da ćemo raditi snimke zaslona Blueskyja koje će uključivati sadržaj korisnika. Izričito smo rekli našoj zajednici da ako koristimo vaš sadržaj na način koji ne odobravate, pošaljite nam e-mail, a mi ćemo učiniti sve da ispoštujemo vaše želje. Bluesky je stvoren tako da korisnici posjeduju svoje podatke, programeri nikada neće biti isključeni iz ekosustava, a kreatori mogu uvijek biti vlasnici odnosa sa svojim korisnicima”, rekla je Wang.

Kako to radi Facebook?

Dobro zvuči, ali ugovori o Uvjetima pružanja usluge predstavljaju obavezujući ugovor, a “tvitovi” u kojima se tvrdi da tvrtka čini sve što može da koristi vaš sadržaj na određeni način, nisu, kaže Mashable.

Facebook je puno nijansiraniji u objašnjenju korisničkih prava pa kaže “Zadržavate vlasništvo nad pravima intelektualnog vlasništva, ali za pružanje naših usluga trebate nam dati neka zakonska ovlaštenja, licencu, za korištenje tog sadržaja.”

Facebook opisuje što je pokriveno licencom i napominje da se ona primjenjuje samo konkretno kada dijelite, objavljujete ili prenosite sadržaj koji je pokriven pravima intelektualnog vlasništva ili je u vezi s našim proizvodima. Ako objavite fotografiju dajete Facebooku određena potrebna dopuštenja, dopuštajući Meta-i da duplicira, pohranjuje i dijeli s drugima na način u skladu s postavkama. Ohrabruje i to da licence prestaje kada izbrišete sadržaj iz Facebookovih sustava.

Možda se na taj način štite

Bluesky se možda štiti na ovaj način samo zato što je nov, i vjerojatno je nacrt napravljen da se zadovolji pravni tim kako bi platforma mogla početi uključivati korisnike. U tehnološkoj industriji se kaže “krećite se brzo, razbijajte stvari i zahtijevajte vlasništvo nad sadržajem svojih korisnika.”

Wangini odgovor ukazuju na još jednu osjetljivu temu. Wang je napisala “moramo se zaštititi”. Bluesky mora moći legalno prenijeti sadržaj moderatorima kako bi oni mogli pregledavati sadržaj i izdvajati neželjeni materijal.

Uvjeti bi mogli donijeti i neke loše stvari

Ovi uvjeti mogu imati loše strane za Bluesky, ali posjedovanje korisničkog sadržaja i mogućnost prijenosa prava na taj sadržaj može značiti da Bluesky nije zaštićen odredbama o “sigurnoj luci” Zakona o autorskim pravima u digitalnom tisućljeću, DMCA.

Zaštita nestaje ako tvrtka ima pravo i mogućnost kontrole sadržaja koji krši autorska prava i može potencijalno od toga profitirati. Tako je Bluesky potencijalno ranjiv na skupe parnice za kršenje autorskih prava što bi potrošilo potencijal novonastale aplikacije.

Za sve što obećava, Bluesky je još uvijek u procesu nastajanja i iako nije zabavno treba čitati i sitna slova ako na nešto dajete svoju privolu, savjetuje Mashable.