MMF je upravo otkrio stvarnu cijenu zagađenja i iznos je šokantan

Fosilna goriva subvencionirate s 10 milijuna dolara u minuti, poručuje MMF

MMF je objavio zapanjujući izvještaj u kojemu procjenjuje da proizvođači fosilnih goriva godišnje dobiju ukupno 5,3 bilijuna dolara subvencija, što je 10 milijuna dolara u minuti. Dužnosnici MMF-a kažu da su iznosi “krajnje izdašni” u kontekstu stvarne cijene fosilnih goriva. “Ove su procjene šokantne”, rekao je Vitor Gaspar, dirketor za fiskalna pitanja u MMF-u. “Cijene energenata i dalje su bitno niže od stvarnih troškova koje oni stvaraju.”

David Coady, dužnosnik MMF-a zadužen za ovaj izvještaj, rekao je: “Kad smo prvi put dobili procjenu iznosa, mislili smo da je neka greška.” Ali šira slika dokazuje da su iznosi subvencija ekstremni, tvrdi. “Riječ je o stvarnom trošku povezanom sa subvencioniranjem fosilnih goriva.”

Veći iznos od svih svjetskih proračuna za zdravstvo

Subvencije od 5,3 bilijuna dolara, tvrdi MMF, veći je iznos od svih proračuna za zdravstvo koje su odredile svjetske vlade. Subvencije iznose 6,5 posto globalnog BDP-a i dosežu jedva polovicu troškova zdravstva koje stvara zagađenje izazivajući bolesti. Uračunati su i gubici prihoda za ljude koji zbog bolest ne mogu raditi i utjecaj toga na državne proračune.

Iznos subvencija veći je nego u izvještaju MMF-a za 2013. jer novi podaci Svjetske zdravstvene organizacije pokazuju da je šteta od zagađenja zraka veća nego što se mislilo.

Posredne subvencije su i puno veće

Na iznos subvencija koje procjenjuje MMF najviše utječe to što proizvođači i zagađivači ne plaćaju troškove koje stvara izgaranje ugljena, nafte i plina, od obolijevanja lokalnog stanovništva do klimatskih poremećaja koji izazivaju poplave, suše i tajfune.

Nicolas Stern, ugledni stručnjak za odnos klimatskih promjena i ekononomije i profesor na London School of Economics, za Euractiv je rekao kako je ovime još jednom srušen mit o fosilnim gorivima kao jeftinom izvoru energije. “Ovo je vrlo važna analiza jer pokazuje koliki je trošak korištenja tih goriva. Nema opravdanja za tako goleme subvencije za fosilna goriva koje iskrivljuju tržišne odnose i štete ekonomijama, posebno u siromašnijim zemljama”, tvrdi Stern na portalu Euractiv. On smatra da je MMF-ova procjena preniska jer nije uzela u obzir sve implicitne subvencije koje nastaju zato što se proizvođačima fosilnih goriva ne obračunava kazna za štetan utjecaj na klimu.

Ukidanje subvencija spasilo bi 1,6 milijuna života

Prema MMF-u, ukidanje subvencija za fosilna goriva smanjilo bi emisiju štetnih plinova za 20 posto što bi, tvrde, bio velik korak prema smirivanju globalnog zatopljenja. Broj smrti uzrokovanih bolestima koje nastaju zbog zagađenja zraka smanjio bi se do 50 posto, to je 1,6 milijuna ljudi. Nadalje, ukidanjem subvencija oslobodilo bi se toliko novca da bi u nekim zemljama čitave ekonomije mogle napraviti zaokret prema rastu, ulaganju u infrastrukturu, smanjenju siromaštva, ulaganja u zdravstvo, obrazovanje i smanjenje poreza. Također, novac bi se mogao uložiti u obnovljive izvore energije, u koje se dosad ulaže 120 milijardi dolara godišnje.

Najbolje prolaze proizvođači i korisnici ugljena jer on najviše zagađuje, na njih otpada oko polovica od 5,3 bilijuna dolara, nafta uživa pogodnosti trećine iznosa, a ostalo se odnosi na plin.

Najgore su elektrane na ugljen u Kini

Najveći pojedinačni zagađivač su elektrane na ugljen u Kini, koje dobivaju 2,3 bilijuna dolara subvencija godišnje. Iza toga je Amerika sa 700 milijardi dolara subvencija, Rusija s 335 milijardi, Indija s 277 milijardi i Japan sa 157 milijardi. Europska unija ukupno daje 335 milijardi dolara subvencija za fosilna goriva.

Trošak koji stvaraju klimatske promjene uzrokovane korištenjem fosilnih goriva je 1,27 bilijuna dolara godišnje, MMF ga je izračunao prema godišnjim procjenama američke vlade i UN-ova međuvladina panela o klimatskim promjenama.

MMF predlaže konkretne lokalne mjere

Izravne subvencije za benzin, dizel i ostala goriva pokrivaju 6 posto ukupnog iznosa iz MMF-ova izvještaja. Drugi lokalni faktori, poput smanjenja poreza na promet i troška prometnih zakrčenja i nesreća također su uzeti u obzir jer MMF smatra da bi više cijene goriva bitno utjecale na smanjenje zagađenja. “Djelujući lokalno u svom najboljem interesu, države mogu bitno pridonijeti rješenju ovog globalnog izazova”, zaključuje Gaspar u svom blogu “Put je jasan: djeluj lokalno, rješavaj globalno.”