Nakon Applea, sada i Google želi unaprijediti privatnost korisnika Android aplikacija

Ovaj potez mogao bi napraviti velike probleme za Facebook, odnosno, Metu

FOTO: Unsplash

Google je najavio kako planira ograničiti praćenje aktivnosti korisnika u aplikacijama na Androidu, kao što su to već napravili unutar svog internetskog preglednika Chrome. U sklopu njihovog “Privacy Sandbox” projekta žele smanjiti internetskim oglašivačima količinu korisničkih podataka koje mogu prikupiti. Slično je već napravio Apple, koji je prisilio izdavače aplikacija na dobivanje privole korisnika za praćenje njihovih aktivnosti.

Takva vijest bila bi još jedan golemi udarac za kompanije poput Facebooka, odnosno Mete, čiji veći dio zarade ovisi o online oglašavanju. Oni su druga najveća platforma za online oglašavanje, nakon Googlea. Promjene koje je Apple napravio otežale su targetiranje, odnosno ciljano oglašavanje, te način na koji se mjeri učinak oglasa. Zbog toga bi Facebook i Instagram mogli imati goleme gubitke od 10 milijardi dolara ove godine, tvrdio je početkom mjeseca izvršni direktor financija Mete, Dave Wehner.

Još gori problemi za Metu?

Appleov potez bio je jedan od razloga zašto je Facebooku početkom ovog mjeseca po prvi puta u 18 godina otkako postoji pao broj dnevno aktivnih korisnika. Uslijedio je pad vrijednosti dionice od 20 posto, a tada je izbrisano i oko 200 milijardi dolara tržišne vrijednosti Mete. Dan nakon toga pali su burzovni indeksi na Wall Streetu, što je ponajviše bila posljedica pritiska na tehnološki sektor, nakon slabijih nego što se očekivalo poslovnih rezultata Facebooka.

Sada bi, ovakvom odlukom Googlea, Meta mogla biti u još gorim problemima budući da se operativni sustav Android koristi na 85 posto mobitela diljem svijeta. Google je još ranije najavio da će se third-party cookies, koji se koriste za ciljano oglašavanje, ukloniti iz preglednika Chrome do 2023. godine. Proširenjem na Android aplikacije, Google želi ograničiti način na koji se aktivnosti pojedinih korisnika mogu identificirati u više aplikacija. Primjerice, time bi se Facebooku moglo onemogućiti praćenje koliko igrate igre ili na koje reklame reagirate unutar drugih aplikacija.

Ti mehanizmi za identificiranje korisnika povezani su s mobitelima i aplikacije ih koriste za prikupljanje podataka. Google kaže da će sadašnji sustav biti na snazi još barem dvije godine, te da će u tom periodu raditi s “partnerima u industriji” na pronalaženju novog rješenja i na izradi novog sustava.

Oko 96 posto Appleovih korisnika odbilo je praćenje

Apple je svoj sustav, po kojem su korisnici morali dati eksplicitnu dozvolu za praćenje, uveo početkom travnja prošle godine. Prema podacima marketinške kompanije Flurry Analytics, koje je objavio i sam Apple, oko 96 posto korisnika u SAD-u odabralo je isključiti praćenje unutar aplikacija. Prema Appleovim podacima, prosječna aplikacija ima barem šest različitih sustava za praćenje aktivnosti korisnika.

Google u svojoj objavi na blogu nije direktno referencirao Apple, no napisali su kako “druge platforme” imaju “drugačiji pristup po pitanju privatnosti”, te da “grubo ograničavaju postojeće tehnologije za developere i oglašivačke kompanije”. “Vjerujemo da bez pružanja alternativne opcije u kojoj se pruža privatnost korisnicima, takvo rješenje može biti neučinkovito”, pišu iz Googlea. Bitna razlika između Applea i Googlea je u tome što Apple ne zarađuje od online oglašavanja, za razliku od Googlea. Stoga, ovakva izjava i ne čudi.

Prva zamjena za cookiese i nije baš bila uspješna

Raniji pokušaji za zamjenu cookieja i nisu prošli najbolje. Rješenje koje su prvo predložili, Federated Learning of Cohorts (Floc), nisu dobro prihvatili niti oglašivači, niti zagovornici veće privatnosti korisnika. Ideja Floca bila je grupiranje jednog korisnika grupi drugih korisnika sličnih interesa i sličnih povijesti pretraživanja, kojima bi se i prikazivali slični oglasi.

Nasljednik Floca, Topics, najavljen je nešto kasnije i ideja mu je bila grupiranje korisnika po u 350 različitih kategorija, koje mogu biti primjerice sport ili putovanja. Kada bi korisnik posjetio neku stranicu, partneri oglašavanja bi mogli vidjeti tri interesa koje je korisnik imao u posljednja tri tjedna.

Fokusiranjem na privatnost korisnika Google bi mogao preduhitriti buduće probleme koje bi im mogli napraviti regulatorna tijela, ali i korisnici. Naime, i korisnici i regulatori su sve svjesniji i zabrinutiji kada su u pitanju osobni podaci. Stoga ne čudi što su iz kompanije najavili da će “usko surađivati” s regulatornim tijelima.