Nakon Forda, Tesla je prestigla i General Motors; sad su najvrjedniji američki proizvođač automobila

Analitičari misle da bi po procjenama vrijednosti mogla preteći i Hondu

Musk with the Tesla Model S in Fremont on Oct. 1, 2011.
FOTO: Reuters/Landov

Tesla, kompanija Elona Muska koja proizvodi električne automobile, dosegnula je tržišnu vrijednost od 50.84 milijarde dolara i tako je prestigla General Motors, koji inače vrijedi 50.79 milijardi dolara te je sada najvrjedniji američki proizvođač automobila.

Tesla je relativno nedavno prestigla Ford, koji vrijedi oko 45 milijardi dolara, a sve je bliže japanskoj Hondi čije je tržišna vrijednost 54 milijarde dolara. Najvrjedniji proizvođač automobila na svijetu je Toyota, koja vrijedi gotovo tri puta više.

Novi Teslin model mogao bi se dobro prodavati

Iako joj vrijednost raste, Tesla i dalje gubi novac i prodaje znatno manje automobila od starijih konkurenata. U prva tri mjeseca ove godine prodano je oko 25.000 Teslinih automobila, bitno manje od Forda i General Motorsa.

Investitori su svejedeno optimistični, najvećim dijelom zato što bi Teslin Model 3 trebao koštati 35.000 dolara, i tako bi trebao biti električni automobil pristupačan široj populaciji kupaca.

‘Tesla evocira dobre emocije’

“Tesla evocira optimizam, slobodu, prkos i cijeli niz drugih pozitivnih emocija koje druge kompanije jednostavno ne mogu proizvesti. Dok to pokušavaju, Teslini konkurenti uspijevaju samo izgledati još očajnije”, pojašnjava Alexander Potter, analitičar iz Jaffray Cos. za Bloomberg.

Teslino preskakanje GM-a i Forda sigurno će potaknuti debate oko relativne vrijednosti kompanije Elona Muska u usporedbi s nekim od vodećih proizvođača automobila u svijetu. GM bi ove godine trebao zaraditi 9 milijardi dolara, a Ford predviđa profit od približno 6.3 milijarde. Tesla, s druge strane, očekuje da će izgubiti više od 950 milijardi dolara.

Hoće li postati masovni proizvođač?

Tesla bi prema ovim procjenama bila šesti najvrjedniji proizvođač automobila, iza spomenute Toyote, Daimler AG-a, Volkswagen AG-a, BMW AG-a i Honde. David Whiston, analitičar Morningstar Inc.-a kaže da tržište više mari za potencijal nego za stvaran profit Tesle i da je moguće da po procjenama vrijednosti preteknu i Hondu.

“Je li ovo pošteno? Ne, nije pošteno. Čak i da Tesla počne zarađivati, u jednom će trenutku morati opravdati ovakve procjene”, kaže Maryann Keller, konzultatica u automobilskoj industriji. Tesla je prošle godine dostavila manje od 80.000 vozila u cijelom svijetu. GM je, za usporedbu, prodao 10 milijuna. Rezultati Modela 3, koji bi trebao izaći krajem godine, pokazat će hoće li Tesla ostati nišna kompanija ili će postati masovni proizvođač.