Nakon strelovitog uzleta, najvredniji kineski startup Xiaomi suočen je sa sve više problema

Analitičari smatraju da je tržišna vrijednost Xiaomija debelo precijenjena

FOTO: Wang Zhao/AFP

Kineski Xiaomi proizvodi i prodaje sve zamislive elektroničke gadgete, od pametnih telefona, kamera, TV-a, pa do pročišćivača zraka – i svi njihovi proizvodi su izrazito jeftini. Tako su primjerice, na tržište izbacili fitness narukvice Mi Band za15 dolara i pametne telefone Mi4c za 200 dolara.

Ključ Xiaomijeve strategije je preplaviti tržište s jeftinim uređajima, a zatim nakon stvaranja široke baze korisnika, povezati sve svoje proizvode u ekosustav po uzoru na onaj kakav su izgradili Apple ili Google s iOS-om i Androidom. Plan je bio posložiti infrastrukturu i zatim se fokusirati na prodaju softverskih dodataka i aplikacije, što je uostalom i način na koji većina tech kompanija danas ostvaruje profit.

Međutim, procjene prodajnih brojki za 2015. godinu tvrde Edison Investment Researcha ne izgledaju dobro, piše CNN Money. Analitičar Richard Windsor smatra da je Xiaomi prodao oko 72 milijuna uređaja u 2015. godini, mnogo manje od prognoza same kompanije, prema kojima se očekivalo između 80 i 100 milijuna prodanih uređaja.

Ako su procjene analitičara Edison Investmenta točne, rast prodaje u 2015. iznosio je manje od 10 posto, drastično manje u usporedbi s tromjesečnim rastom od 211 posto u 2014. godini.

Iako to samo po sebi i nije tako dramatično, loše je za njihovu sposobnost prikupljanja novih investicija koje su kompaniji potrebne za razvoj novih proizvoda i daljnje širenje na tržištu. Prema procjenama iz CB Insightsa, vrijednost Xiaomija iznosi 46 milijardi dolara. Jedini vredniji startup je Uber, koji prema pisanju Bloomberga, nakon posljednje investicijske runde vrijedi oko 62,5 milijardi.

U jednom trenutku, krajem 2014. s valuacijom od 46 milijardi dolara, prešišali su i Uber koji je tada bio na 41,2 milijarde. Analitičari Edison Investment Researcha smatraju da je Xiaomijeva tržišna vrijednost debelo precijenjena i smatraju da vrijedi tek oko 15 posto tog iznosa, negdje oko 5,9 milijardi dolara.

Sve opasnija konkurencija, slabljenje potražnje i usporavanje kineske ekonomije također ne im ide na ruku. Ozbiljan problem predstavlja slaba diversificiranost Xiaomijevih korisnika, piše WSJ. Većina kupaca Xiaomija su Kinezi muškog spola između 18 i 30 godina starosti, objašnjava Peter Fuhrman iz China First Capitala i dodaje kako je upravo politika niskih cijena negativno utjecala na imidž brenda.