Nitko zapravo ne zna vole li teroristi PlayStation 4. Obavještajne službe ne mogu nadzirati 110 mil. igrača

Igra li čovjek Call of Duty ili Super Mario nije ništa bitno za sigurnost

FOTO: PlayStation

Najpopularnija igraća konzola PlayStation 4 od ovoga će tjedna zauvijek biti povezana s terorizmom. Jer terorizam tako funkcionira, zagađuje sve sfere života pa više ni par sati na PlayStationu nije bijeg od loših vijesti i obavještajnih službi.

Potpredsjednik belgijske vlade i ministar za unutarnje poslove Jan Jambon, nekoliko dana prije terorističkog napada u Parizu na jednom skupu Politica u Bruxellesu izazvao je veliku pažnju izlaganjem o Sonyjevu PlayStationu 4 kao jednoj od najvećih sigurnosnih prijetnji. Daleko od toga da je belgijska vlada time doprinijela europskoj sigurnosti od terorizma.

Provaljivanje u PlayStation i rad na terenu

Naprotiv, pokazali su se kao najslabija karika europske sigurnosti. Napad u Parizu četvrti je teroristički napad u Europi koji je krenuo iz briselskog geta Molenbeek udaljenog svega šest kilometara od sjedišta Europske unije. Pred očima belgijskih obavještajnih službi i policije, ta je osiromašena općina s većinskim arapskim stanovništvom izrasla u jednu od glavnih točaka radikalizacije u Europi i glavni tranzitni i regrutni centar za terorističke jedinice u Siriji i Iraku i njihov povratak u Europu.

Ipak, belgijski potpredsjednik vlade izdvojio je PlayStation 4 kao prijetnju svjetskoj sigurnosti. Nije jedini. Obavještajni izvori u medijima su već ranije komentirali kako je jako teško provaljivati u komunikaciju koja se odvija preko te platforme. “Najteže je pratiti komunikaciju terorista preko PlayStationa 4”, izjavio je Jambon,”Jako je, jako teško dekriptirati tu komunikaciju , ne samo belgijskim službama nego svima na svijetu.”

“Ljudi misle da su džamije glavna mjesta regrutiranja, ali većina se odvija preko interneta”, rekao je Jambon, “Često pričam s roditeljima tih mladića i kažu da oni u jednom trenutku prestaju ići u džamiju jer tu zajednicu smatraju preumjerenom i “istinu” traže na internetu.” Rekao je i da su velike internetske kompanije poput Facebooka i Googlea surađivale s vlastima u uklanjanju ekstremističkih poruka.

Tehnologija je promijenila problem terorizma

Nije jasno jesu li i napadač iz Pariza koristili PlayStation za komunikaciju ali kompleksnost napada pokazuje da je za njegovu pripremu bila nužna opsežna komunikacija o kojoj sigurnosne službe očigledno nisu znale ništa. ISIS, na raspolaganju ima puno napredniju tehnologiju za izbjegavanje obavještajaca od, primjerice, al-Qaide i otvara se pitanje mogu li se efikasno sprečavati novi teroristički napadi.

Kad je izišla nova generacija igraćih konzola, jedno od glavnih pitanja bila je slaba zaštita privatnosti, posebno zbog dodataka. Tvrdilo se da Microsoftov Kinect i kamera za PlayStation tehnički omogućavaju vladi da, ako provali u mrežu, dobije izravni prijenos iz korisnikova dnevnog boravka.

No puno važnije pitanje postala je međusobna komunikacija igrača jer se pokazalo da tehnološki manje napredan sustav od enkriptiranih telefona, poruka i mailova, teroristima može biti vrlo efikasan kanal komunikacije.

Vlade ne mogu nadzirati sve igrače cijelo vrijeme

FBI je prije pet godina tražio pristup svim načinima online komunikacije, uključujući chat u videoigrama. Federalni odbor za komunikaciju nije odobrio nadzor komunikacije među igračima ali FBI je pronašao način da uđe i snima kriminalce koji su preko takvih servisa organizirali operacije. Dokumenti koje je 2013. objavio Edward Snowden pokazali su da su se NSA i CIA preko nekih masovnih igara, primjerice World of Warcrafta, infiltrirale među teroriste koji su se tamo sastajali.

Razbili su pedofilski lanac koji je mamio djecu preko Xbox Livea. Ali sigurnosne službe, tvrdi Forbes, ne nadziru igre sustavno, zapravo nitko ni ne zna koliko su prisutne u tim mrežama. Zato su se neke benigne opcije poput online servisa PlayStation Network (PSN) i voice-chata, pokazale vrlo efikasnim kanalima za komunikaciju kriminalaca. Nema nijedne informacije koja bi ukazala da su teroristi koristili te servise u planiranjima zadnjih velikih napada, ali se zna da je glasovne IP sustave puno teže nadzirati od mobitela, poruka i mailova.

Nekadašnje napade sigurnosnih službi na telekome da prepaid paketima s jeftinim mobitelima pomažu kriminalcima da zametu tragove, sada su zamijenili napadi na tehnološke kompanije.

Nakon izjave belgijskog ministra unutarnjih poslova prekopava se po svim mogućim načinima neverbalne komunikacije koju su teroristi mogli koristiti u igricama. Mogli su, primjerice, dijeliti poruke koristeći novac u Super Mario Makers ili ih ispisivati rafalima na zidovima u Call of Duty koji nestaju nakon kratkog vremena. Da bi ulovili išta od toga, obavještajni agenti morali bi nadzirati apsolutno svakoga u svakoj igri cijelo vrijeme što je tehnički nemoguće.

Samo PlayStation Network koristi 110 milijuna ljudi

Prema zadnjim statistikama, samo PlayStation Network koristi 110 milijuna ljudi, od toga 65 milijuna aktivno. Sigurnosne službe mogu slagati profile terorista na temelju njihove aktivnosti na internetu ali podatke koji nastaju korištenjem igraćih konzola puno je teže koristiti, ako su uopće dostupni. Nema igara koje bi bile “sumnjivije”od drugih, niti se zna je li netko od korisnika PSN-a posjećivao ekstremističke web stranice. Čak i kada bi se mogla rekonstruirati aktivnost svakog igrača, to što čovjek radije igra Call of Duty ili Super Mario o njemu ne govori ništa što bi bilo bitno za sigurnost svijeta.