Ovi ljudi napravili su čudo. Razvili robotiku u Hrvatskoj i upravo dobili 31 milijun dolara investicije

Reportaža iz startupa Gideon Brothers kojeg je Matija Kopić s partnerima osnovao prije samo četiri i pol godine

Ovi ljudi napravili su čudo. Razvili robotiku u Hrvatskoj i upravo dobili 31 milijun dolara investicije

Reportaža iz startupa Gideon Brothers kojeg je Matija Kopić s partnerima osnovao prije samo četiri i pol godine

Kompanijama koje se bave visokom tehnologijom nije se lako probijati iz Hrvatske. 'Mi smo se zaista morali dokazivati, isporučivati veću kvalitetu od svih na tržištu. Kada smo to uspjeli i kada su to naši kupci osjetili, onda smo uspjeli slomiti predrasude. Hrvatska je poznata po lijepim plažama, ali je teško išla u istu rečenicu s robotikom' / Snima Vjekoslav Skledar

Gideon Brothers, hrvatska robotička kompanija koju je prije četiri i pol godine s partnerima osnovao Matija Kopić, ovih dana objavila je da su primili investiciju od 31 milijun dolara ili oko 196 milijuna kuna, a u vlasničku strukturu su im ušle respektabilne svjetske kompanije poput Koch Industriesa i DB Schenkera.

U te četiri i pol godine uspjeli su izgraditi tim od stotinjak ljudi, od kojih su većina inženjeri, stručnjaci za razna područja vezana uz robotiku. Radi se o jednom od najvećih timova te vrste na europskoj, ali i globalnoj razini.

Inače, Kopića je šira javnost upoznala kroz njegov prvi startup – Farmeron, koji je nekoliko godina nakon osnivanja prodan američkoj kompaniji Virtus Nutrition.

Matija Kopić, koji je Gideon Brothers osnovao s partnerima

Proizvode mobilne robote za skladišta i industriju

Gideon razvija mobilne robote koji se koriste u skladištima i industrijskim postrojenjima. S nekim od kompanija koje su ušle u vlasničku strukturu surađuju već dulje vrijeme, tako da njihova investicija zapravo i nije iznenađenje.

“S DB Schenkerom imamo suradnju od 2019. godine, a s Kochom, odnosno njihovom kompanijom Georgia-Pacific, koja je jedan od najvećih proizvođača papira, također imamo suradnju skoro dvije godine. Kroz tu suradnju je zapravo i došlo do razgovora o investicijama. Imali su nas priliku upoznati kroz naše proizvode i tim ljudi, vidjeli su što smo u tehnološkom smislu sposobni realizirati i sve to skupa ih se dojmilo. Mi imamo proizvode za kojima oni imaju velike potrebe, a s druge strane oni imaju veliku mrežu i utjecaj na svojim tržištima, te nam mogu pomoći da se u komercijalnom smislu podignemo na jednu višu razinu”, kaže Kopić.

Borba protiv predrasuda o Hrvatskoj

Kompanijama koje se bave visokom tehnologijom nije se lako probijati iz Hrvatske. Postoje ozbiljne predrasude s čime se susrela i ekipa iz Gideona. “Mi smo se zaista morali dokazivati, isporučivati veću kvalitetu od svih na tržištu. Kada smo to uspjeli i kada su to naši kupci osjetili, onda smo uspjeli slomiti predrasude. Hrvatska je poznata po lijepim plažama, ali je teško išla u istu rečenicu s robotikom”, kaže Kopić.

Nakon ove investicije Gideon se priprema za podizanje proizvodnje na višu razinu. Do sada su imali kapacitete za proizvodnju od nekoliko desetaka robota godišnje. Sada se priprema proširenje koje će im omogućiti proizvodnju od nekoliko stotina robota.

“Sada smo u fazi učenja kako to napraviti. To se odvija u zahtjevnom trenutku jer je stanje u lancu opskrbe, na globalnoj razini, vrlo nestabilno. Postoje problemi s nabavom željeza, čipova itd., a krećemo u povećanje proizvodnje. Prvo smo trebali uopće preživjeti kao robotička kompanija iz Hrvatske, a sada trebamo naučiti kako prosperirati na tom tržištu punom prilika. No, vjerujem da imamo odlične ljude koji se s time mogu nositi”, kaže.

 

‘Najveći uspjeh su nam ljudi koje smo okupili’

U Gideonu trenutno radi oko 80 stalno zaposlenih inženjera i 20 studenata. Oko 70 posto njih su, naravno, budući inženjeri.

“Uspjeli smo okupiti 80 robotičkih entuzijasta pod jednim krovom i to je rijetka pojava i u europskim razmjerima, a sigurno smo jedan od većih timova i na globalnoj razini. To je naš najveći uspjeh. To je i moj najveći uspjeh i zaista sam ponosan na te ljude. Mnogi od njih došli su ovdje ravno s fakulteta. Ljudi iz školskih klupa krenuli su razvijati komponente koje su na industrijskoj razini i rješavaju probleme naših kupaca. Zaista je nevjerojatan put koji su ljudi iz našeg tima prošli”, kaže Kopić.

Napustili znanstvene karijere i bacili se u nepoznato

Uz Matiju Kopića suosnivači Gideon Brothersa su Kruno Stražanac, matematičar po struci koji se bavi odnosima s kupcima, te dr.sc. Josip Ćesić i dr.sc. Edin Kočo, koji se bave razvojem robotskih sustava.

Ćesić je voditelj odjela autonomnih tehnologija, dok se Kočo bavi razvojem hardvera. Obojica su prije dolaska u Gideon radili na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva, na pozicijama znanstvenih suradnika. Ćesić je radio u Laboratoriju za autonomne sustave i mobilnu robotiku, a Kočo u Laboratoriju za robotiku i inteligentne sustave upravljanja.

Matija Kopić sa zaposlenicima

“Kada smo kretali prije četiri i pol godine, sve teme ili tehnološke hipoteze koje smo krenuli ispitivati na tržištu, poput 3D vida robota ili 3D lokalizacije u prostoru bile su na granici mogućeg. To je bila znanstvena fantastika i nije bilo komercijalizirano nigdje u svijetu, a takvim stvarima su se bavili na fakultetima. Njih dvojica su napravili ogroman iskorak, ostavili su dobro plaćene poslove na fakultetima, došli su ovdje, bacili su se u nepoznato i krenuli razvijati akademske koncepte, na puno višoj, industrijskoj razini. Put od laboratorija do komercijalnog rješenja je dugačak i skup”, kaže Kopić.

Kako su im pomogle uspješne hrvatske tvrtke

Zanimljivo je da su suradnju, koja im je pomogla u razvoju robotskih sustava, uspostavili i s nekim hrvatskim tvrtkama, između ostalih Atlantic Grupom i tvrtkom Tokić koja se bavi trgovinom autodijelovima.

“Nekolicina hrvatskih tvrtki nam je pružila ruku prijateljstva. Kod njih smo boravili dan i noć, testirali sustave i to iskustvo i njihova otvorenost su nam bile od neprocjenjive vrijednosti. I dalje nastavljamo suradnji i to ne samo na relaciji kupac – dobavljač, nego smo razvili partnerske odnose, međusobno si pomažemo.

Na primjer, s Atlantic Grupom imamo jedan znanstveno-istraživački projekt na kojem radimo. Stvorio se jedan mali ekosustav industrijskih lidera koje zanima robotika i automatizacija. Znaju da to dolazi, i ako žele opstati u svijetu kakav će biti u budućnosti, da moraju ulagati u te tehnologije. Mi smo ponosni što smo odabrani da im budemo partneri”, kaže Kopić.

Žele težak posao prebaciti s ljudi na robote

Što se tiče znanstveno-istraživačkog projekta kojeg rade u suradnji s Atlantic Grupom, radi se o softverskom rješenju kojim će se optimizirati rad flote robota i ljudi u skladištima.

“Njihovi radnici u skladištima potroše jako puno vremena na slaganje narudžbi koje im zadaje sustav za upravljanje skladištem. Roboti im trebaju pomoći da složenu robu ne transportiraju ručno, odnosno da je ne voze viličarima. To će odraditi roboti, da se čovjek može fokusirati na ono u čemu je u takvom okruženju najbolji, a to je fina manipulacija robom. Želimo na robota prebaciti težak posao, kako bi čovjeku olakšali obavljanje njegovih zadataka”, pojašnjava.

Inteligenta robotika je još u povojima

Iako su se u ranijim fazama razvoja firme bavili i izradom robotskih komponenti za druge, sada su fokusirani isključivo na razvoj vlastitih, kompletnih rješenja.

“Cijela ta priča o inteligentnoj robotici je u povojima. Tek smo malo zagrebali ispod površine i u desetljeću pred nama na tom će se tržištu događati nevjerojatne stvari. Kako se radi o tržištu u nastajanju, ne možemo očekivati da ćemo biti pretjerano uspješna kompanija, ako se fokusiramo isključivo na razvoj komponenti, jer tržište kompletnih rješenja koje bi trebalo konzumirati te komponente nije zrelo, gotovo da i ne postoji. Upravo zato je važno da razvijamo vlastita rješenja”, kaže Kopić.

U Gideonu vjeruju da mobilni industrijski roboti moraju jako dobro percipirati i razumjeti okolinu u kojoj se nalaze, jer rade među ljudima. “Trebaju biti sposobni povezivati neke stvari, kako bi mogli izvoditi aktivnosti u vrlo dinamičnom ljudskom okruženju.Velika većina industrijskih okruženja i dalje su vrlo nepredvidiva, ljudi su u središtu procesa i bit će i u budućnosti, a roboti se tome moraju prilagoditi. Umjesto da gradimo robote kojima se cijelo okruženje mora prilagoditi, mi radimo fleksibilne robote koji će se prilagoditi svom okruženju. Upravo je to ključ masovnog prihvaćanja robotskih sustava.Oni moraju biti dovoljno fleksibilni i cjenovno prihvatljivi da bi 90 posto svjetskih skladišta i tvornica uopće kupilo jedan takav sustav. Ideal nam je da flota robota može ući u skladište, bez prilagodbe, u roku od jednog sata”, pojašnjava Kopić.

Ljudi koji su zbog Gideona ostali u Hrvatskoj

Kopić je oduševljen ljudima koje su uspjeli okupiti i kaže da mnogi od njih mogu sutra otići iz Gideona i pokrenuti vlastite robotičke kompanije, zahvaljujući znanju koje su do sada stekli. Mnogi od njih su upravo zahvaljujući Gideonu i ostali u Hrvatskoj, jer se inače ne bi imali gdje baviti razvojem komercijalnih robota.

“Što se tiče robotičkih talenata, specijalno fokusiranih inženjera robotike, umjetne inteligencije, mehatronike, mehanike, smatram da ovdje postoje dobre škole i fakulteti, dobre istraživačke grupe koje stvarno proizvode jako dobre ljude na akademskoj razini, a s Gideonom su dobili priliku da mogu raditi na komercijalnim robotičkim rješenjima ovdje u Hrvatskoj, bez da moraju otići negdje drugdje u zapadnu Europu ili SAD. Inače bio karijerni put. Morali bi otići u inozemstvo, jer netko tko se time želio baviti, jednostavno nije imao gdje. Investirat ćemo i dalje u ovaj lokalni ekosustav jer talenti su ovdje nevjerojatni. Ovdje će i dalje biti većina naših razvojnih i istraživačkih funkcija i ako se netko želi baviti robotikom, a biti udaljen dva sata vožnje od najbliže plaže, mi smo sigurno dobra prilika”, kaže.

Novac od investicije, osim u širenje proizvodnih kapaciteta, bit će usmjeren i u nova zapošljavanja. Fokusirat će se na širenje tima u ne-inženjerskim segmentima. “Prije svega se to odnosi na customer success, što je cijeli spektar funkcija usmjerenih na razumijevanje naših kupaca, njihovih procesa, implementaciju rješenja, tehničku podršku, praćenje uspješnosti i tako dalje. Taj segment je tek u povojima i bit će nam u fokusu, uz, naravno, standardni rast inženjerskih kapaciteta”, pojašnjava Kopić.

Skoro otvaranje ureda u Münchenu i Bostonu

Također, kreću i sa zapošljavanjem izvan hrvatske, prije svega u prodaji i odnosima s kupcima. Narednih mjeseci planiraju otvoriti urede u Münchenu i Bostonu jer su im to ulazne točke za najvažnija tržišta – DACH regiju (Njemačka, Austrija, Švicarska) i SAD.

“U sljedećih šest do devet mjeseci namjeravamo zaposliti još 100 ljudi, praktički udvostručiti organizaciju, što je jedan veliki zalogaj za koji se organizacijski pripremamo. Važno je to odraditi pametno, a ne samo odraditi. Želimo zapošljavati ljude koji se mogu poistovjetiti s našom kulturom, s našim viđenjem svijeta, a to se može svesti na par samorazumljivih stvari: ambiciozni smo, imamo velike planove, ali želimo biti normalni, lojalni jedni prema drugima, želimo se lijepo ponašati jedni prema drugima, brinuti jedni za druge i međusobno si biti oslonac, pomagati si da kao ljudi izrastemo u našim kapacitetima i vrlinama. Sve nabrojano želimo vidjeti u ljudima koji nam se pridružuju”, zaključuje Kopić.