Prema novom izvješću, broj prodanih električnih auta prešao je dva milijuna (Hrvatska je ove godine uspjela još pasti)

Smanjenje troškova je potankulo veću prodaju, a vode EU, SAD i Kina

Prije nešto više od deset godina, točnije do 2005., broj prodanih električnih vozila je iznosio par stotina komada. Do 2015., u rasponu od 10 godina, prodan je milijunti primjerak. Takav rast dijelom se može zahvaliti državnim subvencijama na električne aute, kao i većoj ponudi po povoljnijim cijenama. No stvar je eskalirala prijelazom 2015. na 2016. i povećanjem od 60 posto, kada je ukupan broj prodanih došao do dva milijuna.

Tržišta koja predvode, odnosno na kojima se proda 90 posto svih modela, su Kina, Amerika i Europska Unija. Pritom u tih 90 posto najveći udio, prema podacima Međunarodne Energetske Agencije, ima Kina. Možda bitniji podatak je da u Europskoj Uniji električni automobili uzimaju sasvim pristojne tržišne udjele klasičnim benzinskim i dizelskim autima.

Više od trećine prodanih automobila u Norveškoj su električna, dok je prvi sljedeći rekorder Nizozemska s 6.4 posto, a slijedi Švedska s 3.4 posto. Među drugim istaknutijim državama su Ujedinjeno Kraljevstvo, s preko 100.000 prodanih od uvođenja državnih olakšica 2011. godine. No, ista energetska agencija ističe da je udio prodanih putničkih vozila, i dalje, ukupno samo 0.2 posto.

U Hrvatskoj je ionako bijedna prodaja još pala

Agencija također tvrdi da su, uz smanjenu nabavnu cijenu, prodaju pospješili i dulja autonomija nego ikada do sada te povećavajući broj električnih punionica. Međutim, od trenutno dostupnih 2.3 milijuna punionica, samo je šestina javnih, dok su sve ostale privatne. Također ističu da, ako se ovakav rast nastavi, do 2030. godine na cestama ćemo imati preko 140 milijuna elektromobila. Ako se ispune ciljevi Pariškog sporazuma.

Pogledamo li brojke u Hrvatskoj, prodaja vozila generalno je od lani narasla za 23,4 posto, sa 35.715 na 44.106. No udio prodanih električnih vozila je već 2015. bio relativno malen, samo 179 komada, odnosno 0,5 posto. Sljedeće godine, 2016. nije zabilježen rast kao u ostalim dijelovima svijeta, već pad od 73,1 posto na samo 48 vozila, odnosno 0,1 posto. Pad se može najviše pripisati vladi, koja je u 2016. odlučila odustati od poticaja za električne aute.

Čistoća električnih vozila bolja nego ikad

Vijesti iz svijeta svjedeno zvuče super, no uvijek će se postavljati pitanje koliko su ustvari električna vozila čista? Američka agencija za zaštitu okoliša istraživala je koliko zagađuju Američke elektrane te je došla do novih zaključaka. Spram 2009. godine, kada je 9 od 26 regija okarakterizirano kao dobro, 2017. taj je broj narastao na 19. Uz istraživanje zagađenja elektrana, mogli su derivirati i zagađivanje koje vrše i električna vozila.

Brojka za ocjenjivanje se svodi na ekvivalent potrošnje i zagađenja klasičnih benzinskih vozila, a da se regija prebaci u “dobru”, treba postići ekvivalent od 50 MPG, tj. oko 4.7 L/100 km. Prema trenutnim brojkama, trenutna potrošnja električnih auta u Americi iznosi odličnih 73 MPG, tj. 3.2 L/100 km. Northern Midwest regija je zabilježila najveći rast, sa 39 MPG na njih čak 54 MPG.