S prijateljem iz djetinjstva u Klinča Selima razvio je IT sustav koji koristi 25 milijuna ljudi. I uporno odbija prodati firmu

Jedan od osnivača Sofascorea, Ivan Bešlić, na Weekend Media Festivalu će objašnjavati kako ostati neovisan. Razgovarali smo s njim

Kada smo posljednji puta razgovarali s Ivanom Bešlićem, operativnim direktorom i suosnivačem Sofascorea, jedne od najpopularnijih aplikacija na svijetu za praćenje i analizu sportskih rezultata na svijetu, tvrtka je brojala osamdesetak zaposlenih. Od tada do danas narasli su na više od 200 zaposlenih u uredima u Zagrebu i Rio de Janeiru, 2022. godinu zaključili sa značajnim rastom prihoda od 40 posto, a ove godine očekuju širenje na azijsko i afričko tržište, s još većim rastom broja zaposlenika.

No, Sofascore je u svjetski poznatu aplikaciju za fanove sporta izrastao iz projekta dvojice frendova iz ulice u Klinča Selima. Bešlić i drugi suosnivač Sofascorea Zlatko Hrkać, prije tri su nam godine ispričali kako su imali nekoliko skromnih početaka. Krenuli su s pisanjem blogova, a 2006. otvorili su Cesarica.net, forum posvećen pjesmama Olivera Dragojevića. Od tada do 2010., kada za forum kupuju prvi sportski feed za praćenje rezultata, Bešlić i Hrkać imali su niz projekata, kojima se danas ne mogu sjetiti ni imena.

Tajne će otkriti na WMF

Danas Sofascore ima više od 25 milijuna aktivnih korisnika mjesečno i više od 50 milijuna downloada u Google Play Storeu. Aplikacija je prevedena na više od 40 jezika, a omogućuje napredno praćenje, s detaljnim analizama, dubljim statistikama i grafikama, za više od 11.000 turnira u 24 različita sporta. Najveća tržišta su im ona na kojima je nogomet najpopularniji sport, poput Indonezije, Italije i Velike Britanije, a ne čudi ni to da su ured otvorili i u Brazilu, s obzirom na popularnost nogometa među Brazilcima.

No, tijekom svih tih godina rasta popularnosti i širenja, Sofascore je cijelo vrijeme ostao neovisan i nije prodan niti jednom investitoru ili većoj tvrtki. Time je jedna od rijetkih domaćih kompanija koje su doživjele tako strelovit rast, a istovremeno uspjele održati svoju neovisnost.

Bešlić će upravo o toj temi razgovarati na ovogodišnjem Weekend media Festivalu, najvećem marketinško-medijskom okupljanju u ovom dijelu Europe, koji se održava u Rovinju od 21. do 24. rujna. Bešlić će na panelu razgovarati o izazovima i prednostima neovisnosti s veteranom hrvatske IT industrije, Spanovim Nikolom Dujmovićem, koji je također nekoliko puta odolio prihvatiti ponude za preuzimanje. Panel će moderirati Damjan Rudež, direktor tvrtke Sunset Sports Media Festival.

Prva ponuda stigla je od konkurenta

Prije panela, dobili smo priliku porazgovarati sa Sofascoreovim Bešlićem, koji nam je otkrio dio priče, ali i tajne, kako se oduprijeti preuzimanju. Jedna od tajni je, prema Bešlićevim riječima, to što im je njihov posao zanimljiv. “Iako smo tijekom godina dobili nekolicinu ponuda za prodaju, Sofascore je profitabilna tvrtka tako da dosad nismo bili u poziciji da moramo razmišljati kako dobiti kapital kroz investiciju ili prodaju. Jedan od glavnih razloga zašto i dalje ne razmišljamo o prodaji je ta što nam je posao i dalje zanimljiv”, priča nam Bešlić.

Otkriva i kako je zainteresiranih za preuzimanje Sofascorea bilo puno, a među njima su bile grupacije različitih fondova koje su bile u potrazi za profitom. Javljale su im se i tvrtke iz sportske i medijske industrije koje bi kupnjom Sofascorea htjele proširiti svoj portfelj.

No, ponude su dobivali i od konkurencije. Prva ponuda koju su dobili za prodaju stigla im je upravo od jednog od njihovih konkurenata. Bešlić priča da su se tada mogli “lijepo osigurati”, no da su ipak procijenili da ih puno više zanima i veseli rad na projektu koji su stvorili.

Svaku ponudu razmotre, ali zaključak ostaje isti

Premda su dobili nekoliko ponuda, Bešlić priča kako zapravo nisu nikada bili blizu prihvaćanja ikakve ponude. “Vrlo brzo bismo, već nakon nekoliko izmijenjenih e-mailova s potencijalnim kupcem, shvatili da to ne želimo napraviti. Još uvijek se smatramo premladima i vidimo da možemo još puno toga napraviti u Sofascoreu, podići vrijednost tvrtke i napraviti najbolji sportski produkt na svijetu”, priča Bešlić.

Bešlić pojašnjava kako im, kada stigne neka ponuda za investiciju, brojne misli počinju prolaziti glavom. “Razmišljali smo o potencijalnom riziku, a u prvim godinama taj je rizik bio zaista velik. Da smo imali agenciju, šanse za siguran prihod bi možda bile veće, a ovako smo samo mogli nadati se da će sve biti prema našim očekivanjima, da će projekt zaživjeti i imati dovoljno korisnika. Tako da smo kod prvih nekoliko ponuda bili malo zabrinuti donosimo li ispravnu odluku, ali svaki put je zaključak bio da prodaja nema smisla i da smo dobro odlučili”, nastavlja Bešlić, pa dodaje kako im nikada nije bilo žao što nisu prihvatili ponudu.

Priča kako su profitabilna tvrtka s još mnogo neispunjenih želja i ciljeva, koje mogu ostvariti zbog svog brzog rasta i “uživanja u procesu”. “Pri prodaji je uvijek upitno imaju li investitori vaše najbolje interese na umu ili im je cilj samo opravdati svoje ulaganje, što može ugroziti integritet i uspjeh tvrtke. Mogli smo vidjeti nekoliko primjera takvog raspleta situacije nakon prodaje, stoga smo uvjereni da je svako naše odbijanje prodaje bila ispravna odluka”, smatra Bešlić.

Velike su prednosti, ali ima i pokoji nedostatak

No, Bešlić priznaje kako je u današnje vrijeme prilično teško biti neovisan, premda ideja neovisnosti zvuči vrlo primamljivo. “Lakše je grupirati se u nekakve interesne skupine, koje vas onda guraju prema novim idejama i smjerovima. To se može ponekad pokazati pozitivnim, a ponekad i negativnim. Smatram da bi Sofascoreu u nekim stvarima bilo lakše da smo dio određene grupacije, ali isto tako da je u ovom trenu ipak bolje biti neovisan”, kaže nam Bešlić.

Kao najveće prednosti neovisnosti spominje brzinu reakcije, odnosno, slobodu da odluke mogu donositi brzo i učinkovito. Za pokretanje nekog potpuno novog projekta im treba samo par dana dogovora. S druge strane, jednako brzo mogu donijeti odluku da iz nekog projekta izađu, ako vide da stvari ne idu prema planu.

Ipak, kao i kod svega, pa tako i neovisnosti, postoje i nedostaci. “Nedostaci su da nemamo grupaciju koja stoji iza nas. Ako se prodamo velikoj medijskoj kući, onda ista može koristiti Sofascore za svoje izvore podataka i sigurno postoji određeni benefit toga, ali mi još ne razmišljamo u tom smjeru”, priča Bešlić.

Većina prodaja iznijela je profit van Hrvatske

Na kraju, Bešlića smo pitali kome je zapravo namijenjena panel diskusija koju će na ovogodišnjem WMF-u imati sa Spanovim Dujmovićem. Kaže nam kako je panel prvenstveno namijenjen svima koji imaju dileme o tome trebaju li ostati neovisni. “Želimo dati hrabrosti svima onima koji smatraju da se moraju s nekime udružiti ili nekome prodati”, dodaje Bešlić.

“Nadam se da će Hrvatska u idućem desetljeću imati puno više vlastitih tvrtki i da se neće nastaviti rasprodaja kakvoj svjedočimo. Jer kad podvučemo crtu, većina prodaja koja se dogodila posljednjih deset godina profit je iznijela izvan Hrvatske. Hrvatska ne postaje centar znanja kakav bi postala da su te tvrtke ostale u hrvatskom vlasništvu i da su zaposlenici ovdje imali puno bolje uvjete, nego što možda imaju pod stranim vlasništvom”, zaključuje Bešlić.