Što kad EU naredi da kupujemo samo nove, električne aute? Kina će postati lider, na cestama ćemo svi imati isti problem

Europski parlament dao je proizvođačima još 12 godina da se preorijentiraju na proizvodnju električnih vozila

FOTO: AFP

Europski parlament u utorak je odobrio obveznu primjenu nulte stope emisija štetnih plinova novih automobila i kombija od 2035. godine. To praktički znači da će od tada biti zabranjena prodaja novih benzinskih i dizelskih automobila. Proizvođači automobila tako imaju još 12 godina da se preorijentiraju na proizvodnju električnih vozila ili možda usvoje neku drugu tehnologiju koja omogućuje pogon bez emisije štetnih plinova.

Kritičari zabrane prodaje vozila na fosilna goriva smatraju da će to stvoriti još veću ovisnost o Kini s obzirom na to da je ona glavni proizvođač baterija, kao i rijetkih metala potrebnih za njihovu izradu.

Kina bi mogla postati važan igrač

S obzirom na to da je veliki dio cijene električnog vozila zapravo cijena baterije – u nekim slučajevima čak 40 posto – jasno je da onaj tko proizvodi baterije zapravo drži i veliki dio tržišta električnih automobila.

Europski proizvođači našli su se tako pod velikim pritiskom. Kina, koja sa svojom klasičnom autoindustrijom nije imala značajniju ulogu na globalnom tržištu, mogla bi sada postati važan igrač.

Osim kao proizvođač baterija, Kina bi se mogla pozicionirati i kao izvoznik gotovih automobila koji bi cijenom mogli biti vrlo konkurentni. Naime, europski proizvođači imaju znatno skuplje energente u odnosu na kineske, skuplju radnu snagu i prisiljeni su uvoziti baterije ili sirovine za njihovu proizvodnju.

Europski proizvođači tvrde da su spremni

Ipak, svi važniji europski proizvođači objavili su svoje ciljeve prelaska na električna vozila. Naprimjer njemački BMW planira da im do 2030. godine najmanje polovica prodaje budu električna vozila.

S time da bi njihova marka Mini mogla u tom razdoblju potpuno prijeći na struju. Daimler se također ozbiljno pripremio za prelazak na električna vozila te od 2025. godine namjeravaju svaki model Mercedesa ponuditi i u potpuno električnoj verziji.

Francuski Renault do 2030. planira imati 90 posto vozila na električni pogon. Kako bi ostvarili taj cilj, planiraju na tržište izaći i s nekim novim modelima. I Volkswagen, naravno, planira ispoštovati ciljeve te su najavili da će negdje između 2033. i 2035. proizvesti zadnja vozila s motorima na fosilna goriva. Nakon toga slijedi potpuni prelazak na struju.

Ford zbog prelaska na struju u EU gasi 3800 radnih mjesta

Prelazak na proizvodnju električnih vozila znači i transformaciju samih kompanija. Američki Ford tako je objavio da gasi oko 3800 radnih mjesta u Europi, upravo kao prilagodbu za prelazak na električna vozila.

Ford u “elektrifikaciju” svoje ponude vozila ulaže 50 milijardi dolara. Troškovi su im porasli za 5 milijardi dolara godišnje, i kako je rekao njihov financijski direktor John Lawler, kompanija će biti vrlo agresivna u smanjenju troškova u proizvodnji i dobavnom lancu.

Protivnici potpune zabrane prodaje novih električnih vozila od 2035. godine smatraju da bi se mogao stvoriti i tzv. Havana efekt, odnosno da bi na cestama mogli gledati veliki broj starih automobila, s obzirom na to da si vjerojatno mnogi neće moći priuštiti električna vozila, koja se barem sada čine znatno skuplja u odnosu na vozila s klasičnim pogonom.