Što sve trebate znati prije nego na nekoj stranici kliknete 'slažem se'

Našli smo par fora primjera koji dokazuju da ljudi uopće ne čitaju ugovore s kojima se slože

Young male character working in the office. Furniture. Cabinet. Workspace. Millennials at work. Flat editable vector illustration, clip art
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Što trebate znati prije nego kliknete “Slažem se”” kada vam se na nekoj stranici na kompjuteru pojavi prozorčić. Prije nego na slijepo kliknemo, uopće se ne trudimo čitati s čime se to slažemo. Svoje osjetljive osobne podatke dijelimo sa svima koji pitaju. Deloitteovo istraživanje na 2000 američkih potrošača u 2017. godini otkrilo je da 91 posto ljudi pristaje na uvjete bez čitanja. Za mlađe ljude, u dobi od 18 do 34, stopa je veća, 97 posto, piše USA TODAY.

ProPrivacy.com kaže da je cifra još veća. Digitalna skupina za zaštitu privatnosti nedavno je zatražila od korisnika interneta da ispune anketu u sklopu istraživanja tržišta uz naknadu od jednog dolara. Anketa je od sudionika tražila da se slože s uvjetima, a zatim su pratili koliko je korisnika kliknulo da je pročitalo uvjete.

U ugovoru su imali par neobičnih klauzula

Oni koji su prihvatili uvjete dobili su dugotrajni korisnički ugovor. U tom ugovoru skrivene su nestašne klauzule poput one koja daje vašoj majci dozvolu da prati vašu povijest pregledavanja interneta i pravo da vašem prvorođenome djetetu dade ime. Od 100 ljudi, 19 ih je kliknulo na stranicu s uvjetima i odredbama ali samo je jedna osoba pročitala dovoljno temeljito da shvati da će bespilotnim letjelicama odobriti pristup zračnom prostoru iznad svoje kuće.

Ovo nije prvi puta da su oni koji se bave istraživanjem tržišta koristili trikove da bi pokazali koliko malo ljudi pročita uvjete usluga, pravila o privatnosti i druge sporazume koji se redovito pojavljuju na ekranima.

Još par primjera ne čitanja ugovora

Tijekom 2016. godine dvoje sveučilišnih profesora zatražilo je od studenata da se pridruže nepostojećoj društvenoj mreži NameDrop i prihvate uvjete pružanja usluge. Pristankom bez čitanja uvjeta studenti su pristali prvorođenoj djeci dati ime NameDrop i sve što podijele smjelo se proslijediti Agenciji za nacionalnu sigurnost.

U 2017. godini 22.000 ljudi koji su se javili na besplatni WiFI pristalo je obavljati 1000 sati rada za opće dobro, čišćenje zahoda, struganje guma s trotoara i uklanjanje blokada kanalizacije, pokazale su dvije kompanije kako bi istaknule nedostatak svijesti potrošača o onome na što pristaju.

Nepotrebno se dovodimo u rizik pristajući bez čitanja i tako nam osobne podatke skupljaju razne aplikacije ili web stranice, a mi nemamo pojma kako koriste naše podatke i koliko ih dugo čuvaju.
Mračni pojedinci i korporacije izvlače i iskorištavaju naše osobne podatke radi svoje financijske dobiti, špijuniraju nas sofisticiranim nadzornim alatima.

Ne radi se samo o ciljanim oglasima

To nije samo zbog ciljanih oglasa. Neke od tih informacija mogu završiti u rukama zdravstvenih organizacija, osiguravatelja, poslodavaca, a svi oni donose kritične odluke o našem životu.
Najčešći izgovor koji koristimo je, treba nam previše vremena da to pročitamo i vjerujemo da iza toga stoje najbolji interesi. Ili nas jednostavno nije briga.

Politika privatnosti je pravni dokument koji štiti tvrtku i objašnjava korisnicima koja su pravila prilikom korištenja usluge, kažu iz ProPrivacy.com. Politika privatnosti je pravni dokument koji korisnicima objašnjava kako će njihove podatke prikupljati i koristiti tvrtka i sve treće strane. Kada kliknete slažem se, vaše je odobrenje pravno obavezujuće.

Većina onoga što je uključeno u ove dokumente je relativno bezazlena. No, postoje neka područja na koja treba obratiti pozornost, davanje prava da se podaci prodaju trećim osobama, praćenje kretanja pomoću GPS-a, praćenje IP adrese uređaja. Pazite na one koje traže trajnu dozvolu.

Ugovore ne razumije većina ljudi

Alex Horn, novinar The Guardiana, proveo je tjedan dana 2015. godine, čitajući odredbe i uvjete koji mi ostali ne čitamo. Trebalo mu je 8 sati da brzo pregleda 146.000 riječi u 33 dokumenta. Studija dva profesora prava 2019. godine otkrila je da 99 posto od 500 najpopularnijih američkih web stranica imalo uvjete tako složeno napisane kao akademski članci, što razumijevanje čini nedostupnim većini ljudi.

Tražite ključne riječi ili izraze koje će vam reći koje informacije aplikacija ili web lokacija prikuplja, koliko ih dugo čuva i s kime ih dijeli. Pazite na odjeljke koji govore da morate nešto prihvatiti, složiti se ili odobriti. Ključna je fraza treće strane reklamni partneri i podružnice. Od 2018. godine u Europskoj uniji na snazi je GDPR, opća uredba o zaštiti podataka kojom se regulira zaštita podataka i privatnost osoba unutar Unije. Glavni je cilj uredbe vraćanje građanima kontrole nad njihovim osobnim podacima.