Trump se nekad ponosno vozio u svom pozlaćenom Boeingu 757. Sada avion propada

Nekadašnji luksuz zamijenio je manjim, korporativnim avionom - Cessnom

FOTO: The Trump Organization/youtube

Trumpov osobni Boeing 757 uvijek je bio kruna njegovog bogatstva, pokazatelj svega onoga što je stvorio. Koristio ga je za elegantna fotografiranja, predizborne skupove, VIP putovanja, putovanja sa zaposlenicima s kojima jede BigMac i KFC. Volio je pokazivati kožna sjedala bež boje, pozlaćene kupaonice, kopče za sjedala, pozlaćene 24 karatnim zlatom.

Taj njegov nekadašnji ponos danas stoji na rampi male zračne luke u okrugu Orange, države New York, oko 60 kilometara od Manhattana, sat i pol vožnje od Trump Towera. Jednom motoru nedostaju dijelovi, a drugi je zamotan plastikom. Troškovi popravka i stavljanja u promet mogli bi biti šesteroznamenkasti, procjenjuju stručnjaci, što se čini cijenom koju Trump ovoga trena ne može platiti. Pandemija koronavirusa uzela je danak u ugostiteljskoj industriji, a time se bave mnoge njegove tvrtke.

Sad leti skromnije – Cessnom

Evidencije letova pokazuju da se zrakoplovom nije letjelo od Dana inauguracije jer je nakon toga, kao predsjednik, počeo koristiti Air Force One. Zrakoplovne stručnjake zbunjuje što je zrakoplov ostavljen vani, jer snijeg, kiša i vlaga mogu dovesti do korozije metalne konstrukcije motora, što je vrlo teško otkriti, a često zna biti katastrofalno. Veliki zrakoplovi obično se skladište u pustinji na jugozapadu, gdje suha klima čini koroziju gotovo nemogućom.

Budući da 757 očito nije u funkciji, Trump je ostao na svom, mnogo manjem korporativnom avionu. Njegova Cessna 750 Citation X iz 1997. godine posljednjih mjeseci često leti između Palm Springsa i zračne luke La Guardia u New Yorku. Mali avion nije mu najdraži, kaže bivši dužnosnik Bijele kuće koji je s njime letio na oba zrakoplova. Sa samo osam sjedećih mjesta, Cessna je daleko manje luksuzna od Boeinga 757.

Osim toga, s vanjske strane, Cessna nema gigantsko Trumpovo ime kao ono koje 757 nosi na prednjem dijelu. Na trupu tek ima mali grb Trumpove obitelji. To je veliko umanjenje za muškarca koji svoje prezime stavlja na sve što posjeduje, od hotela do boce vina, navodi CNN.

Boeing kao omiljena igračka

Rabljeni, dvadeset godina stari Boeing 757 Trump je 2010. godine kupio od pokojnog milijardera suvlasnika Microsofta, Paula Allena. Ubrzo je avion postao njegova omiljena igračka, kako je volio prijateljima reći. Trump je bio izbirljiv tko s njime može letjeti, gdje će sjesti i kako se smije kretati, kaže osoba koja je njime letjela.

Dva mjeseca prije najave kandidature za predsjednika, 2015. godine, pozvao je neke novinare u Iowu na improviziranu konferenciju za novinare u avionu, a zatim se ljutio jer su ga skoro uprljali. Prema pisanju portala Des Moines Register, Trump je tada kazao “jedan tip je vrlo opasan s tom kamerom, govorim i gledam u kameru koja je blizu stropa, i znam da će mi dan biti uništen ako oštete krov.” Jedan je novinar spustio dio opreme na posebno dizajniran stolić od mahagonija, i ispričao se ali Trump mu je to zamjerio. “Vama je žao? I meni je žao.”

Avion je usisavao novac

Kad je krenuo u ozbiljniju kampanju, Boeing 757, zvan Trump Force One, se često pojavljivao u TV reklamama i na billboardima. Poruka glasačima je bila, pogledajte koliko sam uspješan. Ponekad je avion parkirao iza pozornice na svojim skupovima. Mnoge njegove birače namamili su zrakoplov, limuzine, luksuzne kuće, glamurozne žene, blještavilo i zlato svuda oko njega i okruženost kvazi-slavnima.

Ali kao i brojna druga Trumpova sredstva u svrhu marketinga, stvarnost divovskog aviona bila je posve drugačija. Avion je usisavao novac, svoj vrhunac je davno prošao, a sada mu se mehanika raspada dok skladištenje previše košta. Cijena jednog sata leta Boeingom 757 košta oko 15 do 18.000 dolara, kaže je za CNN zrakoplovni analitičar David Soucie. Motor zrakoplova je već star, dijelove je teško naći, a operativni troškovi stalno rastu. Većina zrakoplovnih tvrtki povlači 757 jer su sada dostupni isplativiji modeli.

Trump izgubio 700 milijuna dolara

Tijekom predsjedničke kampanje Trump je razgovarajući o ovome avionu kazao da osobno inzistira na instaliranju motora Rolls Royce RB211 od 500mph, sa turbo-ventilatorima. U stvarnosti, motori su za ovaj model Boeinga standardizirani. Prije nego ga je Trump kupio, avion je devedesetih služio kao komercijalni avion u Meksiku, prema priči iz Timesa 2016. godine. Zamjena motora ako je potrošen koštala bi i milijun dolara, kaže analitičar Soucie.

Skupa ekstravagancija aviona mogla bi za Trumpa u ovom trenutku biti prevelika. Trumpova neto vrijednost posljednjih godina je pala, osobno je odgovoran za dugove i zajmove u ukupnome iznosu od 421 milijun dolara, piše New York Times. Većina duga dospijeva u sljedeće četiri godine. Golf tereni u posljednjih dvadeset godina ostvarili su najmanje 315 milijuna dolara gubitka. Izvješće Bloomberga za prošli tjedan pokazuje da je Trumpova neto vrijednost pala od veljače 2016. godine za 700 milijuna dolara, s 3 na 2,3 milijarde.

Avionima pada vrijednost

Popravak aviona može platiti novcem iz kampanje jer zakon o financiranju ne zahtijeva da se mora koristiti u političke svrhe. U prošlosti je novac od kampanje koristio za politička putovanja. No, on uvijek može prodati avion. S viškom nekretnina to se obično radi. Sada prodaje kuću u blizini Mar-a-Laga za 49 milijuna dolara, za 31 milijun više nego ju je platio 2018. godine.

Ali za razliku od nekretnina, avionima vrijednost pada bez obzira na to koliko zlata imaju. Avion ne vrijedi ni približno koliko je vrijedio 1991.godine kada je proizveden. Dokumentarni film o avionu iz 2013,godine koji je Trump odobrio, kaže da je plaćen 100 milijuna dolara. Slični avioni na tržištu danas vrijede 7 do 10 milijuna.

Što sve sadrži ta čelična ptica?

Trump je bio aktivno uključen u dizajniranje aviona. Standardni 757 ima mjesta za 228 putnika. U Trumpovom su 43 mjesta, a ostalo su spavaća soba, gostinjski apartman, blagovaonica, VIP prostor i kuhinja. Sve metalno, pozlaćeno je 24-karatnim zlatom, samo to je koštalo četvrt milijuna dolara.

Eric Roth, predsjednik kompanije koja dizajnira interijere brojnih privatnih zrakoplova slavnih osoba, kaže kako su on i Trump razgovarali kako avion učiniti primjerenim njegovoj osobnosti. Odlučili su se za krem i zlatne tonove, obloge od mahagonija i antilop kožu. Tkanine su dopremljene iz Pariza. Grb obitelji izvezen je zlatnim koncem na naslonima za glavu. Roth dodaje da Melania Trump nema nikakve veze s dizajnom i dekorom aviona.

Trumpov prijašnji avion, Boeing 727, koji je prodao 2009.godine, tadašnja Melania Knauss koristila je kao kulisu za svoju golišavu fotografiju, za britanski časopis GQ. Prodaja manjeg Boeinga otvorila je put kupnji većega kad je popularnost Trumpa zbog showa The Apprentice bila na vrhuncu. Sad mu sigurno ne treba golemi Boeing, Cessna je brža i jeftinija, sat leta košta oko 5000 dolara.