United Arlines napravio je in-flight književni časopis Rhapsody i izdavaštvo više nije isto

Vlakovi nude e-knjige, Chipotle objavljuje Toni Morrison na čašama i vrećicama...

Ako mislite da ne postoji niža novinska vrsta od supermarket-tabloida, idući put kad budete putovali avionom pažljivije prelistajte in-flight magazin. Prije godinu i pol dana United Airlines došao je na ideju koja se činila logičnom ali nije bilo naznaka da će prerasti u priču koju vam upravo pričamo.

Od privatnih spavaćih soba do butlera, aviokompanije na sve načine pokušavaju nadmašiti konkurenciju u luksuznom segmentu, ali samo se United sjetio ponuditi jedan od najvećih užitaka – dobro čitanje.

Ukinuli su svoj in-flight magazin i napravili Rhapsody, prvi avionski književni časopis koji između reklama za Krug i slika Bora Bore objavljuje originalne radove književnih zvijezda poput Joyce Carol Oates, Ricka Moodyja i dobitnika Pulitzera Anthonya Doerra. Rhapsody je brzo postao tražen poput zemaljskih naslova, Tin Housea, New Yorkera ili Paris Reviewa.

Screen Shot 2015-05-05 at 14.05.43

Glavni urednik Sean Manning u Rhapsodyju ne objavljuje mape aerodroma, jelovnike ni popise filmova za gledanje u avionu. Umjesto toga, okupio je ambiciozne urednika i sjajne pisce koji, često u prvom licu, na stranicama Rhapsodyja meditiraju o putovanjima ili izvještavaju o stanju kultura. U lipanjskom broju imat će esej Hanne Pittard i neobjavljenu kratku pričupokojnog Elmorea Leonarda.

Pisci su otkrili sasvim novu publiku

Mark Krolick, direktor marketinga i razvoja u United Airlinesu, za New York Times je izjavio da pisanje u Rhapsodyju usluzi u prvoj klasi dodaje patinu sofiticiranosti koju njihovi zahtjevni putnici očekuju od kompanije koja je brendirala detalje poput jedinstvene ambijentalne rasvjetu ili mirisa za prostor.

Screen Shot 2015-05-05 at 13.59.46

Pisce je u Rhapsody privukla ideja da će ih ljudi čitati dok lete, da će ih otkriti elitna publika od 2 milijuna putnika prve i biznis klase a United im nudi i besplatne karte prve klase na svim svojim letovima.

Padovi aviona i loše stjuardese nisu tema

Rhapsody vješto koristi činjenicu da za razliku od izdavača ovakvih naslova ne živi od tiraže i profita pa pa pisce plaćaju velikodušno i daju im potpunu autorsku slobodu. Očekuju da se o nekim temama ne piše, o padovim aviona, izgubljenoj prtljazi, nepristojnim stjuardesama a nije poželjan ni tvrdi seks.

Screen Shot 2015-05-05 at 14.52.25

Izdavači i autori brzo su shvatili da im na putovanjima promiče najbolja publika, ljudi slobođeni obveza i distrakcija, u idealnom raspoloženju za čitanje. Ušli su u American Airlines, JetBlue i Amtrak. JetBlue nudi 40 digitalnih knjiga HarperCollinsa i Penguin Random Housea preko svoje besplatne WiFi mreže, a uskoro stižu i naslovi Simon&Schustera. Amtrak u vlakovima nudi dijelove 28 naslova Penguin Random Housea i ima svoju školu pisanja u koju su među 16.000 prijavljenih izabrali 24 talenta.

Književnost će čitatelje pratiti doslovno posvuda

Trend se širi i na druge industrije, najpopularniji fast-food lanac Chipotle na svojim je papirnatim čašama i vrećicama tiskao originalne tekstove Toni Morrison, Jeffreyja Eugenidesa i Barbare Kingsolver, proizvođač naočala Warby Parker organizira književne večeri i u svojim trgovinama objavljuje knjige 14 neovisnih izdavača.

Ne morate plaćati skupu avionsku kartu da biste čitali Rhapsody, sve brojeve možete pronaći OVDJE.