Veliki skandal u SAD-u. Zbog suludog pravila zakopanog na 36.987 stranicu električni auti ispadali fantastično učinkoviti

Ovaj autoindustrijski skandal je umalo prošao ispod radara

To go with AFP story China-auto-show-environment-Tesla,FOCUS by Bill Savadove
This picture taken on  March 17, 2015 shows Tesla Model S vehicles parked outside a car dealership in Shanghai. Serial entrepreneur Elon Musk has launched spacecraft into orbit, but popularising his Tesla electric cars in China is proving to be tougher than rocket science. AFP PHOTO / JOHANNES EISELE (Photo by Johannes EISELE / AFP)
FOTO: AFP

Autoindustrija je kroz povijest izazvala brojne ekološke skandale, a jedan od najgorih u zadnjih 10 godina onaj je Volkswagenov iz 2015., kada je otkriveno da ta tvrtka varala na emisijama štetnih plinova.

Njemačkog proizvođača automobila s pravom su progonili regulatori, agencije i odvjetnici. Skandal je tvrtku na kraju koštao 33 milijarde dolara, a usput je otkriveno da se slične stvari događaju i u drugim automobilskim kompanijama.

Daimler AG je 2020. sklopio nagodbu u sklopu koje je pristao platiti 1,5 milijardi dolara zbog varanja na emisijama štetnih plinova vozila Mercedes-Benza. Lani je Cummins, američka tvrtka koja se bavi dizajnom, proizvodnjom i distribucijom motora, pristala platiti nagodbu od 1,7 milijardi dolara zbog nepoštivanja standarda o emisijama dizelskih goriva.

Različita pravila među ministarstvima

Međutim, ispod radara je prošao skandal s električnim vozilima u kojeg je i upletena američka vlada. Wall Street Journal (WSJ) objavio je o tome tekst bombastičnog naslova “The Electric-Vehicle Cheating Scandal”.

Autori u njemu navode kako američko Ministarstvo energetike dopušta proizvođačima da preuveličavaju učinkovitost svojih električnih vozila. Učinkovitost automobila ovisi o tome koju udaljenost vozilo može prijeći po galonu/litri goriva. Naime, kada proizvođači automobila testiraju vozila s benzinskim pogonom, moraju se uskladiti s pravilima o učinkovitosti koja propisuje Ministarstvo prometa.

Za benzinska vozila se moraju primjenjivati stvarne vrijednosti izmjerene u laboratoriju. S druge strane, prema pravilu Ministarstva energetike, proizvođači električnih automobila mogu proizvoljno pomnožiti rezultate učinkovitosti te vrste vozila za čak 6,67 puta.

Netransparentna metodologija

Kada bi uzeli konkretan primjer, Tesla Model Y iz 2022., prema laboratorijskim mjerenjima ima učinkovitost potrošnje 65 milja po galonu goriva (27,6 kilometara po litri) – takvu učinkovitost u prosjeku imaju hibridi.

Ali, ako se primjeni model Ministarstva energetike, ta učinkovitost se umnožava i može dosegnuti 433 milja po galonu (184 kilometara po litri). Kako navode iz WSJ-a, riječ je o rezultatu za koji nema nikakvih temelja u stvarnosti.

Uz to, vlada nagrađuje učinkovitost električnih automobila tzv. “ugljičnim bodovima” (carbon credits) koje mogu zamijeniti za gotovinu. Kako se navodi u tekstu WSJ-a, ti “bodovi” mogli bi vrijediti milijarde. Netransparentna metodologija je tako dovela do obmane poreznih obveznika, potrošača, ali i loše utjecala na zaštitu okoliša, s obzirom na to da su brojke “fabricirane”.

Proizvođači automobila se uspaničili

Donedavno je ta subvencija bila tajna Washingtona, a ista se jako svidjela proizvođačima automobila i regulatorima. Regulatori bi prema van prezentirali stroge ciljeve, proizvođači automobila bi kimnuli glavom, znajući da ih mogu zadovoljiti proizvodnjom električnih automobila s proizvoljno povišenim vrijednostima, a potrošači bi, ne znajući, platili račun.

Nakon što su skupine za zaštitu okoliša ukazale na nezakonitosti ove prakse, zakopane duboko u Federalnom registru na 36.987. stranici 65. sveska, Ministarstvo za energetiku predložilo je ukidanje množitelja od 6,67 za električne automobile, priznajući da taj broj “nije utemeljen u zakonu”.

Proizvođači automobila su se uspaničili i tražili od američkog predsjednika Joea Bidena da odgodi ukidanje. To je razumljivo, jer su bez množitelja pravila Ministarstva prometa potpuno nedostižna, navode iz WSJ-a.

Tesla masno zarađuje od “ugljičnih bodova”

Portal specijaliziran za problematiku emisija štetnih plinova, Carbon Credits, u listopadu prošle godine objavio je da je Tesla imala ogromnu korist od poticaja američke vlade. Naime, unatoč tomu što Tesla nije dostigla ciljeve zarade od prodaje vozila, imali su rekordnu prodaju “ugljičnih bodova”.

U tom aspektu poslovanja zabilježili su porast od 94 posto. Tesla već više od 4 godine privlači pozornost rekordnim prihodima od prodaje ugljičnih bodova. Prihod od 554 milijuna dolara iz tog izvora u trećem tromjesečju 2023. značajno je doprinio ukupnoj dobiti koji je kompanija Elona Muska ostvarila te godine.