Vlasnici Volkswagena u Americi dobit će po 20 tisuća dolara odštete. Mi u Europi? Komad plastike

Europljani će dobiti poboljšani software i komad tubularne plastike

Volkswagen cars are lined up on the forecourt of a dealership in Sydney on October 3, 2015. Embattled auto giant Volkswagen on October 3 suspended the sale of some diesel-powered cars in Australia as the fallout from its emissions-cheating software expanded.  AFP PHOTO / William WEST
FOTO: AFP

Vlasnici Volkswagena u Americi dobit će 20 tisuća dolara nadoknade po vozilu, nakon što je njemačka automobilska tvrtka lažirala emisiju ispušnih plinova, piše New York Times. Za razliku od Amerikanaca, vlasnici Volkswagenovih vozila u Europi dobit će, u najboljem slučaju, poboljšani software, putem kojeg su se lažirali podaci 11 milijuna dizel vozila, i kratki komad tubularne plastike.

Krajem šestog mjeseca tvrtka Volkswagen postigla je sudsku nagodbu s 500 tisuća vlasnika vozila u Americi kojima mora isplatiti više od 15 milijardi dolara zbog lažiranja podataka o emisiji ispušnih plinova. Razlika u naknadi između Europe i Amerike rezultat je europskih zakona koji štite tvrtke od klasnih tužbi tužbe – no, određen broj startupova želi promijeniti ovu situaciju.

Traže pet tisuća eura po vozilu

Odvjetnici u Berlinu, Parizu i ostalim država Europe odlučili su surađivati s novim online servisima kako bi pridobili klijente oštećenih vozila i pokušali zaobići uobičajena ograničenja na tužbe potrošača. Odvjetnici se nadaju kako će njihov napor potaknuti promjene u europskom zakonodavstvu te na taj način otvoriti put vlasnicima da udruže snage, bez obzira iz koje države dolaze, kako bi zajedno tužili velike koorporacije.

Vlasnici Volkswagenovih vozila u Europi traže pet tisuća eura po vozilu, a radi se o puno manjoj cifri koju će za vozila dobiti vlasnici vozila u Americi. U Europi postoji oko 8,5 milijuna oštećenih vozila, u usporedbi s američkih 500 tisuća vozila koje pokriva nagodba.

Vlade u Europi, koje tradicionalno imaju poštovanja prema Volkswagenu, jednoj od najvećih tvrtki u Europi koja ujedno zapošljava i najviše ljude, pridružile su se oštećenim potrošačima. Naime, Europska komisija koordinira napore vlasnika da dobiju novac od proizvođača.

Koriste rupu u zakonu

Mnoge europske zemlje, uključujući Njemačku, ne dopuštaju odvjetnicima da rade za proviziju, stoga će osobe koje tuže tvrtku će, u slučaju da izgube parnicu, osim svoje pravne pristojbe platiti i pristojbe druge strane platiti ne samo svoje vlastite pravne pristojbe nego pravne pristojbe i druge strane ako izgube, što je suprotno od prakse u Americi.

Većina europskih zemalja ne dozvoljava klasne tužbe, no start-upovi koriste rupu u zakonu koja dopušta vlasnicima VW vozila iz Europe da svoje zakonske zahtjeve potpišu preko davatelja usluge treće strane koji onda pokušavaju dobiti odštetu. Stranica My-right.de samo je jedna od start-upova koje su na usluzi vlasnicima oštećenih vozila u Njemačkoj, a stranica Weclaim.com namijenjena je francuskim vlasnicima Volkswagen vozila.

Žele prikupiti 400 tisuća vlasnika VW vozila

S obzirom da start-upovi nisu odvjetničke tvrtke, one mogu raditi za proviziju, a njihovi klijenti potpisuju da se slažu isplatiti trećoj strani trećinu novca kojeg dobiju. Cristopher Rother, jedan od partnera odvjetničke tvrtke Hausfeld u Berlinu koji surađuje sa stranicom My-right.de, rekao je kako se oko 100 tisuća vlasnika vozila registriralo na stranicu.

Rother je rekao kako je cilj prikupiti 400 tisuća vlasnika VW vozila iz Njemačke, Austrije i Švicarske i skupiti 5 tisuća eura za svakog vlasnika. Osnivač tvrtke, Michael Hausfeld, koji ima sjedište u Washingtonu, jedan je od odvjetnika tužitelja koji su podigli klasnu tužbu protiv Volkswagena u SAD-u.