Zašto više nitko u Njemačkoj ne želi Muskovu gigatvornicu? Najnovija sabotaža samo je kulminacija bijesa

Lokalno stanovništvo prosvjeduje protiv proširenja tvornice, zagađenja i slabih radničkih prava. A sve je krenulo idilično

22 March 2022, Brandenburg, Grünheide: Elon Musk speaks at the opening of the Tesla factory. Photo: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild POOL/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / dpa-Zentralbild POOL / dpa Picture-Alliance via AFP)
FOTO: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild POOL/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / dpa-Zentralbild POOL / dpa Picture-Alliance via AFP)

Kad se Elon Musk u ožujku 2022. godine glupirao u berlinskoj tvornici Tesle, tzv. Gigafactoryju, prilikom isporuke prvih Modela Y kupcima, atmosfera je bila prilično pozitivna. “Ovo je odličan dan za tvornicu”, rekao je Musk, trapavo plešući pred okupljenima, uz tvrdnju da je učinjen “još jedan korak u smjeru održive budućnosti”. Pozitivno nastrojen bio je i njemački kancelar Olaf Scholz, koji je izjavio da Teslina tvornica pokazuje da je istok zemlje na “čelu industrije”.

No, slavlje i nezgrapni ples možda su bili preuranjeni. Gotovo dvije godine nakon što je berlinski Gigafactory otvorio svoja vrata, Tesla se suočava sa sve većim protivljenjem u zemlji. I to ne samo pred berlinskom “mekom tehno glazbe” Berghainom, koji je Musku odbio dopustiti ulazak u klub. Musk je poslije tvrdio da zapravo nije niti htio ući.

Nekoć miran i čist kraj bučan i zagađen

Prosvjednici kampiraju u šumi koja graniči s Gigafactoryjem, gdje grade improvizirane kućice na drveću i poljske kuhinje, kako bi se tamo utaborili na dulji period. U subotu ovog vikenda su čak održali party – s klavirskim koncertom i velikom tortom.

Nakon što je prošlog tjedna lokalno komunalno poduzeće utvrdilo da operacije za proširenje tvornice zagađuju zalihe pitke vode, stanovnici općine Grünheide, gdje se nalazi tvornica, glasali su protiv njezina širenja.

“Tesla je donijela mnogo buke i zagađenja zraka u regiju zbog svih tih kamiona koji svaki dan voze ulicama. Razgovaram s ljudima koji su se prije nekoliko godina preselili u Grünheide zbog svježeg zraka i radi mira. Sada od toga nije ostalo gotovo ništa. Ljudi u regiji su prvi put u povijesti mogli reći žele li proširenje tvornice ili ne”, kaže za The Telegraph Lou Winters iz grupe “Tesla den Hahn abdrehen”, u prijevodu “Zatvorimo pipu Tesli”.

Niz problema za Muskovu Teslu

Musk, koji je jedan od najbogatijih ljudi na svijetu – donedavno je bio i najbogatiji, ali ga je upravo na top listi pretekao Jeff Bezos – sve više problema ima s europskim kolektivističkim tendencijama. Uz probleme oko tvornice u Berlinu, suočio se s pobunama sindikata u Skandinaviji i potencijalnom istragom zbog narušavanja privatnosti u Nizozemskoj, kao i s prijetećim napetostima s Bruxellesom oko uvoza automobila. EU istovremeno očajnički pokušava natjerati europske proizvođače da sustignu Teslu i njezino liderstvo u proizvodnji električnih automobila.

No, Tesla i nije više predvodnik u tom segmentu. Tu titulu preuzela je kineska tvrtka BYD, koja je nakon dugogodišnjeg “disanja za vratom” Musku i preuzela titulu najpopularnijeg proizvođača električnih automobila na svijetu. Problematično je i to što Kina, koja ima veliki višak na svom tržištu, pokušava električna vozila izbaciti na obale Europe, i to po dampinškim cijenama.

Činilo se da je postigao nemoguće

Prije dvije godine činilo se da je Musk uspio pobijediti zloglasnu njemačku birokraciju. Teslin šef najavio je krajem 2019. godine planove za izgradnju treće Tesline gigatvornice, nakon onih u Kaliforniji i Šangaju, na periferiji Berlina. Od te najave do prvog automobila koji je sišao s proizvodne trake bio mu je potreban samo 861 dan, što je nevjerojatno brzo s obzirom na njemačke standarde planiranja i izdavanja dozvola.

Matthias Schmidt, neovisni analitičar europske automobilske industrije, kaže da je Musk uspio šarmirati lokalne političare u Brandenburgu, saveznoj pokrajini nekoć u sastavu DDR-a koja graniči s Berlinom i koja je jedna od najsiromašnijih regija u SR Njemačkoj.

“Tesla je uspio zaslijepiti i šarmirati državnu vladu Brandenburga. Bili su polaskani pažnjom koju im je Musk posvetio, a državni ministri nisu dopustili da jedna od najprogresivnijih svjetskih kompanija ‘prošiša’. Nisu bili spremni dopustiti da ih tradicionalna njemačka birokracija spriječi”, kaže Schmidt.

Obostrana korist za lokalce i Teslu

Koristi od tvornice u Berlinu imale su obje strane. Lokalni dužnosnici imali su dokaz da pokušavaju oživjeti uspavanu regiju, koja je bila najpoznatija po rudarenju ugljena. Pritom su otvorene i na tisuće radnih mjesta.

Tesla je sa svoje strane automobilima mogla dati čuveni “made in Germany” žig vozilima koja se prodaju na europskom kontinentu, kao i uživati u stalnom dotoku jeftinije radne snage iz Poljske, čije su granice na manje od sat vremena vožnje od tvornice.

Tvornica baš jako zagađuje

Tesla je bila jedan od pionira industrije električnih automobila, stoga je od svojih ranih dana privlačila ekološki osviještene Europljane, gdje su električna vozila postala prilično popularna. Danas je svaki peti automobil prodan u Europi električni model, što je otprilike dvostruko više nego u SAD-u. Teslin Model Y lani je bio najprodavaniji automobil u Europi.

No, među lokalcima, tvrtka nije nikada baš bila previše prihvaćena. “Dogodio se veliki sukob kultura”, rekao je Schmidt. Ekološki aktivisti nekoliko su puta prosvjedovali i osporavali izgradnju tvornice, a nekoliko puta bacali su i boju na Teslinu trgovinu u Berlinu.

Aktivisti Tesli zamjeraju loše radne uvjete u tvornici, kao i njezin štetan učinak na pitku vodu – lokalne službe ustanovile su da gigatvornica izbacuje šest puta više štetnih tvari od dopuštenih.

Ne protive se samo ljevičari Tesli

Teslini protivnici navode i neke političke razloge, tvrdeći da su električni automobili loša zamjena za kvalitetan javni prijevoz. Protive se i iskapanju litija u siromašnijim zemljama, ali i općenito samom kapitalizmu.

No, protivnici se ne nalaze samo na lijevom političkom spektru. Glasači u Grünheideu su prošlog mjeseca većinski odlučili odbiti Teslin zahtjev da se posiječe oko 250 hektara šume i proširi tvornicu za 50 posto. Na lokalnom referendumu bilo je 3499 glasova protiv planova, u usporedbi s 1822 za podršku.

Premda rezultati referenduma nisu obvezujući, lokalni političari kažu da će poštivati njegove rezultate i prisiliti Teslu da razmotri i promijeni svoje planove. Teslini oponenti najavljuju da će zadržati pritisak uoči sastanka vijeća kasnije ovog mjeseca.

Prosvjed radnika u Švedskoj

Tesla ima problema i u drugim dijelovima Njemačke. IG Metall, najveći europski sindikat, nastoji povećati broj članova u tvornici, a radničko predstavničko vijeće tvornice održat će nove izbore ovog mjeseca. Iz Tesle su lokalnim medijima rekli da njihova tvornica nema utjecaj na opskrbu vodom, a najavili su i da će razgovarati s lokalnim stanovništvom koje se protivi proširenju tvornice.

Šefica sindikata Christiane Benner upozorila je Muska: “Budite oprezni, ovdje vrijede drugačija pravila igre”. Sindikat je u međuvremenu iznio navode o sigurnosnim propustima u tvornici koji su doveli do opeklina kiselinom i drugih ozljeda radnika.

Musk, koji se dugo protivio sindikatu unutar Teslinih pogona u SAD-u, doživio je otpor radnika u Švedskoj, gdje su mehaničari stupili u štrajk zbog odbijanja tvrtke da se uključi u kolektivno pregovaranje. Musk je njihov prosvjed opisao kao “ludost”.

Problemi za Muska diljem EU-a

Tesla se suočava i s problemima u Nizozemskoj, gdje je europsko sjedište tvrtke. Nizozemci istražuju optužbe zviždača da je tvrtka prekršila zakone o zaštiti podataka stavljajući osobne podatke radnika na raspolaganje svom drugom osoblju unutar tvrtke.

Ugled Muska diljem Europe također je narušen nakon što se pitao treba li SAD nastaviti isporučivati oružje Ukrajini i ugasio im satelitski internet Starlink, a bio je upleten i u kontroverzu zbog antisemitizma. Muskov Twitter, koji je kupio 2022. godine, također je predmet istrage EU-a zbog potencijalno ilegalnog sadržaja na mreži.

Tesla je dobrodošla drugdje

Istraga uvoza jeftinih kineskih automobila koju je pokrenuo Bruxelles mogla bi naštetiti i Tesli, koja uvozi više automobila iz Kine u Europu nego bilo koji drugi proizvođač. Time je samo ojačan pritisak na Teslu da poveća proizvodnju u Europi, a to objašnjava i zašto bi odgode planova za proširenje gigatvornice u Njemačkoj bile toliki problem za tvrtku.

Stoga ne iznenađuje da Musk važe sve mogućnosti. Francuski predsjednik Emmanuel Macron lani je pozvao Muska u Elizejsku palaču, gdje je izjavio kako se nada da će u budućnosti napraviti “značajno ulaganje” u Francusku.

Talijanski ministar gospodarstva rekao je u parlamentu da razgovori s Teslom traju mjesecima. Muskova prijetnja da će investiciju prebaciti negdje drugdje vjerojatno će potaknuti lokalne političare u Grünheideu da prevladaju protivljenje lokalaca. No, to možda neće biti lako. Winters, jedan od prosvjednika, rekao je da nema predaje: “Kakvi god bili planovi Elona Muska, naša borba će se nastaviti!”

Ljevičarska sabotaža

Povrh cijele ove priče u utorak je stigla i vijest o podmetnutom požaru u gigatvornici za što je, prema prvim informacijama, okrivljena jedna ekstremno lijeva grupacija. Prema priopćenju tvrtke, proizvodnja je bila obustavljena.

“U ranim jutarnjim satima došlo je do nestanka struje u javnoj mreži, vjerojatno zbog podmetanja požara, što je rezultiralo obustavom proizvodnje”, rekao je glasnogovornik Tesle precizirajući da su zaposlenici poslani kućama te da ne zna kada bi se proizvodnja mogla nastaviti.

Regionalna vlada objavila je da je riječ “paljenju” koje je povezanom s električnim stupom u blizini tvornice. Tisuće ljudi dovedene su u opasnost, navele su regionalne vlasti navodeći da je riječ o “činu sabotaže”. Lokalna policija priopćila je da je otvorena istraga zbog “sumnje u podmetanje požara”.