Gdje je Hrvatska 2023. godine? U Puli je sumnjiv toples, u Splitu knjižnica bez blagoslova svećenika

Hrvatski Gilead maršira glasno i u paradnim uniformama, ali bitke dobiva tamo gdje ulazi tiho i na prstima

Friški primjeri Pule i Splita samo su dvije crtice. Skica za način na koji se pojedincima i društvu “shodno duhu i načinu života” ili “podneblju, duhu i mentalitetu grada”, utjeruje red u kosti (dobro, i na grudi)

Zaboravite velike i glasne skupove. Iskeženo nasmijane gomile. Prijeteću tišinu nad gomilom ljudi na koljenima. Molitve na bolničkim ulazima. Spektakularni homofobni referendum.

Radi se, svakako, o načinima kojima se želi legitimirati sve čvršći stisak najkonzervativnijih vrijednosti nad sve siromašnijom kvadraturom osobne slobode. No, hodovi za život, moliteljski performansi, referendumi o braku ili izvješća o tobožnjim ugrozama vjernika u Hrvatskoj samo su načini na koje se pokušava obojati cjelokupna društvena atmosfera. Pjena na vrhu vala. Hrvatski Gilead, naime, maršira glasno i u paradnim uniformama, ali bitke dobiva tamo gdje ulazi tiho i na prstima.

Pitanje pojedinca

Pravo stavljanje lanca na društvo i pojedince događa se uglavnom izvan fokusa centralnih reflektora. Što je, naime, razina niža, otpor je slabiji. U idealnoj situaciji se radi o pojedincu kojeg se oči u oči suočava s apsolutnim istinama koje, dakako, zastupaju njihovi ovlašteni tumači.

Tako je, recimo, bilo moguće da su Mireli Čavajdi mnogi sugerirali da, kao i mnoge prije nje, šuti i plati prekid trudnoće u Sloveniji. Tako je bilo moguće da se po hrvatskim ginekološkim odjelima proširi epidemija priziva savjesti i maksimalno oteža legalan abortus. Tako je moguće da je Grad Zagreb godinama ulagao stotine milijuna kuna u to da majke ostaju kod kuće i podižu djecu, umjesto da dangube gradeći svoju karijeru izvan kuhinje i spavaće sobe.

Kulturni aparthejd

Kako bi stvar doista uspjela, nužno je da se represija normalizira, da se prekrije brigom za djecu, za moral, za tradiciju. I da se ne diže previše buke.

Konzervativni gradonačelnik Pule Filip Zoričić (koji sebe iz nekog razloga doživljava liberalom) naučio je lekciju iz halabuke koja se digla kad je zabranio koncert folk glazbe u gradskoj dvorani. Iako je već bilo prodano 85 posto ulaznica, gradonačelnik je digao rampu jer, kako je govorio prije nekoliko mjeseci, takav “glazbeni izričaj ne pripada našem podneblju, duhu i mentalitetu grada”. Koji je, dakako, multikulturalan. Osim prema kulturama koje mu “ne pripadaju”, pa čak ni onda kad je interes za koncertom ogroman.

Eho sličnog kulturnog aparthejda osjeti se i u općem zgražanju javnosti nad činjenicom da je Aleksandra Prijović rasprodala Arenu četiri dana zaredom, a evo se puni i peti. Em je pjevačica iz Srbije, em je žanr blizak folku, što, kako bi rekao Zoričić, jamačno ne pripada podneblju, duhu i mentalitetu Zagreba. Sigurno su sve te Arene napunili Nepalci, Filipinci i, Bože mi prosti, Srbi na privremenom radu u Hrvatskoj.

Prokletstvo članka 49.

No, Zoričić nakon glazbene cenzure, jaše dalje. Samo malo opreznije. Ovih dana je dosta prašine u javnosti dignuo Nacrt prijedloga Odluke o redu na pomorskom dobru Grada Pule u kojim se, s prihvatljivih 600-1300 eura globe, prijeti kazniti one koji na plažu donesu svoje pivo (može i drugi alkohol) ili se, Bože mi opet prosti, tamo skinu u toples. Da nije bilo političke i medijske fertutme, bilo bi veselo kad bi revni pulski komunalci obilazili plaže sljedećeg ljeta.

Ali, priča nije prošla tiho i na prstima, pa je Zoričić već danas reterirao, rutinski optužujući političku konkurenciju za širenje laži. U spornom dokumentu, međutim, i dalje stoji članak 49., koji je prilično jasan: “Na morskim plažama i drugim dijelovima pomorskog nije dopušteno kretanje bez kupaćeg kostima ili dijela kupaćeg kostima, osim ukoliko se radi o plaži koja je određena kao nudistička”. Kršenje se kažnjava gore navedenom svotom eura.

Di je blagoslov?!

Nešto južnije je, pak, ovih dana problem izazvao izostanak blagoslova. U splitskom gradskom kotaru Mejaši, punom profitabilnih stambenih kvadrata na više katova, konačno je otvoren i prvi kulturni sadržaj – knjižnica za djecu i mlade. I odmah – skandalčić.

Predsjednik kotara Mejaši Toni Piplica je, iako najavljen, bojkotirao svečano otvaranje. Jer u protokolu nije predviđen – blagoslov svećenika. A blagoslov je, veli Piplica, “shodno duhu i načinu življenja ogromne većine stanovnika Mejaša” tradicija kod otvaranja svih novih projekata.

Gdje počinje svjetonazorska sfera

I ne samo to. Mladi lav HDZ-a na čelu Mejaša zgraža se što je “onemogućavanjem blagoslova uvučen u svjetonazorsku sferu”. Dakle, inzistiranje na tome da katolički svećenik posveti svako novu instituciju ili objekt nipošto nije svjetonazorska stvar – to je nulta točka od koje sve polazi. Pokušati se suprotstaviti tako raspoređenim odnosima je teret koji je, na razini pojedinca, pogotovo u interesno zarobljenom društvu poput hrvatskog, užasno težak pothvat.

Dakako, mladi Piplica je ovim svjetonazorskim manevrom, osim upisivanja u knjižicu poželjnih svjetonazorskih vrlina, izbjegao i mogućnost da se na otvaranju smješka s Ivicom Puljkom, gradonačelnikom koji kod Pipličinog stranačkog šefa uglavnom izaziva alergijsku reakciju. Dečko je talentiran za politiku, čut će se još za njega.

Skica za Gilead

Friški primjeri Pule i Splita samo su dvije crtice. Skica za način na koji se, uglavnom u tišini koja je u konkretnim slučajevima nezgodno prekinuta, pojedincima i društvu “shodno duhu i načinu života” ili “podneblju, duhu i mentalitetu grada”, utjeruje red u kosti (dobro, i na grudi).

U tom izostanku buke, u težini nulte točke zabetoniranog svjetonazora oko vrata, leži prava moć hrvatskog Gileada. Budućnosti koja kipti od želje postati sadašnjost. I uopće joj ne ide loše.