Vjerni saveznik Irana napada i prijeti Izraelu. Ako mu Tel Aviv odluči uzvratiti, Bliski istok sigurno tone u još veći kaos

Moguće izravno uključenje Irana uvijek je otvoreno pitanje s ozbiljnim posljedicama

FOTO: AFP

Ne postoji objekt u Jemenu koji se nalazi izvan dosega Izraelaca stoga njihova suzdržanost, u odnosu na napade iz Jemena, može se tumačiti smanjenjem rizika od potencijalnog širenja sukoba i uvlačenje ostalih arapskih država u rat između Izraela i Hamasa

Kopnena invazija Izraelskih obrambenih snaga (IDF) na Pojas Gaze nastavlja se predvidivim tempom, taktikom, sredstvima i snagama. Namjenski organizirane snage, otprilike razine bojne, sastavljene od tenkova Merkava, borbenih vozila pješadije Namer i inženjerijskih strojeva, na više lokacija, prodiru prema sjevernom dijelu Pojasa Gaze te južno od grada Gaze s ciljem odsijecanja zone kopnenih operacija od ostatka Pojasa.

Jurišne snage IDF-a djeluju u manjim skupinama, na tenkoprohodnom zemljištu, izbjegavajući ulazak u visoko izgrađena urbana područja. Djelovanje unutar naseljenih mjesta još uvijek se prakticira samo kad je to neophodno za ostvarenje osnovnih ciljeva.

Dakle, prema sadašnjim pokazateljima, cilj prve faze kopnene operacije je presijecanje Pojasa Gaze, neutralizacija otpornih točaka i obrambene infrastrukture na prilazima gradu te stvaranje uvjeta daljnjeg usitnjavanja urbanih dijelova pod kontrolom Hamasa. Istovremeno, moćno izraelsko zrakoplovstvo provodi paralelnu zračnu kampanju na cijelom Pojasu Gaze i neposrednu podršku kopnenim snagama.

Izraelski prodor iz tri pravca

Prodor na sjeveroistoku išao je iz dva pravca. Jedan uz morsku obalu izvršen je uz neposrednu podršku mornarice IDF-a. Iz tog područja Hamas je najviše raketa lansirao prema gradu Aškelonu. U tom dijelu Pojasa nalazi se i postrojenje za desalinizaciju vode. Nema informacija tko kontrolira ta vitalna postrojenja.

Drugi smjer napada sa sjeveroistoka izvršen je kod kontrolnog prijelaza Erez. Primarno je fokusiran na destrukciju kompleksa tunela koji se koriste za napade Hamasa na Izrael.

Treći prodor, kojim se ispoljava težište prve faze kopnene invazije, ostvaren je jugozapadno od grada Gaze. Presječena je glavna rokadna cestovna komunikacija koja, u dužini od 45 kilometara, povezuje naselja uzduž Pojasa. Autoput Salah al-Din jedna je od najstarijih kopnenih komunikacija na svijetu. Vojske Starog Egipta, Aleksandra Makedonskog, križara kao i Napoleona Bonapartea marširale su tom cestom. Snage IDF-a još nisu izbile do mora, ali sve suhozemne komunikacije drže pod vatrenom kontrolom.

Za sada nema borbi u tunelima

Na ostalim dijelovima fronta IDF vrši ograničena ažuriranja prema ranije identificiranim objektima. Za sada nema „čišćenja“ terena od vrata do vrata, niti borbi unutar tunela. Otkriveni tuneli, ako se ne mogu uništiti, onesposobljavaju se za upotrebu. Postoje razne metode. Od fizičkog zatrpavanja ulaza miniranjem do primjene takozvanih „spužva“ bombi. To su ustvari kontejneri punjeni brzo ekspandirajućim dvokomponentnim kemijskim sredstvima.

Eksplozija bombe omogućava spajanje komponenti, njihovo brzo širenje kojim se dugotrajno blokiraju podzemni prolazi. Neka vrsta “pur pjene” za tunele. Ove naprave praktične su jer ih može koristiti pješadija. Mogu se isporučiti daleko unutar tunela pomoću daljinski upravljivih robota. Posebni IDF-ovi timovi osposobljeni su za njihovo korištenje na poligonima koji simuliraju Hamasovu mrežu tunela.

Izrael koristi ‘rules of engagement’

Dakle, IDF još uvijek uglavnom djeluje po planu, prema ranije prikupljenim obavještajnim informacijama uz svakodnevnu prilagodbu. Dostupne snimke ukazuju na pravila upotrebe snage, poznatija i kao „rules of engagement“, koja primjenjuje izraelska vojska. Tvrdi objekt ili stambena zgrada, iz koje se pruža otpor, neutralizira se neposrednom vatrom tenkovskih topova kalibra od 120 milimetara ili preciznim avionskim bombama.

Pogodci su uglavnom vrlo precizni. Međutim, ne vrši se provjera prisustva civila u objektu. Isto vrijedi i za neoznačena civilna motorna vozila, kad se nađu u zahvatu djelovanja kopnenih jedinica IDF-a. Naime, Hamas koristi civilna provozna sredstva za transport i snabdijevanje svojih trupa.

Prioritet upotrebe kopnenih snaga ja na eliminaciji stvarnih i potencijalnih rizika koji bi mogli uzrokovati gubitke izraelskih vojnika. Prema službenim informacijama, do sada su poginula tri vojnika IDF-a. Međutim, taktika IDF-a može biti pogubna za civile koji se nisu uspjeli evakuirati izvan zone kopnene intervencije.

Hamas ne uspijeva zadržati IDF

Hamas djeluje u manjim skupinama. Za sada ne uspijeva zadržati prodore IDF-a. Ne uspijeva nanijeti ozbiljne gubitke u ljudstvu i tehnici. Hamasovi borci koriste sustav tunela kako bi došli iza leđa snaga IDF-a. Prema snimkama vidi se upotreba protuoklopnih sredstava za blisku borbu tipa RPG-7. Iako koriste projektile s „tandem“ bojevom glavom, nema potvrda o uništenju izraelskih oklopnjaka.

Neka su vozila oštećena, ali ne i nepovratno uništena. Naime, dvostruka bojeva glava protuoklopnog projektila prvim, manjim punjenjem neutralizira reaktivnu oklopnu zaštitu tenka dok je druga namijenjena za njegovo uništenje. Pored pasivne, IDF-ovi oklopnjaci koriste i aktivnu protuoklopnu zaštitu. Oklopnim snagama IDF-a isporučeno je preko 1000 kompleta sustava Trophy koji detektira i uništava dolazeće protuoklopne rakete.

Noćne akcije izraelske strane

Kopnene snage IDF-a napade izvode pod okriljem mraka. U takvim uvjetima do izražaja dolazi njihova superiornost u opremi za noćno gledanje i gađanje. Hamas, ako i ima opremu za djelovanje noću, ona je tehnološki inferiornija, a po broju vrlo ograničena. Pretpostavlja se da Hamas raspolaže s ograničenom količinom ruskih protuoklopnih sustava tipa Kornet, dometa preko pet kilometara koji mogu djelovati i noću.

Do sada nije uočeno Hamasovo vatreno djelovanje protuoklopnim projektilima. Također, nisu uočeni noćni napadi Hamasovih dronova. Postrojbe IDF-a za protuelektroničko djelovanje sigurno primjenjuju masivne protumjere protiv komercijalnih dronova kojima se služi Hamas.

Hamasova šansa su bliske borbe

Hamasova taktika također je očekivana. Dio boraca prebacili su u jugozapadni dio Pojasa, izvan zone sukoba. Manjim grupama ometaju napredovanje IDF-a. Procjenjuje se da je većina pripadnika ove terorističke organizacije koncentrirana u samom gradu Gazi. Urbano okruženje u znatnoj mjeri degradira vatrenu i tehnološku nadmoć udarnih skupina IDF-a.

Brojne zamke, zasjede, zapreke, improvizirana eksplozivna sredstva stvaraju povoljne uvjete za slabije naoružane borce vojnog krila Hamasa. Svoju šansu vide u uvjetima bliske borbe. Rakete koje lansira Hamas prema Izraelu ne mogu ni na koji način utjecati na tijek kopnenih operacije u Pojasu Gaze. Većina ispaljenih raketa prema Izraelu ograničenog je dometa, slabe udarne moći i male preciznosti. Zbog takvih karakteristika može se koristiti za potrebe teroriziranja civilnog stanovništva. Vojni učinci su zanemarivi.

Angažman Jemena i eskalacija

Međutim, sve veći izravni angažman Jemena, na strani Hamasa, mogao bi potaknuti eskalaciju sukoba izvan sadašnjih granica. Prvi napad proiranske snage, iz 2000 kilometara udaljenog Jemen, izvele su 19. listopada. Američki razarač Carney, klase Arleigh-Burke, koji je povio iz Sueskog kanala kroz Crveno more, otkrio je i uništio četiri krstareće rakete i 15 bespilotnih letjelica u razdoblju od devet sati. Svi projektili letjeli su prema sjeveru, u smjeru Izraela.

Napadi Hutija iz Jemena, šijitske skupine koju podržava Iran, ponovili su se još dva puta. Korištene su krstareće i balističke rakete sve porijeklom iz Irana. Balističku raketu srednjeg dometa, lansiranu iz Jemena, uspješno je presreo izraelski PZO sustav Arrow koji je namjenski razvijen za obranu od projektila koji dolaze s velikih visina i velikim brzinama.

Raketa lansirana iz sustava Arrow leti osam puta brže od zvuka ili 2,5 kilometra u sekundi. Izrael je sigurno instalirao dvije baterije tipa Arrow-2. Pretpostavlja se da se na položaju nalazi još jedna suvremenija baterija Arrow-3. Izrael ima bolje razvijenu prozračnu obranu, s fokusom na obranu od balističkih projektila i bespilotnih letjelica.

Učinkovitost ‘Željezne kupole’

Dok je sustav Arrow namijenjen za borbu protiv dalekometnih balističkih projektila, sustav David’s Sling, ili u prijevodu Davidova praćka, presreće balističke rakete srednjeg i dugog dometa. Operativno djelovanje ovih sustava iznosi od 90 do 150 odnosno 300 kilometara, zavisno o karakteru cilja.

Temelj obrane od balističkih projektila kratkog dometa čini sustav Iron dome, ili Željezna kupola. Iron Dome služi za obranu od raketa koje se lansiraju s udaljenosti od četiri do 70 kilometara. Od planiranih 15, Izrael je do sada instalirao 10 baterija ovog PZO sustava. Baterija se sastoji od tri do četiri lansera. U svakom lanseru nalazi se po 20 projektila.

U masovnom, iznenadnom Hamasovom napadu 7. listopada, „Željezna kupola“ pokazala se kao izuzetno učinkovit sustav. Međutim, količina lansiranih projektila prema Izraelu nadmašila je instalirane kapacitete PZO sustava. Prema procjenama, Hamas je ispalio najmanje 2500, a najviše 5000 projektila u vrlo kratkom vremenskom razdoblju. Takvu koncentraciju vatre Hamas više nije u stanju ostvariti.

Nadmoćna zračna obrana Izraela

Sustav Iron Beam, ili Željezni snop, dolazi iz domene znanstvene fantastike. Ovaj sustav laserskim zrakama uništava dronove na udaljenostima do sedam kilometara. Već se pokazao u praksi. Pored velike učinkovitosti, izuzetno je ekonomičan jer umjesto skupe rakete koristi laserski snop koji može generirati gotovo neograničen broj zraka uz neusporedivo manji trošak.

Svi PZO sustavi razvijeni su i proizvedeni, uz pomoć Sjedinjenih Država, u Izraelu. Višeslojna protuzračna obrana Izraela, taktički i tehnološki nadmašuje sve moguće prijetnje koje mogu doći iz zraka, bilo iz Irana ili njegovih proxy terorističkih ispostava.

Za razliku od velikog broja raketa kratkog dometa, koje su lansirane 7. listopada, teško je očekivati takvu koncentraciju balističkih projektila srednjeg dometa. Prema procjenama, Iran raspolaže s oko 3000 balističkih projektila. Međutim, samo manji dio spada u kategoriju raketa srednjeg dometa od 1000 do 3000 kilometara koje bi se mogle prema Izraelu lansirati s teritorija Jemena ili Irana.

Suzdržavaju se u napadima na Jemen

Iako Izrael ima mogućnosti izravnog protuudara prema Jemenu, za sada nije posegao za takvom operacijom. Izraelsko ratno zrakoplovstvo u naoružanju ima sedam tankera, za dopunu goriva u zraku. Tankeri razvijeni na bazi putničkog aviona Boeing 707, omogućavajući ofenzivno djelovanje izraelskom ratnom zrakoplovstvu nekoliko tisuća kilometara od matičnih baza. U tom smislu, ne postoji objekt u Jemenu koji se nalazi izvan dosega Izraelaca.

Njihova suzdržanost, u odnosu na napade iz Jemena, može se tumačiti smanjenjem rizika od potencijalnog širenja sukoba i uvlačenje ostalih arapskih država u rat između Izraela i Hamasa. U vrijeme Pustinjske oluje 1991. godine, Sadam Husein napadao je Tel Aviv balističkim raketama tipa Scud. Međutim, na zahtjev Amerike, Izrael se nije izravno uključivao u sukob i dodatno antagonizirao ostale arapske države.

Napadi Hezbolaha iz južnog Libanona više su rutinska stvar. Isto vrijedi i za pojedinačne provokacije s teritorija Sirije i Zapadne obale. Sve dok se Izrael, uz pomoć snaga Sjedinjenih Država, uspješno odupire napadima iz Jemena ima nade da sukob neće dalje eskalirati. Međutim, moguće izravno uključenje Irana uvijek je otvoreno pitanje s ozbiljnim posljedicama.