Vojni komentator: Ovo je još jedan crni dan u povijesti ruskog ratnog zrakoplovstva, opet se pokazalo koliko je nadmoćno američko oružje

Ukrajincima je bilo dovoljno samo jedno poslijepodne da potpuno ponize ruske pilote

Još je jednom dokazana tvrdnja o inferiornosti ruske najmodernije tehnike u srazu sa suvremenom zapadnom opremom i naoružanjem. Avioni Suhoj Su-34  i pored integriranih sustava protuelektroničkog djelovanja, velike visine leta i "sigurne" udaljenosti od linije fronta nisu preživjeli vatreno djelovanje.

Petak, 22. prosinca 2023. godine, još je jedan crni dan u povijesti ratnog zrakoplovstva Vojske Ruske Federacije. U samo jedno poslijepodne, iznad južnog dijela okupirane Hersonske oblasti, ukrajinska protuzračna obrana oborila je tri najsuvremenija taktička bombardera tipa Suhoj Su-34. Ne računajući posljednju trojku uništenih letjelica, u dosadašnjem tijeku rata potvrđen je gubitak najmanje 22 zrakoplova tipa Su-34, NATO kodne oznake Fullback, ili u prijevodu „Vođa navale“.

Službeni izvori iz Moskve prvo su priznali gubitak samo jednog aviona. To su morali jer je objavljena fotografija padobrana pilota koji se katapultirao. Međutim, ruski neovisni izvori vrlo brzo su potvrdili točnost ukrajinskih navoda. Prema tvrdnjama iz Kijeva, ruske zrakoplovce glave je došao američki protuzrakoplovni sustav MIM-104 Patriot. Prema istim navodima ruski „bombardirovčici“ oboreni su raketom tip PAC-2, dometa 160 kilometra.

Mnogi tehnički nedostaci

Uspješno djelovanje ukrajinske protuzračne obrane na Hersonskom dijelu fronta izuzetno je značajno za očuvanje pozicija koje ukrajinska mornarička pješadija drži južno od rijeke Dnjepar. Naime, rusko zrakoplovstvo od siječnja 2023. godine počelo je koristiti planirajuće bombe.

Klasičnim avio-bombona dodali su komplet sklopivih krilaca, s vrlo primitivnim sustavom satelitskog navođenja. Bombama, ogromne razorne moći kalibra od 500 i 1500 kilograma, povećan je domet, ali je precioznost bila relativno slaba. Sredinom ljeta počele su se koristiti i ruske navođene bombe kategorija KAB s UMPK kompletom za vođenje i planiranje.

Međutim, i ova varijanta imala je mnoge tehničke nedostatke. Ruski inženjeri izvršili su brojna poboljšanja na sustavu vođenja i mehanizmu otvaranja krilaca za planiranje. Bombe su postale mnogo ubojitije. Na rajon malog sela Krinki dnevno su znali isporučiti oko 100 preciznih bombi velikog kalibra.

Pakao na Zemlji

Iako Kijev nastoji od javnosti prikriti stvarne uvjete, boravak na lijevoj obali Dnjepra pravio je pakao na Zemlji. Ukrajinske vojnike stalno tuku iz zraka i sa zemlje dok oni brane položaje u rovovima gdje im voda, zbog močvarnog zemljišta, dopire i do pasa. Mekani i podvodni teren ne omogućava duboko ukopavanje obrambenih linija.

Upravo je avion Su-34 idealna platforma za lansiranje pametnih planirajućih bombi. U borbenu misiju može ponijeti šest tona borbenog tereta. Pod krila kači četiri planirajuće bombe KAB 1500 ili šest komada bombi KAB 500. Posada aviona sastoji se od pilota i operatera naoružanjem. Operater naoružanja upravlja oružanim sustavima i opremom za protuelektroničko djelovanje.

Prednosti za Ukrajince

Veća visina i brzina odbacivanja planirajuće bombe osigurava veći dolet. Odbacivanjem s visina između 11 i 12 kilometra i brzinama 1,2 puta većima od brzine zvuka postiže se domet između 40 i 45 kilometra. To je daleko izvan dometa ukrajinske trupne protuzračne obrane.

Druga taktika, sa starijom generacijom zrakoplova kao što je Su-24, sastojala se od dolaska u zonu djelovanja na ekstremno maloj visini. Odbacivanje bombe vrši se u propinjanju. U povratku ponovo se prolazi u brišućem letu. Normalno da je tu tom slučaju domet bombe mnogo manji, ali se najveći dio leta izvodi ispod radarskog horizonta.

Međutim, konfiguracija terena u Hersonskoj oblasti daje određene prednosti ukrajinskoj strani. Veći dio lijeve obale Dnjepra prosječno je viši za oko 30 metra, što znatno povećava domet ukrajinskih zemaljskih radara.

Patriot i brzi manevri

Početkom prosinca deklarirano je obaranje ruskog taktičkog bombardera Suhoj Su-24 kod Zmijskog otoka u zapadnom dijelu Crnog mora. Prema Kijevu, obaranje ovog hladnoratovskog taktičkog bombardera isto je obavljeno PZO sustavom MIM-104 Patriot. Također, MIM-104 Patriot deklariran je kao sredstvo kojim je u nekoliko minuta, pored jednog Su-34, 23. listopada ove godine, srušen Su-35 i još tri helikoptera iznad Brijanske oblasti u Ruskoj Federaciji.

Izgleda da Ukrajinci žele stvoriti utisak o sveprisutnosti sustava Patriot. Na raspolaganju imaju svega dva i jednu bateriju u dolasku. Pored toga, MIM-104 Patriot jest mobilan, ali nije samohodni PZO sustav pogodan za brze manevre pokretom uz liniju fronta.

Inferiornost u srazu sa Zapadom

Ako je posljednji snimak obaranja tri Su-34 autentičan, putanje projektila više odgovaraju raketama koje imaju aktivno samonavođenje neko komandno vođenje kako je kod Patriota. Iz tih razloga, ne treba isključiti upotrebu NASAMS sustava s novom raketom povećanog dometa do 50 kilometra tipa AIM-120 AMRAM-ER. Ruski blogeri pisali su još 25. studenog kako je pilot Su-34, tijekom leta za Krinki, bio u dometu snažnog radara nepoznatog sustava PZO.

U svakom slučaju, još je jednom dokazana tvrdnja o inferiornosti ruske najmodernije tehnike u srazu sa suvremenom zapadnom opremom i naoružanjem. Avioni Suhoj Su-34 i pored integriranih sustava protuelektroničkog djelovanja, velike visine leta i “sigurne” udaljenosti od linije fronta nisu preživjeli vatreno djelovanje.

Definitivno, za preuzimanje prevlasti u zračnom prostoru, više se ne radi o sposobnosti uništavanja ponosa agresorske tehnologije nego o broju raspoloživih sustava u ukrajinskom naoružanju.