Bazen sa zlatnim ribicama kao inspiracija za umjetničku intervenciju: uronite u digitalni akvarij splitskog umjetnika

Umjetnička instalacija 'Ambis' sjedinjuje fizička i digitalna svojstva, a može se pogledati do 20. veljače

"Ambis"

Plitak bazen sa zlatnim ribicama koji je nekoć stajao na suterenskoj etaži negdašnje poslovne zgrade Brodomerkura sagrađene 1990. godine – prema projektu arhitekta Danka Colnaga – postao je inspiracija za umjetničku intervenciju koja spaja digitalnu tehnologiju i umjetnost u jedinstveni doživljaj virtualnog i stvarnog.

U tom suterenu odavno nema zlatnih ribica, ali je zato vizualni umjetnik Vice Tomasović, koristeći taj povijesni refleks, svojom intervencijom “Ambis” u prostorima današnjeg Filozofskog fakulteta u Splitu evocirao već pomalo zaboravljenu strukturnu nit zgrade: prostor suvremene akademske svakodnevice pretvorio je u digitalno generirani akvarij prepun fantastičnih zoomorfnih i antropomorfnih hibrida.

Time je, po riječima organizatora projekta Dalibora Prančevića sa splitskog FF-a, otvorio pitanja o relevantnim temama današnjice.

Korištena UI

“Ambis” je umjetnička instalacija zamišljena i izvedena kao podna naljepnica pozamašnih dimenzija, sastavljena od 24 ponavljajuća prizora prepletenog mnoštva zoomorfnih i antropomorfnih bića divergentne fizionomije. Na prikazu se neki odnosi elemenata fraktalno repetiraju uz suptilne alternacije, što stvara ornamentirani prikaz koji se simbolički širi u beskraj, iako je ustvari ograničen gabaritima negdašnjeg bazena.

U generiranju rada korištena je umjetna inteligencija vođena umjetnikovim dosadašnjim opusom kao inputom, iz kojega je dobiven uzorak za daljnju gradnju cjelovite kompozicije, a sam umjetnik svoj rad tumači kao digitalnu sliku, odnosno kao digitalnu pripremu za tisak, stvorenu na računalu uz pomoć NFT tehnologije.

"Ambis"

Na taj su način 24 digitalna rada tokenizirana, označena kao neosporno autentična kriptografski zaštićena digitalna imovina. “Ta dinamika između prolaznosti u fizičkom svijetu i trajne autentičnosti u digitalnom prostoru stvara intrigantnu prispodobu o umjetničkom stvaralaštvu i njegovoj održivosti u doba suvremenih tehnoloških inovacija”, navodi Prančević.

Vibrantan tepih

Time umjetnik otvara platformu razgovora o čovjeku i njegovu odnosu prema okolišu te ekološkoj održivosti, o drugim oblicima života, genetskom inženjeringu, bioetici i ostalome. Eksperimentira s novim metodama angažiranja posjetitelja, pozivajući ih na aktivnije promišljanje viđenog.

“Ono što se isprva doživljava kao začudan vibrantan tepih zapravo je umjetnički rad u koji uranjamo slojevito i to kroz promišljanje navedenih problematika te propitivanje mogućnosti daljnjeg razvoja i kohabitacije bioloških vrsta na planetu”, pojašnjava Prančević.

On poziva na cjeloviti doživljaj rada “vlastitim pogledom kroz doživljaj sa sigurne udaljenosti na višim fakultetskim etažama, ali i zakoračujući cijelim tijelom u začudnu gomilu iz poda navirućih hibrida”. Za sve koje zanima dublje istraživanje ovog rada, tu je QR kod koji se može očitati mobitelom.

Prolazna materijalnost

Etimologiju naziva rada, “Ambis”, pronalazimo u grčkoj riječi ἄβυσσος: bez dna. Mrežno izdanje Hrvatske enciklopedije Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža ambis tumači kao “mjesto kojemu neizmjerna dubina pridaje zastrašujuće i tajanstveno svojstvo; ponor, bezdan. U proširenom značenju, propast”.

U medijskom smislu, Tomasovićeva je instalacija phygitalna, odnosno sjedinjuje fizička i digitalna svojstva, a njezina je materijalnost – kao umjetničke instalacije na Filozofskom fakultetu – prolazna, jer će nakon završetka izložbenog termina naljepnice biti pažljivo uklonjene i uništene.

“Ambis”

Rad je dio projekta REPER koji se provodi u suradnji Filozofskog fakulteta i Hrvatske udruge likovnih umjetnika u Splitu, a koji kroz organizaciju izložbi potiče razvoj kritičkog promišljanja o ciljanim temama. Tako zgrada splitskog FF-a, kao izložbeni prostor, dobiva ulogu platforme za poticanje razgovora o ulozi suvremene umjetnosti u širem društvenom kontekstu.

Sudjelovanje Filozofskog fakulteta u Splitu u ovom projektu dio je aktivnosti u sklopu obilježavanja 50 godina Sveučilišta u Splitu, a umjetničku instalaciju “Ambis” može se pogledati do 20. veljače.