Cijena njegovih umjetničkih radova doseže stotine tisuća eura. Nikola Vudrag za Telegram: 'Umjetnik mora biti drzak'

Jedna je njegova skulptura postigla cijenu od 712 tisuća eura. Upravo predstavlja svoja djela na Malti, a idući mjesec i na Biennaleu u Veneciji

FOTO: Privatni album

'Više nije toliko bitan kontinuitet samog materijala, bronce, kamena, željeza ili gline, već se traži prepoznatljivost karaktera, pa čak i drskost umjetnika. U mojem se stvaralaštvu pojavila nova razina koja, uz sam likovni rad, obuhvaća i statiku, logistiku i ostale popratne elemente bez kojih se ne mogu realizirati veće ili ozbiljnije stvari.'

Nakon što je kipar Nikola Vudrag izložio prošli mjesec svoje radove u Dubaiju, ovih dana predstavio je svoja djela na Malti. Ali to je samo prolazna stanica na putu do Venecije, gdje će tijekom ovogodišnjeg venecijanskog Biennala u Europskom kulturnom centru Vudrag izložiti dva rada u vrtu na ulazu u čuvenu Palazzo Mora.

No, prije toga, jedna od Vudragovih mrežastih glava iz iste serije Iron Maiden, na aukciji u Domu Aukcyjny Polswiss Art u Varšavi, prodana je za 200 tisuća eura. To je, doduše, manje od cijene od 712 tisuća eura koju je njegova skulptura postigla na dobrotvornoj aukciji, ali je još uvijek među najvećim cijenama koje postižu najveći hrvatski umjetnici na svjetskom tržištu.

“Kroz dobrotvornu aukciju”, komentirao je tada Vudrag, “stekao sam veću vidljivost u umjetničkoj zajednici u Poljskoj, te se otvorio put za potencijalne suradnje, izložbe i projekte s lokalnim galerijama, institucijama i kolekcionarima”.

Hesperidina jabuka uz ploču na kojoj je predstavljen Vudrag i njegovo stvaralaštvo Privatni album

Traži se drskost

Na nedavnoj službenoj aukciji u Varšavi, to se predviđanje Vudraga potvrdilo. “Ta aukcija pružila je realnu procjenu trenutne vrijednosti mojih radova. To je dodatna potvrda mog stvaralaštva, potvrđujući interese kolekcionara i tržišta umjetnina za takve radove. Kroz ove aukcije, moje skulpture dobivaju sve veću prepoznatljivost i cijenjenost, što me motivira da nastavim s istraživanjem i stvaranjem unutar svoje umjetničke prakse”, rekao je tada.

Nikola Vudrag i Natalia Bradbury glavna kustosica Zaklade OmenaArt Privatni album

Poznata međunarodna galerija Kiseki iz Dubaija, na temelju posljednjeg uspjeha na aukciji u Varšavi, pozvala je Vudraga da izloži svoje radove na privatnom VIP terminalu Jetex za COP28 Konferencije Ujedinjenih naroda o klimatskim promjenama 2023. Tu je predstavio sedam skulptura crnih dijamanata izrađenih od corten čelika, u pješčanoj mat crnoj boji. Uz to, izložio je i mrežastu zidnu tapiseriju koja vizualno podsjeća na čeličnu geometrijsku mrežu.

“Kombinacija dijamanata i mrežaste tapiserije stvara dublje značenje i povezanost s kulturom i poviješću regije, istovremeno pružajući posjetiteljima vizualno i simboličko iskustvo koje naglašava važnost, ali i estetsko bogatstvo geometrije”, objašnjava Vudrag u razgovoru koji vodimo za Telegram. On smatra kako “više nije toliko bitan kontinuitet samog materijala, bronce, kamena, željeza ili gline, već se traži prepoznatljivost karaktera, pa čak i drskost umjetnika”.

Izloženi radovi na izložbi ‘Prostor i Vrijeme’ na Malti Privatni album

Hesperidine jabuke

Na imanju Lungisland, spomeniku kulture prvog reda na Malti, postavljena je izložba “Prostor i Vrijeme” na kojoj su predstavljeni radovi malteških i poljskih umjetnika te Nikole Vudraga, kao jedinog inozemnog umjetnika. Tu kulturnu manifestaciju organizirali su Omenaa Mensah i Rafal Brzoska, vlasnici poljske kulturne institucije OmenaArt Foundation i Rafal Brzoska Foundationa, koji su organizirali obje aukcije na kojima je Vudrag prodao svoje radove.

U intervju za list Malta Today Mensah je kazala kako je ponosna “što će posjetitelji imati prilike vidjeti radove Nikole Vudraga, čiji je rad na Grand Charity Auctionu prodan za 712 tisuća eura”.

Nikola Vudrag i Omenaa Mensah Privatni album

Radovi koje Vudrag predstavlja na prvom Malteškom biennaleu čine veliki iskorak u njegovu stvaralaštvu. U vrtu, među stablima naranača i limuna, postavio je željezne skulpture, Hesperidine jabuke. Tim skulpturama dodao je novu dimenziju – svjetlosni element. Vudrag je objasnio da je bio inspiriran Platonovim i Aristotelovim principima te da je ideje oblikovao svijetlom, ukalupljene u sirovu materiju.

Skulptura, mit i priroda

“Tri velike skulpture su vrlo oštrog i mehaničkog izgleda, skoro poput metalnog kalupa, koje jedva zadržavaju svijetlo koje izbija iz njih. Tamni vrt i drveća obasjana svjetlošću koja isijava iz skulptura, stvarajući magični i bajkoviti ambijent”. Tako je Vudrag omogućio posjetiteljima da, šećući kroz povijesni vrt, dožive iskustvo putovanja u mitološki svijet Hesperidinih vrtova i Atlasovih jabuka, legendi koje su se prenosile kroz povijest ovih područja.

Hesperidine jabuke koje noću isijavaju svjetlost Privatni album

Estetika tih radova, napominje Vudrag, igra ključnu ulogu u njihovoj transformacijskoj prirodi. “Te skulpture posjeduju sposobnost mijenjanja svoje funkcije. Tijekom dana preuzimaju oblik materijaliziranih objekata, zauzimajući fizički prostor i zračeći osjećajem monumentalnosti. Međutim, kako se spušta tama i noć obavija okolinu, ti objekti prolaze kroz drastičnu transformaciju. Počinju zračiti sjajem iznutra, pretvarajući se u linije svjetla koje prolaze prostorom oko sebe”.

U tom noćnom stanju, skulpture doista nadilaze fizičke granice te postaju eterične, prolazne kreacije koje postoje isključivo u području svjetlosti. “Estetika skulptura evoluira, prelazeći od čvrstih, monumentalnih objekata tijekom dana do eteričnih crteža svjetla tijekom noći”.

Atlas i Prometej

U Veneciji će pak Vudrag, s produkcijom Metamorphosis Art Project londonske adrese, izložiti dvije skulpture, svojevrsne toteme, koje osim konstruktivnog simbolizma kao sile pritiska i sile povlačenja prenose i jednu dublju simboličku poruku. “Atlas nosi teret svijeta, simbolizirajući životne izazove i pritiske, dok Prometej, vezan lancem, predstavlja pobunu i težnju za slobodom i znanjem”.

Vudrag je na kraju istakao kako se u njegovu stvaralaštvu pojavila nova razina koja, uz sam likovni rad, obuhvaća i statiku, logistiku i ostale popratne elemente bez kojih se ne mogu realizirati veće ili ozbiljnije stvari. “Koncepti rada su puno drugačiji, od kritike svijeta na početku karijere, došao sam do bezvremenskih motiva i arhetipova koji nas ujedinjuju i povezuju”, zaključuje umjetnik.

Privatni album