Legendarna Puccinijeva opera ovog vikenda premijerno u HNK-u Varaždin. 'Naša Madama Butterfly suvremena je žena'

Nova operna premijera varaždinskog HNK-a upriličit će se 16. ožujka s Anamarijom Knego u naslovnoj ulozi

FOTO: Marko Ercegović/HNK Varaždin

Sudbina japanske mlade djevojke, gejše koja ne doživi ispunjenje svoje ljubavi unatoč silnoj vjeri u snagu i smisao međusobnih osjećaja opjevana je u operi “Madama Butterfly” Giacoma Puccinija i spada u skupinu najomiljenijih opera uopće. Kao jedna od najtrajnijih opernih tragedija, dio je tzv. željeznog opernog repertoara.

Otkako je praizvedena 1904. u milanskoj Scali, “Madama Butterfly”, nastala prema dramskom predlošku Davida Belasca čiji su motivi ljudskog nadanja i slomljenih snova duboko potresli i inspirirali Puccinija, ne prestaje se izvoditi na pozornicama diljem svijeta.

Tako će u subotu, 16. ožujka, premijerno biti uprizorena i u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu u režiji i dramaturgiji Marina Blaževića i pod dirigentskom palicom Ivana Huta.

Glazbena delikatnost

“Duše koje osjećaju kao mi, a sastoje se od nade i iluzije”, tvrdi umjetnička ravnateljica HNK-a Varaždin Vesna Đikanović, stvaraju scenski svijet Puccinijevih opera koji i danas toliko volimo i uranjamo u njega.

“Priča o mladom paru koji se strastveno zaljubljuje, a ne može ostati zajedno, u srži je bezvremenske recepcije i bliskosti koju s ovom pričom osjećamo, a Puccini glazbenom delikatnošću kreira s nježnošću i razumijevanjem sve likove, čineći ih opipljivim ljudskim bićima”, dodaje Đikanović.

U ovoj će opernoj predstavi, nastaloj kao koprodukcija varaždinskog HNK-a i Kazališta Marina Držića iz Dubrovnika, u naslovnoj ulozi Cio-Cio-San, tj. Madame Butterfly zaigrati sopranistica Anamarija Knego, prvakinja Opere HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci.

Uživanje u istraživanju likova

Knego nam je s oduševljenjem govorila o Varaždinu i tamošnjem HNK-u i njegovoj sceni. “Premda je rupa od orkestra u varaždinskom HNK-u manja, Blažević i intendantica Senka Bulić došli su do izvrsnih rješenja. Imamo manji orkestar, ali zvuči kao da ih je puno jer, između ostalog, imaju jako akustičnu rupu”, rekla je Knego.

Dodaje i kako Blažević u svakoj operi koju režira zadire u psihološki lik lica i to je ono zbog čega nikada ne propušta priliku raditi s njim.

“I sama uživam u istraživanju, nijedan mi lik, pa tako ni Cio-Cio-San, nije samo ono što piše u notama, nego nešto puno dublje, nevažno od toga je li komičan ili tragičan”, prepričava operna prvakinja kojoj ovo nije prvi susret s ovom Puccinijevom operom.

Nagrađivana umjetnica

Sopranistica Anamarija Knego ostvarila je niz zapaženih uloga kao što su, između ostalih, i Desdemona (“Otello”, Verdi), Julija (“Romeo i Julija”, Gounod), Violetta Valery (“La Traviata”, Verdi), Jelena (“Nikola Šubić Zrinjski”, Zajc), itd.

Ulogu Tatiane pjevala je i u Krakowu, kao partnerica Mariusza Kwieciena, jednog od vodećih baritona današnjice, koji je nastupio u ulozi Onjegina, a iza nje je i niz iznimnih koncertnih nastupa, kao i Nagrada hrvatskog glumišta za najbolje ostvarenu žensku opernu ulogu koju je dobila 2015. za ulogu Gospođice Jessel u “Okretaj zavrtnja” Benjamina Brittena.

Dobitnica je Nagrade publike HNK Ivana pl. Zajca “Štefanija Lenković” za najbolju žensku opernu ulogu kao Kleopatra u Händelovoj operi “Julije Cezar u Egiptu”; za ulogu Desdemone u Verdijevu “Otellu” te za ulogu Cio-Cio San u Puccinijevoj “Madami Butterfly”.

Psihološko i sociološko zadiranje

Osim što je prije nekoliko godina nastupila u nagrađivanoj ulozi Cio-Cio San u riječkoj produkciji, sve vrijeme nastupa i u onoj ljubljanskoj u režiji Vinka Möderndorfera. Ovo je, dakle, treća produkcija ove opere u kojoj će nastupiti u posljednje vrijeme, ali to je ne brine jer svaka je režija specifična.

Marko Ercegović/PROMO

“Postoje neki klasični elementi koji se moraju zadovoljiti, napose oni vezani uz tu egzotiku Japana, ali svaki put je zapravo drugačije. Naravno, kako starim i sazrijevam, tako mi se mijenjaju i mišljenja i stavovi, život nosi iznenađenja, a to uvijek utječe na građenje uloga”, objašnjava Knego.

Ova je produkcija, akcentira Knego, poradi redateljske zamisli Marina Blaževića otišla još dublje, u jednu sferu psihološkog i sociološkog zadiranja, što ide u prilog suvremenosti ovog opernog djela.

Opera nikad aktualnija

“Premda se pozicija žene u društvu jest promijenila nabolje, nije onoliko koliko bi bilo potrebno. Problemi Cio-Cio-San moderni su jer i danas imate jako puno nesretnih sudbina koje radi karijere završe na ružan način”, objašnjava umjetnica.

Redatelj Blažević, inače intendant riječkog HNK-a Zajc ističe suvremenost ovog Puccinijeva remek-djela, naglašujući kako je “Madama Butterfly” operna drama o ženi kojoj oduzimaju dijete i ženi koja si oduzima život nakon što joj oduzmu dijete.

“Kako uopće pristati takvu opernu dramu udaljiti od naše današnjice, odmaknuti u prošlost i otputiti na Daleki istok? Naša predstava naglašava uznemirujuću, upravo opasnu blizinu tragedije naslovnog ženskog lika. Naša Cio-Cio-San je suvremena žena. U Hrvatskoj, u Japanu, u Varaždinu, Dubrovniku, Tokiju, Nagasakiju, svugdje. Danas, oduvijek. Zar zauvijek?”, pita se Blažević.

Identitet i žrtvovanje

Đikanović napominje kako, uz Puccinijevu glazbu, iznimna otvorenost mnogim interpretacijama svakako čini trajni zalog za budućnost operne priče o Madame Butterfly.

“Njena ranjivost i bujica iskrenih emocija tako lijepo i istinski sugerira vječni sukob glave i tijela, snova i realnosti, magije trenutka sada i ograničenja ‘sutra’, identiteta i žrtvovanja. Otvarajući istovremeno i za nas prostore interpretacija naših vlastitih emotivnih povijesti i snova”, zaključuje Đikanović.

Pored Knego u naslovnoj ulozi zapjevat će i Bože Jurić Pešić kao Benjamin Franklin Pinkerton, Jurica Jurašić Kapun kao Sharpless/Bonzo/Il Commissario, Dora Jana Klarić u ulozi Suzuki, Mislav Lucić utjelovit će Goroa, a Gabriela Hrženjak Kate Pinkerton.

Scenograf i oblikovatelj svjetla je Alan Vukelić, kostimografiju potpisuje Sandra Dekanić, a inspicijent je Vedran Dervenkar.