Netflix pobjeđuje u globalnom ratu streaming platformi. Tajna je u Latinskoj Americi, a pomogla je i 'Griselda'

Nitko od konkurenata nije tako uspješno odradio posao s gledateljima sa španjolskog govornog područja

FOTO: Vladimir Šagadin

Osim što su pokrenute vrlo kvalitetne produkcije koje sada već i ostatak svijeta iščekuje, stvoreno je najbrže rastuće tržište na svijetu s preko 40 milijuna pretplatnika, a cijeli komad kolača od streaminga procjenjuje se na više od osam milijardi dolara, pri čemu se očekuje godišnji porast od čudovišnih 19 posto.

Jedini čovjek od kojega je Pablo Escobar strahovao, po vlastitom priznanju, bila je žena imenom Griselda Blanco. Zvali su je “Godmother of Cocaine” i bila je jedna od najmoćnijih i najkrvoločnijih narco bossova u poslovično muškoj profesiji i to u vrijeme kada su kolumbijski narko karteli izrastali u entitete moćnije od država.

Priču o njenom usponu lansirao je krajem siječnja, tko će drugi, Netflix, nastavljajući tamo gdje je stao sa sad već kultnim “Narcosom”, prvom u kolumbijskom izdanju od tri sezone o carstvima u Medellinu i Caliju izgrađenima na proizvodnji i švercu kokaina, a potom u meksičkoj inačici od također tri sezone koja se bavila usponom kartela iz Guadalajare i njihovim biznisom s marihuanom u snažnoj konkurenciji meksičkih drug lordova.

Vergara u ulozi karijere

Sudeći po uspjehu i konzistentnosti, slobodno možemo Netflixovu “Griseldu” smatrati svojevrsnom sedmom sezonom iz Narcos svijeta. Priča u šest jednosatnih epizoda o usponu i vladavini Griselde Blanco prati uspon žene od koje će strahovati čak i Escobar, a čija je radnja smještena u Miami krajem 1980-ih, sve do povratka u rodni Medellin gdje će biti ubijena 2012.

Životnu ulogu ostvarila je Sofia Vergara tumačeći Griseldu na način da od njene krvave priče ne možemo okrenuti glavu, pa za glavnu antijunakinju u istom času osjećamo i naklonost i prijezir, slično kao što smo percipirali lik Pabla Escobara u prve dvije sezone “Narcosa”.

Moćno streaming oruđe

Ne čudi momentalni uspjeh “Griselde” koja je odmah po izlasku postala broj jedan na listama gledanosti u preko šezdeset zemalja svijeta jer riječ je o provjerenom i uspješnom receptu prijašnjih storija o šefovima narko kartela koje su postale zaštitnim znakom i moćnim oruđem pomoću kojih je Netflix postao najjači streaming servis na svijetu.

“Griselda” u središtu priče ima (anti)junakinju koja se zahvaljujući sreći, gubitku skrupula i ludoj hrabrosti uspinje narko svijetom, nemilosrdno eliminirajući surove rivale, da bi nakon dolaska na vrh postala žrtvom vlastite moći koju ne možemo zamisliti, a sve u drogiranom svijetu osuđenom na ludilo i paranoju, svijetu koji nikako i nikada ne može opstati i biti normaliziran jer je je osuđen na uništavanje samoga sebe iznutra.

A kao što je Griselda bila ženski uljez u muškom svijetu narko kartela, tako je i Sofia Vergara ostvarila ulogu kakve su dosad redovito bile rezervirane za muške glumce, sve tamo od “Kuma” i “Good Fellasa” preko “Sopranosa” i “Breaking Bada”, pa do spomenutih Netflixovih “Narcosa”.

Tužbom pokušali spriječiti

Iako iza sebe ima prilično staža (dovoljno je spomenuti njenu ulogu u dugovječnoj hit-seriji “Moderna obitelj”, kao i reputaciju jedne od najplaćenijih glumica danas, koja od 2020. ima svoje mjesto u žiriju ultrapopularnog America’s Got Talenta), glumački dar Sofiji Vergara često je osporavan, te je u javnosti i medijima bila prikazivana kao latino ljepotica čiji je glavni glumački adut – bujno poprsje.

Nakon “Griselde” o takvim glupostima ne smije biti govora: Vergara suvereno tumači ulogu krvave kraljice kokaina i uspijeva dočarati lik osobe koja je morala biti nemilosrdnija i beskrupuloznija od svojih muških kolega samo zato što je žena. Njezina preobrazba iz ponižene bjegunke koja pokušava stvoriti život za sebe i svoja tri sina u paranoičnu i nadrogiranu beštiju jedno je od najboljih glumačkih ostvarenja uopće, napose kad je riječ o takvim zvijerima iz kriminalnog miljea.

Ne čudi da je Griseldina obitelj tužbom na američkom sudu pokušala ishoditi zabranu prikazivanja, a što je podsjetilo na žalopojke u medijima Escobarova sina nakon emitiranja “Narcosa” o tome kako ih je otac pri kraju “karijere” grijao bacanjem dolarskih svežnjeva u kamin.

Foto Netflix

Latinska Amerika zlatna žila

Uz izvanrednu Vergara kao Griseldu, serijom defilira cijeli set upečatljivih latinoameričkih glumaca i glumica koji je nama, ostatku svijeta, vječito otkriće. Tome treba pridodati provjerenu scenarističku ekipu prevođenu Dougom Mirom koji je radio na svim “Narcosima”, kao i prepoznatljivu produkciju koja je opet isporučila proizvod suverene dinamike i fotografije, uz izvrsni pripadajući soundtrack.

Sve nabrojano postao je Netflixov trademark, a uspjeh “Griselde” opet upućuje na stalnu orijentiranost streaming servisa na Latinsku Ameriku, koja se pokazala nepresušnom zlatnom žilom, kako u onom umjetničkom smislu, tako i u onom tržišnom.

Postalo je s vremenom sve vidljivije da se svi streaming servisi bore za naklonost u planetarnom ringu, pa stavljaju naglasak na “lokalnost” vlastitog proizvoda i u svojoj ponudi obraćaju pažnju na “domicilne” regionalne uratke koje nude Skandinavcima, Azijatima, Balkancima i ostalima.

‘Domaće’ by Netflix

Međutim, nitko od konkurenata nije tako poput Netflixa uspješno odradio posao s gledateljima sa španjolskog govornog područja, kojima u ovom slučaju treba pribrojiti i one s portugalskim jezikom kao domicilnim, pri čemu mislim na Brazil kao najveću državu u Latinskoj Americi.

Revolucionarno u Netflixovom pristupu je to da je na spomenutom području – koje je uvijek puno veće nego što bijelci na Zapadu misle – pokrenuo vlastitu proizvodnju koja je dosad iznjedrila svjetske hitove. Svjedočimo tome još od 2015., kada je prvi “Narcos” ugledao svjetlo streama i osvojio nas već tamo prvim taktovima pjesme “Tuyo” – taj očaravajući glas Rodriga Amarantea u špici nipošto nismo preskakali.

U posljednjem desetljeću Netflix je u zemljama Latinske Amerike isproducirao sijaset serija svih žanrova i vrsta: od geografskih TV kuharica poput sjajnog “Street Food: Latin America” ili true-crime poslastice “The Secret of the Greco Family”, preko polusatnih sit-comova “Jane The Virgin” ili izvrsne brazilske SF distopije “3%”, pa do punokrvnih realityja kao što su klasični “Love Is Blind: Brazil”, ili strastveno-nogometni “Boca Juniors: Confidential”.

Pobjednik u ratu

Netflixu se otkrivanje Latinske Amerike uvelike isplatilo. Osim što su pokrenute vrlo kvalitetne produkcije koje sada već i ostatak svijeta iščekuje, stvoreno je najbrže rastuće tržište na svijetu koje broji preko 40 milijuna pretplatnika, dok se cijeli komad kolača od streaminga procjenjuje na više od osam milijardi dolara, pri čemu se očekuje godišnji porast od čudovišnih 19 posto.

Teško je kroz specifične brojke približiti prosječnom čitatelju o kakvom je tržištu riječ, no o novim ljudima pred ekranima dovoljno govori podatak da će do kraja iduće godine više ljudi u Južnoj Americi gledati YouTube nego što će Facebook imati registriranih korisnika – na svijetu. U toj utrci za novim korisnicima na najbrže rastućem svjetskom tržištu Netflix se pokazao kao najpametniji i najagilniji, a njegova vladavina svjetskim stream kraljevstvom definitivno je upogonjena sjajnim poslom odrađenim na južnoameričkom kontinentu.

Netflix je pobijedio u ratu streaming platformi u 2023. a još jače je ušao u novu 2024. “Griselda” je dokaz da se Netflixu može vjerovati kad je riječ o novim projektima jer je na drugoj strani najveći takmac HBO Max opet uspio uprskati dugo iščekivanog “True Detectivea”, pretvarajući franšizu u prokletu seriju kojoj ne može pomoći ni Jodie Foster, kao što je to Sofia Vergara učinila u ulozi Griselde, i vratila nas u Narcos svijet.