Ovaj teoretičar će u Zagrebu objašnjavati kulturološku važnost društvenih mreža

Predavanje Britanca Christiana Fuchsa održava se u Klubu Mama 9. svibnja

FOTO: www.asc.upenn.edu

Dok većina ljudi ležerno surfa društvenim mrežama ne razmišljajući svakodnevno o širim implikacijama njihove popularnosti i sveprisutnosti, sociolozi se njima već duže vrijeme ozbiljno bave. Jedan od njih je i britanski znanstvenik Christian Fuchs, koji će u zagrebačkom Multimedijalnom institutu, Klubu Mama, 9. svibnja održati predavanje na temu “Kultura i ekonomija u doba socijalnih medija”. Kako digitalni mediji utječu na društvene tokove u ovim i drugim aspektima? Na koji način mijenjaju naše shvaćanje društvenih odnosa uopće? To su samo neka od pitanja koja će profesor Fuchs promišljati skupa s publikom.

Christian Fuchs profesor je u području društvenih medija (eng. social media) u Institutu za istraživanje medija i komunikacije na Sveučilištu Westminster u Londonu i ravnatelj Centra za istraživanje društvenih medija. Također je urednik časopisa “tripleC: Communication, Capitalism & Critique”, te zamjenik voditeljice akcije Europske unije Dynamics of Virtual Work. Voditelj je Istraživačke mreže 18 – Sociologija komunikacija i istraživanja medija Europske sociološke asocijacije i autor knjiga “Culture and Economy in the Age of Social Media”, “Digital Labour and Karl Marx”, “Social Media: A Critical Introduction” i “OccupyMedia! The Occupy Movement and Social Media in Crisis Capitalism”.

Svijet manipulacije društvenim mrežama

O temi svog predavanja Christian Fuchs kaže: “Živimo u svijetu u kojem digitalni socijalni mediji ili društvene mreže poput Twittera, YouTubea, WhatsAppa i Facebooka na Zapadu, te Weiboa, Youkua, WeChata i Renrena na Istoku oblikuju globalnu komunikaciju. U svom predavanju pozivat ću se na svoje nedavne i nadolazeće radove kako bih postavio pitanje o potencijalu različitih kritičkih teorija u boljem razumijevanju posljedica koje takve tehnologije imaju na suvremeno društvo. U raspravi ću elaborirati kritičke postavke tri važna teoretičara: Raymonda Williamsa, Dallasa Smythea i Herberta Marcusea.

Posebnu ću pozornost posvetiti Williamsovom konceptu kulturnog materijalizma, Smytheovoj koncepciji rada i komodifikacije publike, te Marcuseovim konceptima dijalektičkih, ideoloških i stvarnosnih principa, kao i izvedbenog ili performativnog principa. Pokušat ću uspostaviti nove relacije ovih pristupa s današnjicom i obnoviti ih, kako bih objašnjavao političku ekonomiju socijalnih medija i pokazao kako konzumeristički kapitalizam, komformizam, ideologija, rad i specifično suvremeno izražavanje strukture ljudskih instinkta oblikuju tu političku ekonomiju. Osnova mog pristupa je metodološka pretpostavka da zbog novih tehnologija stare teorije ne zastarjevaju sve dok političko-ekonomski okvir koji proizvodi tehnologiju i komunikaciju ostaje više-manje isti.

Nova čitanja starih teorija

To znači da zapravo ne trebamo radikalno nove teorije, već prije nova čitanja, obnovu i dijalektičko razvijanje dosadašnjih teorija za digitalnu stvarnost 21. stoljeća. Williams, Smythe i Marcuse gaje raznolike pristupe, ali dijele zajednički kritički svjetonazor, koji omogućava manifestacije suvremenih kritičkih teorija u digitalnom dobu. Također, oni dijele politički pogled na alternativne društvene modele koji i nama omogućava da se pitamo postoji li svijet interneta izvan kapitalističke stvarnosti Facebooka i WhatsAppa, Googlea i YouTubea, Twittera, Weiboa itd., kao i da se zapitamo može li ubuduće postojati društvo izvan kapitalizma.”

Predavanje Christiana Fuchsa zajednički organiziraju Multimedijalni institut, Sekcija za sociologiju medija Hrvatskog sociološkog društva i Odjel za sociologiju Sveučilišta u Zadru. Ulaz je besplatan, a predavanje počinje u 18 h. Ako nikada niste razmišljali o društvenim mrežama na ovakav način, dođite. Ali i ako jeste.