Ovo je nekoliko razloga zbog kojih ne smijete propustiti Dane hrvatskog filma

24. Dani hrvatskog filma predstaviti će potpuno novu generaciju autora

FOTO: Vojković & Daughters/danihrvatskogfilma.net

Dani hrvatskog filma, 24. po redu, ubrzano se približavaju. Godišnji festival koji prikazuje, vrednuje i nagrađuje najbolje od domaće produkcije filma kratkog i srednjeg metra 2015. se pojavljuje u suštinski izmijenjenom i mnogo ambicioznijem ruhu, ali i nešto drugačijem duhu, koji se očituje u nekoliko vrlo zanimljivih popratnih programa i smjeloj selekciji natjecateljskog programa. Ponajprije, DHF 24 imaju novog organizatora odabranog putem natječaja koje je raspisalo Vijeće Dana hrvatskog filma, sastavljeno od predstavnika strukovnih udruga i institucija.

To je produkcijska kuća Spiritus movens iz Zagreba, a kreativnu okosnicu festivalskog tima čine direktorica Zdenka Gold, umjetnički direktor i selektor Željko Luketić, izvršna producentica i direktorica marketinga Vlatka Jeh, izvršni producent Ivan Tofing i asistentica produkcije Dunja Bovan. Već je odabirom Željka Luketića za umjetničkog direktora, kao kritičara s posebnim interesom za avangardni, ali i žanrovski film, najavljeno da se DHF 2015. značajno mijenjaju.

Arsen Oremović: "Horvatovi"

Raznovrsna produkcija igranih filmova

Kao i svake godine, natjecateljski program DHF-a dijeli se na animirani film, dokumentarni film, eksperimentalni film, igrani film i namjenski film. Ove je godine, čini se, zastupljeno više filmova kvalitetne amaterske i samostalne produkcije nego inače, pri čemu se selekcija svejedno čini strožom nego prije. U igranofilmskoj konkurenciji koja poslovično privlači najviše pozornosti izdvajamo “Manjaču” Tina Žanića, film o kojem se već naveliko priča, svojevrsni nastavak nagrađivane “Kombe” iz 2011. Tu je i “Roza – teološki film ceste”, djelo vrlo talentirane amaterske filmašice i kritičarke Višnje Vukašinović o časnoj sestri koja pokušava položiti vozački ispit. Na filmu je većinom radila ekipa Kinokluba Zagreb, čiji je i redateljica istaknuti član, za produkcijsku kuću Lanterna magica.

Hana Jušić: "Da je kuća dobra i vuk bi ju imao"

Bit će prikazan i film “Horvatovi” Arsena Oremovića, prema priči Ante Tomića te u produkciji Ivana Maloče i Interfilma, ali i hvaljeni film “Da je kuća dobra i vuk bi je imao” redateljice Hane Jušić, snimljen u produkciji Akademije dramske umjetnosti i premijerno prikazan u programu Signals na ovogodišnjem festivalu u Rotterdamu, jednom od najprestižnijih u Europi. Iz ove kvalitetom iznimno ujednačene konkurencije izdvojit ćemo još film “Dan Marjana” Igora Jelinovića, s temom šetnje uz najpoznatije dalmatinsko brdo na dan Sv. Duje, zaštitnika Splita. Producent filma je Dario Juričan za Blank_filmski inkubator. Nipošto ne treba propustiti ni tradicionalno jaku kategoriju animiranog filma, u kojoj se ove godine prikazuju nova ostvarenja nekih od najjačih domaćih autora i autorica.

Animirani film i dalje niže uspjehe

Ističe se diplomski film “Vučje igre” mlade animatorice Jelene Oroz, nastao u koprodukciji Akademije likovnih umjetnosti i Zagreb filma, u kojem autorica potpisuje scenarij, animaciju, kameru i montažu, dok je za oblikovanje zvuka bio zadužen Natko Stipaničev, svestrani filmaš također u konkurenciji za nagrade s vlastitim projektima. Kuriozitet je da su “Vučje igre” uvrštene u studentski natjecateljski program prestižnog Međunarodnog festivala animiranog filma u Annecyu, čime se nastavlja kontinuirana niska inozemnih uspjeha hrvatskih animatora.

Jelena Oroz: "Vučje igre"

Matija Pisačić, poznati strip-autor i filmaš, a u posljednje vrijeme i sve agilniji producent, na DHF-u prikazuje svoj novi, raskošno crtani animirani film “Čoban” u produkciji Zagreb filma, za koji glazbu potpisuje Srđan Sacher, nekadašnji član i spiritus movens Haustora i Vještica. U konkurenciju se vraćaju i dva veterana, nekadašnji prvaci Zagrebačke škole crtanog filma – scenarist, crtač i redatelj Zlatko Bourek i animator Pavao Štalter s novim filmom “Wiener Blut”, inspriranim slikama legendarnih njemačkih ekspresionista Georgea Grosza i Otta Dixa. Među selektiranima su i novi filmovi Ivana Fodora, Draška Ivezića, Dee Jagić, Marka Meštrovića, Anje Šušanj i drugih autorica i autora.

Beskompromisni dokumentaristi i avangardisti

Dokumentarni film, još jedan rod domaće produkcije koji strelovito napreduje, na DHF-u je također zastupljen ostvarenjima renomiranih i nadolazećih autora. Spomenut ćemo film “Hrvatska djevica” Sunčice Ane Veldić, jedan od nekoliko selektiranih u produkciji Kinokluba Zagreb, u kojem autorica samostalno potpisuje gotovo sve aspekte kreativnog procesa, dok je na scenariju surađivala s Oljom Budimir, a u produkciji s Martinom Semenčićem. Igor Bezinović, jedan od naših najcjenjenijih mladih dokumentarista, predstavlja se filmom “Veruda – film o Bojanu”, koji pripovijeda o životu 24-godišnjeg pulskog kriminalca. Producent filma je Hrvatska radiotelevizija. Pozornost treba obratiti i na film “Višak popušim sam” autora Zorka Sirotića, debitanta na DHF-u. Riječ je o vrlo aktualnoj priči o bivšem novinaru u kulturi koji je nakon gubitka posla postao sitni švercer duhana, ponovno u produkciji Kinokluba Zagreb.

Zorko Sirotić: "Višak popušim sam"

U kategoriji eksperimentalnog filma ističu se imena poznatih multimedijalnih umjetnika i umjetnica kojima je film čest medij izražavanja: Gorana Škofića (“Sektor”), Igora Grubića (“Spomenik”) i Sandre Sterle (“Utvrda Utopija”). Važan dokumentarac u konkurenciji je “Rakijaški dnevnik” scenarista, montažera i redatelja Damira Čučića, neobična priča o Mariju Haberu, alkemičaru modernog doba i strastvenom proizvođaču (i konzumentu) rakije, koju je radio u podrumu svoje kuće u Samoboru. Film je vizualna rekonstrukcija Haberovih tzv. audiosnimaka, djelo koje se “gleda ušima”. Naposljetku, Silvestar Kolbas u samostalnoj produkciji realizirao je film “Kino Crvena Zvijezda”, ready-made djelo nastalo kolažiranjem ostataka filmske vrpce iz kina u jednom slavonskom gradu, uništenom u ratu.

Damir Čučić: "Rakijaški dnevnik"

Nikad bogatiji popratni program

Glavni program zaokružen je filmovima koji će se prikazivati izvan konkurencije, u Fokusu, a među njima su noviteti Judite Gamulin, Antonije Begušić, Ivana Stanića, Lane Kosovac, Igora Šeregija i Tomislava Šobana. Popratni program DHF-a nikad nije bio bogatiji i raznovrsniji, pa preporučujemo da se o njemu informirate na službenim stranicama festivala. Mi ćemo izdvojiti dvije sasvim originalne i uzbudljive selekcije: “Dužina (ni)je važna: seks i erotika u kratkome metru”, s eksperimentalnim i igranim ostvarenjima jugoslavenske i hrvatske erotske kinematografije; a tu je i retrospektiva pomalo zaboravljenog dokumentarista Nikše Fulgosija (1919. – 1996.), poznatog i po obrazovnim namjenskim filmovima, inače i strip-scenarista koji je surađivao s mnogim velikim imenima Plavog vjesnika.

Sven Gorjanc-Fabić: "Kaos"

Bez iznimke, svi (odbijeni) filmovi pristigli na natječaj za prikazivanje na 24. Danima hrvatskog filma bit će prikazani na tzv. Salonu odbijenih u dvorani Muller kina Europa, u formi videobara prema izboru i na zahtjev gledatelja. Na festivalu će biti i izložbi, radionica i predavanja, a cjelokupni program održava se u kinima Europa i Tuškanac. Za kraj, spomenimo i izvrstan dizajn ovogodišnjeg festivala koji izaziva pozornost u svim svojim segmentima, a potpisuje ga studio Vojković & Daughters, niz godina zaslužan i za uspješan dizajn Zagreb film festivala.

U moru filmskih festivala u Zagrebu i Hrvatskoj, Dane hrvatskog filma dolaskom svakako treba podržati, ne samo zato što je riječ o izvrsnoj platformi za promociju domaćeg filma, s dugogodišnjem poviješću, već i zato što hrvatski film već neko vrijeme nije sinonim za dosadu, već upravo suprotno – kvalitetu. Samo treba znati što i gdje gledati.

24. Dani hrvatskog filma