Poplava je radionica pisanja u Hrvatskoj. Ovi pisci i spisateljice mogu vas naučiti tajnama zanata, istražili smo i cijene

Dok i dalje čekamo na ozbiljan studij kreativnog pisanja u Hrvatskoj, istražili smo domaće radionice pisanja kojih je u posljednje vrijeme sve više

FOTO: TELEGRAM/PIXSELL

Tržišna ekonomija ušla je, čini se, na velika vrata u prostor kreativnog pisanja. I dok i dalje čekamo na ozbiljan studij kreativnog pisanja (doista je čudno da takvo što u Hrvatskoj još ne postoji), različite spisateljske radionice niču “kao gljive poslije kiše”.

Sve do nedavno time se, ipak, bavilo tek nekoliko institucija s off scene. Radionice kratke priče Zorana Ferića u Booksi, pokrenute prije 20 godina, odavno su stekle kultni status, jer završio ih je i dobar broj naših zapaženih suvremenih pisaca i spisateljica (Ena Katarina Haler, između ostalih). Ferić je, međutim, završio s podučavanjem mladih pisaca, barem u Booksi: vođenje radionica nedavno je preuzeo dramaturg i pisac Goran Ferčec, a priča se da je već na prvoj okupio talentiranu ekipu.

Bit će zanimljivo ispratiti Ferčecov rad u tom smislu – Ferić je u Booksi postavio ljestvicu visoko, odgojivši niz pisaca i spisateljica koji su kasnije dolazili do svojih ukoričenih izdanja. Pored toga, treba istaknuti i Booksinu radionicu poezije koju vodi pjesnikinja, kritičarka i prevoditeljica Dorta Jagić – koju u novom ciklusu radionica mijenja Martina Vidaić, dobitnica Nagrade EU za književnost – kao i činjenicu da su radovi polaznika ovih radionica javno dostupni na Booksinim stranicama.

Booksine radionice, inače, traju dva mjeseca, odvijaju se jednom tjedno u večernjim terminima, a cijeli proces kulminira javnim čitanjem priča nastalih na radionici. Domaća zadaća na ovim radionicama također postoji, kao i kotizacija – no detalje o njoj nismo uspjeli naći na Booksinim stranicama.

‘Opismenjavanje’ na Trešnjevci

Osim Bookse, i Cekate (Centar za kulturu Trešnjevka) već dugi niz godina radi na dodatnom “opismenjavanju” zainteresiranih za umjetničko pisanje. Nude radionice kratke priče, proze, poezije ali i dramskog teksta. Radionice kratke priče vodi Sonja Krivokapić, kritičarka i autorica romana te radiodrama, dok radionicu dramskog pisanja na Trešnjevci vodi dramaturginja i anglistica Kristina Kegljen. Poezijom se, pak, bavi komparatistica i filozofkinja te autorica nekoliko pjesničkih zbirci Nataša Nježić Bublić, a do svoje prerane smrti, Cekateove radionice kreativnog pisanja vodila je i poznata spisateljica i dobitnica pet nagrada SFera – Milena Benini.

Fond sati u Cekate radionicama je od 20-30 sati, odvijaju se jednom tjedno, a cijene navedene na njihovom webu (doduše, i dalje u kunama) daju na znanje da ćete ta druženja platiti između 132 eura, odnosno nekadašnjih 1000 kuna, i 200 eura – ovisno o tome koju radionicu izaberete.

Već dugo vremena djeluje i CeKaPe – centar za kreativno pisanje, poznat po svojim “special edition” radionicama u dvorcu Stara Sušica. CeKaPe postoji u Rijeci i Zagrebu, a nude radionice romana, kratke priče, eseja, poezije, scenarija, dramskog pisma, književnog prevođenja pa čak i istraživačkog novinarstva, lekture ili copywritinga. U dvorcu Stara Sušica CeKaPe organizira i Festival kreativnog pisanja, a kao predavače u svom centru okupili su doista “dream team” domaćih spisateljica, pisaca, kritičara, dramatičara…

Zimska škola pisanja

Upišete li neku od njihovih radionica, sva je prilika da ćete učiti od nekih od najzanimljivijih glasova suvremene domaće literature. Tu su Miroslav Mićanović, nezaobilazna figura hrvatskog pjesništva, zatim Korana Serdarević, Zoran Ferić, Olja Savičević Ivančević, Ivana Bodrožić, Frida Šarar, Tomislav Zajec, Nina Bajsić, Jagna Pogačnik, Jelena Jindra… Na posljednjoj Zimskoj školi pisanja u dvorcu, održanoj u siječnju, najavljeni predavači bili su Frida Šarar (poezija), Marko Tomaš (proza) i Milica Vučković (kratka priča).

Nagrađivana pjesnikinja, dramatičarka i urednica Monika Herceg također ima bogato radioničarsko iskustvo, a osim što je kao gošća-predavačica sudjelovala na mnogim radionicama, nedavno je pokrenula i svoj program. Nudi online radionicu pisanja poezije, za početnike ali i za one malo iskusnije autore ili autorice. Cijena je 140 eura (studenti i umirovljenici mogu pristupiti radionicama po cijeni od 100 eura). Kako otkrivaju njezine društvene mreže, riječ je o intenzivnom programu od 5 termina, a pjesnikinja je također obznanila kako je prvu grupu već popunila te je izašla i s drugim terminom radionica.

“Kroz ove ćemo radionice raspisivati razigrano svoje jezične ideje, probati naći emotivna izvorišta, raspravljati o razlici emotivnog i patetičnog (i o tome što, pobogu, fali patetici, ili je možda stvar u nečemu drugome)”, piše Herceg na svojim mrežama, gdje smo zamijetili još jednu novonastalu radionicu kreativnog pisanja, onu spisateljice i prevoditeljice Luize Bouharaoue.

Studio Lingonaut

Bouharaoua je osnivačica Udruge Skribonauti – najpoznatije po tome da dovodi umjetnost u zatvore kroz različite kreativne radionice, gledanje filmova, gostovanje autora i autorica te kroz kupovinu i opskrbu knjigama. Autorica – koja je godine 2019. objavila knjigu priča “Jesmo li to bili mi” – sada je pokrenula i vlastite radionice kroz novootvoreni Studio Lingonaut u zagrebačkoj Krajiškoj ulici. Bouharaoua je odradila već nekoliko offline i online ciklusa svojih radionica, a posljednja koja je najavljena jest jednomjesečna online radionica kreativnog pisanja koja se održava jednom tjedno, a cijena je – baš kao i kod Herceg – 140 eura.

Tu su i radionice spisateljice Nataše Skazlić, autorice zbirke kratkih priča “Oni – humani bestijarij”. Osnovane 2021. godine, njezine radionice kreativnog pisanja nude Pisanje proze za potpune početnike, ali i za one nešto iskusnije. Zatim su tu i programi intenzivnog rada na tekstu, kao i individualnih konzultacija, a Skazlić – zanimljivo – jedina službeno nudi i “feedback” na tekst.

“Onima koji pišu teško je procijeniti kvalitetu napisanog. Tekst se gomila po nekim folderima pod prijetnjom da bude zaboravljen samo zato što ne znate vrijedi li nastaviti. Kreativno pisanje vam može pomoći. Pošaljite najmanje tri, a najviše deset kartica teksta (Word, font Times New Roman, veličina 12, prored 1,5*), a mi ćemo vam vratiti osvrt na napisano i smjernice za nastavak pisanja”, stoji na web-stranicama njezinog Kreativnog pisanja, a cijena za navedeni “feedback” iznosi 20 eura – neovisno o tome pošaljete li tri ili deset kartica teksta na pregled.

Usporedbe radi, cijena “Radionice pisanja proze za potpune početnike” iznosi 120 eura, a riječ je o 8 susreta po 3 sata i jednom individualnom satu – ukupno 25 sati. Sve se radionice odvijaju uživo i online, a na webu trenutno nema informacija o datumima prvih idućih radionica.

‘Objavi knjigu uz našu pomoć’

Ali, ni tu nije kraj domaćih radionica kreativnog pisanja.

Lux Noctis više je od izdavačke kuće, stoji na njihovim stranicama, a nude “Online školu pisanja”, “Online školu pisanja romana”, “Individualno online savjetništvo pri pisanju” i – zanimljivo – program “Objavi knjigu uz našu pomoć”. Inače, riječ je o izdavačkoj kući koja izdaje mahom mlade i nepoznate domaće autore i autorice.

“Naš tim iskusnih urednika i lektora pažljivo će pregledati tvoje djelo, urediti ga pazeći na smisao, logiku i strukturu teksta te prilagoditi gramatičkoj, pravopisnoj i stilističkoj normi, pri čemu će ti pružiti korisne savjete za poboljšanje kvalitete i jasnoće”, piše dalje na njihovim stranicama, a ako se pitate o cijenama, evo i njih: cijene za različite radionice variraju od 30 do 80 eura. Znatno jeftinije od, primjerice, Herceg ili Bouharaoue, no to ne čudi budući da Lux Noctis nudi kratke radionice od tek jednog, ili dva termina. Također, iza sebe nemaju jak “osobni brend”, kao niti nagrađena djela poput, primjerice, Monike Herceg.

U bazenu domaćih radionica kreativnog pisanja, nailazimo i na “Dopisnu radionicu kreativnog pisanja” spisateljice Karmele Špoljarić, koja je objavila četiri romana od kojih su najpoznatiji “Nije ovo Twin Peaks” i “Rašomon”.

Dopisne radionice

Radionice kreativnog pisanja navedene autorice započele su u jesen 2013. godine, a odvijaju se – za razliku od svih do sad navedenih radionica – dopisnim putem s autoricom Špoljarić u trajanju od tri mjeseca. Iz toga je nastala i trodnevna vikend-radionica kreativnog pisanja “Kako početi”, u kojoj se piše “intenzivno i puno”, a polaznici dobivaju i kratke, jednostavne vježbe koje služe kao inspiracije za njihove tekstove. Cijenu dopisnih i vikend-radionica nismo našli oglašenu.

U vremenu u kojemu je izrazito popularizirano instant-učenje radioničkog tipa – pa tako danas postoje bezbrojne radionice grafičkog dizajna, UX-a, kuhanja, programiranja i sl. – ne čudi da i kreativno pisanje dobiva na svom radioničarskom zamahu. Mnogi, međutim, i dalje ne vjeruju da je i pisanje jedan od onih ”zanata koje vrijedi peći” – pa i na različitim radionicama.

Takve će glasove najbolje razuvjeriti činjenica da u svijetu odavno postoje čitavi studiji kreativnog pisanja, što i dalje nestrpljivo očekujemo u Hrvatskoj (interes, očito, postoji). Do tada, odaberite jednu od radionica, ako vam se piše. Samo, birajte pametno! Povratna informacija o onome što ste napisali, ili zamislili pisati, od neprocjenjive je važnosti. Nekad će vas spasiti od teške sramote, a nekad pogurati u pravom smjeru – koji će vašem tekstu dati dodatno na vrijednosti, možda vas i pozicionirati u domaćem književnom polju.

I jedno i drugo vrijedi mnogo više od prosječnih cijena trenutno dostupnih radionica u Hrvatskoj.