Postigla je uspjeh s kakvim se rijetko tko može mjeriti, no gdje je realna pozicija Taylor Swift na pop panteonu svih vremena?

Procjenjuje se da će joj aktualna turneja 'The Eras' donijeti više od dvije milijarde dolara od prodaje ulaznica

FOTO: NurPhoto via AFP

Swift je jasno da možda nikada neće dostići onu premoć kakvu su ostvarili Beatlesi, Madonna ili Jackson, koji su se upisali u povijest glazbe i suvereno opstaju u samome vrhu, ali se trudi. Stalo joj je kako će je ljudi doživljavati i kako će je se pamtiti kada buka izblijedi a sve što ostane bude pjesma i – statistika. Plan joj za sada, kao što vidimo, funkcionira.

Vjerojatno najveći pop-kulturni fenomen 21. stoljeća stoji iza imena tridesetčetverogodišnje Taylor Swift čiji je najnoviji, jedanaesti po redu studijski album “The Tortured Poets Department” u prvom tjednu izlaska u travnju prodan u 2,6 milijuna primjeraka – njezin osmi album na prvom mjestu Billboardove ljestvice od 2020. godine.

Na dodjeli Grammyja u veljači, Swift je postala prva izvođačica koja je po četvrti put osvojila Nagradu za album godine, stoga je se ni po tom pitanju više ne može izjednačavati s glazbenim velikanima poput Franka Sinatre, Stevieja Wondera ili Paula Simona.

Početkom svibnja, najveća glazbena zvijezda svijeta nastavila je svoju “The Eras” turneju koja obuhvaća 152 datuma i vrijedi milijardu dolara. Početkom tjedna održala je koncert u Švedskoj, a slijede nastupi u Portugalu, Engleskoj, Poljskoj, Austriji…

Je li stvarno tako ‘velika’?

Na Wembleyu će Swift nastupiti čak osam puta i tako postati prva pjevačica koja je bukirala Wembley Arenu s osam koncerata u jednoj turneji. Prošle godine, prema Luminateu, svaka 78. pjesma emitirana s onu stranu Atlantika bila je ona Taylor Swift.

Pjevačica je u svojih devetnaest godina karijere postigla uspjeh s kakvim se rijetko tko može mjeriti – New York Times naziva ga “nenormalnim“. Postavlja se pitanje: je li ona doista toliko “velika”? Gdje je realna pozicija Taylor Swift na pop panteonu svih vremena?

Naime, često je se uspoređuje ne samo s njenim suvremenicima poput Beyoncé i Drakea, već i s velikanima što su zauvijek obilježili popularnu kulturu. Billy Joel je izjavio da se ovaj “Swift trenutak” može usporediti samo s beatlemanijom.

Taylor Swift na vagi

Premda se tijekom posljednjih desetljeća drastično promijenila sama priroda uspjeha, zbog čega je realna usporedba vjerojatno nemoguća, kritičari i mediji stavljaju Swift u istu ravan s Beatlesima, Madonnom, Michaelom Jacksonom, Britney Spears, Bruceom Springsteenom, Eltonom Johnom i drugim ikonama.

No, odsustvo prave znanstvene usporedbe ili analize nikada nije stalo na put uživanju u vječnim debatama našega vremena, tipa: “Ratovi zvijezda” vs. “Zvjezdane staze”, Ronaldo vs. Messi ili – u našem slučaju – Severina vs. Rozga, ili pak “Prosjaci i sinovi” vs. “Naše malo misto”.

New York Times pregledao je brojke i analizirao podatke uzimajući u obzir ono što je Taylor Swift do sada postigla i stavio je na vagu s nekima od najvećih zvijezda svih vremena ne samo pop glazbe, već i glazbe općenito.

Swiftomanija vs. Beatlemanija

Beatlesima, kao pionirima glazbene industrije, slava se dogodila vrlo brzo – od 35 pjesama na Top 10, 32 su izašle unutar osam godina. Karijera Taylor Swift, s druge strane, rasla je sporije – od country žanra pa do pop zvijezde. Njena prva pjesma koja je ušla u Top 10 bila je “Change” i to tek s drugim albumom, “Fearless”, 2008. godine.

Kada je fokus na Broju 1, Beatlesi dominiraju s najviše numera u povijesti, a taj rekord drže od 1965. godine. Prvi Broj 1 Taylor Swift bio je “We are Never Getting Back Together” 2012., a pravi je uspjeh uslijedio tek kasnije.

Njezin najnoviji album – koji uključuje 31 pjesmu (svaka je ušla u Hot 100) – dominira, a 2022. je postala prva umjetnica koja je okupirala Top 10 unutar Hot 100. Karijera koja nesmetano traje već 19 godina omogućila joj je usporedbe s Beatlesima i dala dovoljno prostora za razvijanje vlastitog zvuka, širenje vjerne publike i maksimalno iskorištavanje napretka tehnologije.

Platinasta kraljica popa

Koliko god bilo nevjerojatno sve što su Beatlesi postigli u onako kratkom vremenu, dugovječnost Taylor Swift može se smatrati podjednako impresivnom u pop glazbi koja često pretjerano cijeni novo i – posebno kad je riječ o ženskim izvođačima – mlado.

Od početka pandemije, Taylor je izdala gotovo 200 pjesama, a općenito je već objavila više solo albuma od Michaela Jacksona. Po svojoj se produktivnosti – pogotovo ako uključimo i po dvije različite verzije četiri njezina dosadašnja albuma – može usporediti s Kraljem popa.

Jacksonovih deset solo albuma 72 je puta certificirano kao platinasto – jedanaest albuma Taylor Swift platinastu je prodaju ostvarilo 40 puta. No, ako se uračunaju i spomenuta četiri ponovno snimljena albuma, platinasta je prodaja u njenom slučaju bliža brojci od 90. I nastavlja rasti: s najnovijim je albumom premašila tri milijuna prodanih primjeraka u otprilike mjesec dana.

Brendirala se bolje od Britney

Kao i Swift, i Britney Spears je svoj debitantski singl izdala sa 16 godina te apsolutno dominirala kulturnom scenom u svoje doba (iako ponekad možda više svojim ljubavnim životom a nauštrb svoje glazbe). U to vrijeme komercijalno ogromna, glazbena karijera Britney Spears bila je relativno kratka vijeka, što je čest slučaj, posebno za pjevače koji su prepoznatljiviji kao izvođači i slavne osobe nego kao ozbiljni umjetnici.

Swift je, za razliku od Spears, od samog početka bila čvrsta u brendiranju sebe kao tekstopisca, što je pomoglo odbaciti poneke seksističke kritike njezine glazbe kao “neozbiljne”.

Usporedba s Madonnom

Madonna je, s karijerom dugom 43 godine – od revolucionarnog drugog albuma “Like a Virgin” (objavljenog 1984., kada joj je bilo 26), preko “Bedtime Stories” 1994. – ostala ključna karika u pomicanju granica vizualne i zvučne invencije u glazbi, danas smatrane preduvjetom za vrhunske izvođače.

Kraljica popa dostizala je Broj 1 kroz tri desetljeća: u prvih deset godina skupila ih je deset. Vladala je radijima, MTV-em i noćnim klubovima, a pojavila se i u filmovima poput “Evite” i “Dick Tracy”.

Za razliku od Swift, Madonna se nije klonila kontroverzi – njeno izvanglazbeno djelovanje definitivno je pridonijelo dostizanju mnogih tih Broj 1 pozicija, uključujući i plasman za “Vogue”. I Swift je zaronila u Hollywood, iako njezine uloge u filmovima “Valentine’s Day”, “Cats” i “Amsterdam” nisu baš ostale zapamćene, niti su rezultirale ikakvim hitovima.

A gdje su Elton i Bruce?

Madonnin posljednji od ukupno dvanaest Brojeva 1 bio je “Music” iz 2000. i stigao je nakon 19 godina karijere – što je upravo mjesto na kojemu se ovoga časa nalazi Swift – i u dobi od 42 godine. Madonna ukupno ima 38 pjesama na Top deset (nijednu od 2012.), a Swift već sad čak 59.

Niti jedan od Madonnina posljednja četiri albuma nije postao platinastim, ali ona i dalje privlači veliku pozornost, što se ponajviše može pripisati njezinu nasljeđu pionirke pop-dance glazbe i posljedičnog golemog društvenog i kulturnog utjecaja.

Pored Madonne, zanimljivo je Swift usporediti i s Eltonom Johnom (77) te Bruceom Springsteenom (74) u smislu produktivnosti, dugovječnosti i hvalospjeva kritike. Obojica veterani s otprilike pola stoljeće karijere i po nekoliko razdoblja komercijalne dominacije od 70-ih naovamo, i Elton i Bruce ustrajali su – potaknuti odanošću obožavatelja i pohvalama kritike – na iznimno uspješnim i dugotrajnim turnejama.

Već ruši sve rekorde

Što se tiče turneja Taylor Swift, ona je do sredine studenoga 2023. na svojoj šestoj po redu turneji “The Eras”, započetoj u ožujku prošle godine, u osam mjeseci zaradila milijardu i četiri milijuna dolara, dok je Elton John na svojoj “Farewell Yellow Brick Road” turneji, koja je trajala od 2018. do 2023., zaradio 939 milijuna dolara.

Madonna je na “Sticky & Sweet” turneji 2008-9. zaradila 582 milijuna dolara, Beyoncé lani na “Renaissance World Tour” 580, a Bruce Springsteen na “Springsteen and The E Street Band Tour” 2003. godine 379 milijuna dolara.

Ako se gleda zarada po koncertima na turnejama, na tom polju Swift je također najjača – zaradila je više od 17 milijuna dolara po koncertu a, dok je privede kraju, “The Eras Tour” mogla bi joj donijeti više od dvije milijarde dolara od prodaje ulaznica.

Puše za vrat i s Grammyjima

Kada se osvrnemo na Grammyje, odnosno nominacije za ove nagrade – Taylor je prestigla mnoge, pa i Eltona Johna i Springsteena. Beyoncé i dalje drži rekord, s najviše nominacija – njih 88, dok ih Taylor ima 52, odmah iza Drakea s 55. Beyoncé je osvojila 32 Grammyja, Springsteen 20, a Taylor 14.

No, Beyoncé još uvijek nije dobila Grammyja za album godine, dok ih je Swift osvojila četiri. Madonna nije osvojila Grammy sve do 1992., i to za najbolji spot, dok su Beatlesi kući ponijeli samo četiri Grammyja.

Promatrajući tu statistiku, može se ustvrditi da se najpopularniji glazbenici danas kao umjetnici shvaćaju ozbiljnije nego ikada prije, a zasluga za to može se pripisati i Beatlesima, Michaelu Jacksonu, te Madonni.

Još ništa od Super Bowla

Beyoncé (42) i Drake (37) suvremenici su Taylor Swift, a sve troje veže manevriranje tranzicijom čitave industrije s CD-a, preko skidanja pjesama, na streaming. Također, sve troje maksimizirali su nematerijalne vrijednosti kao što su kulturni doseg i slava.

Poput Madonne i Swift, i Beyoncé – kao žena u industriji pop glazbe s 23 godine uspješne solo karijere – pomiče granice mogućega, s dva singla na vrhovima ljestvica u 40-im godinama života (“Break My Soul” 2022. i “Texas Hold ‘Em” ove godine).

Getty Images via AFP

No, za razliku od Swift koju to tek očekuje, Beyoncé je dvaput nastupila na Super Bowlu, pozornici na kojoj su Madonna, Jackson i Springsteen učvrstili svoje pozicije na kulturnoj mapi ne samo SAD-a, već i svijeta.

I Drakeu je za petama

Drakeu, neumoljivu hitmejkeru, na Hot 100 je do sada ušlo 330 pjesama, a Swift njih 263. No, Drake i Swift nikada nisu objavili zajedničku pjesmu, premda dijele glazbenu domišljatost i ne skrivaju uzajamno poštovanje. Drake na Swift gleda kao na “svoju jedinu pravu suvremenu konkurenciju”.

Swift je jasno da možda nikada neće dostići onu premoć kakvu su ostvarili Beatlesi, Madonna ili Jackson, koji su se upisali u povijest glazbe i suvereno opstaju u samome vrhu, ali se trudi. Stalo joj je kako će je ljudi doživljavati i kako će je se pamtiti kada buka izblijedi a sve što ostane bude pjesma i – statistika.

Plan joj za sada, kao što vidimo, funkcionira.