Prije točno 50 godina rodili su se Ramonesi. Prvi nastup obilježen je totalnim kaosom, ono što je uslijedilo postalo je povijest

Bili su melodični, agresivni i drugačiji. I svoj su prvi nastup održali na današnji dan prije točno pola stoljeća

FOTO: Wikimedia Commons

Debi upriličen 30. ožujka 1974. za tridesetak prijatelja u jednom malom njujorškom studiju britanski glazbeni kritičar Tony Fletcher nije ocijenio sasvim uspješnim jer se "scena nekoliko puta urušila u potpuni kaos". Unatoč tome, Ramonesi su postali jedan od najvažnijih svjetskih bendova u povijesti.

Malo je bendova koji su u tolikoj mjeri postali sinonimi borbenosti i zabave Velike Jabuke kao što su to The Ramonesi, grupa koja možda je, a možda i nije izmislila punk rock, ali je nedvojbeno najvažnija u povijesti punka; grupa bez čijeg utjecaja ne bi bili mogući bendovi kao što su The Clash i Sex Pistols.

Sirova revolucionarnost njihova zvuka zauvijek je promijenila punk pokret s obje strane Atlantika, ustoličivši četvoricu mladića koji su na sceni nudili bijesan, žestoki ritam u kombinaciji s rudimentarnim melodijama i komično apsurdnim stihovima kao prvi “pravi” punk bend. Bili su melodični, agresivni i drugačiji. I svoj su prvi nastup održali na današnji dan prije točno 50 godina.

Wikimedia Commons

Debi upriličen 30. ožujka 1974. za tridesetak prijatelja u jednom malom njujorškom studiju britanski glazbeni kritičar Tony Fletcher nije ocijenio sasvim uspješnim jer se “scena nekoliko puta urušila u potpuni kaos”. Unatoč tome, Ramonesi su postali jedan od najvažnijih svjetskih bendova u povijesti, koji je svojim opusom utemeljio estetiku punka i pripadajuće supkulture druge polovice 1970-ih te stvorio temelje za nastanak i razvoj srodnih podžanrova kao što su alternativni rock i hardcore punk. A taj je put bio sve samo ne lak.

Paul McCartney je kriv za sve

Prvu i najpoznatiju postavu činili su pjevač Joey Ramone (pravim imenom Jeffrey Hyman; 1951.-2001.), gitarist Johnny Ramone (John Cummings; 1951.-2004.), bas-gitarist Dee Dee Ramone (Douglas Colvin; 1952.-2002.) i bubnjar Tommy Ramone (Tamás Erdélyi; 1949.–2014.).

Iako se pričalo da je bend dobio ime tako što su članovi strelicom gađali telefonski imenik, pa gdje padne, i iako bi se ishodište naziva benda moglo tražiti u riječi ramone, koja se u to vrijeme povezivala s neredom i nasiljem, istina je daleko romantičnija. Naime, Basist Dee Dee bio je veliki obožavatelj Beatlesa. Kad je čuo da se Paul McCartney u danima rane slave u hotelima prijavljivao kao “Paul Ramon” želeći ostati anoniman, uzeo je prezime “Ramone” za svoj nom de guerre. Ostali su članovi također preuzeli taj patronim. Ostatak je – povijest.

Wikimedia Commons

Članovi grupe nisu, dakle, bili braća, ali su svi išli u istu srednju školu, u kojoj su Cumming i Erdélyi zajedno svirali u bendu koji se zvao Tangerine Puppets. Njih četvoricu zbližila je ljubav prema divljem i vrhunskom glam-punk bendu New York Dolls, koji je utjecao na mnoge kasnije bendove CBGB-ja, kluba u njujorškom East Villageu općenito smatranog rodnim mjestom punka.

Bit pjesme je u naslovu

Bend je započeo kao trio: Johnny, Dee Dee i Joey, dok je Tommy, koji je isprva imao ideju biti menadžer grupe, naposljetku ipak stao za bubnjeve te je postava bila – postavljena. Izvodeći kratke, troakordne, sirovo aranžirane ali melodiozne skladbe naglašeno brza tempa, Ramonesi u ljeto 1974. postaju važnim dijelom rastuće lokalne punk-scene.

Prve uspješnice benda uključivale su “I Don’t Wanna Walk Around With You”, “I Don’t Wanna Get Involved With You”, “I Don’t Wanna Go Down to the Basement”, “I Don’t Wanna Be Learned”, “I Don’t Wanna Be Tamed” i “Now I Wanna Sniff Some Glue”.

Dee Dee, koji je napisao većinu tekstova Ramonesa (i nastavio pisati za njih čak i nakon što je izašao iz grupe kako bi snimio rap album), smatrao je da, ako se bit pjesme ne može sažeti u naslovu, onda je nije vrijedno ni pjevati.

Iskustvo seksualnog radnika

Ramonesi su bili prvi redoviti “headlineri” CBGB-ja, mjesta iz kojega su krenuli Talking Headsi, Patti Smith, Blondie, Television i mnogi drugi: godine 1974., samo godinu od otvaranja, svirali su ondje više od 20 puta.

Svoj su prvi album – “Ramones” – objavili gotovo dvije godine od prvog nastupa, 4. veljače 1976. Ploča je uključivala pjesme kao što su “Blitzkrieg Bop”, “Judy is a Punk” i “53rd and Third”. U potonjoj je pjesmi Dee Dee opjevao svoje iskustvo seksualnog radnika na uglu istoimene ulice.

Darko Vlahović

Unatoč dobrim reakcijama kritike, albumski prvijenac nije izazvao veće zanimanje u SAD-u, a popularnost im je uvijek bila veća u Velikoj Britaniji. Svojim ranim, dvominutnim žanrovskim klasicima – pored ranije spomenutih tu su i “I Wanna Be Your Boyfriend” i, primjerice, “Judy Is a Punk” – te zapaženim energičnim nastupima, nadahnjivali su britansku punk-scenu.

Ključna karika punk-ideologije

Nakon slabijeg albuma “Leave Home” 1977., iste godine objavljuju “Rocket to Russia” koji se općenito smatra kreativnim vrhuncem njihove karijere. Bez obzira na to što singlovi “Sheena Is a Punk Rocker” i “Rockaway Beach” nisu našli svoj put do najšire publike, Ramonesi su do kraja sedamdesetih učvrstili status ključne karike u formiranju punk-ideologije s obiju strana Atlantika.

Koncem sedamdesetih uslijedio je dvostruki album “It’s Alive”, smatran jednim od najboljih koncertnih izdanja u povijesti rocka, a već 1980. i “End of the Century”, u raskošnoj pop-produkciji Phila Spectora. Kasnijim su djelima nastojali postići ravnotežu između komercijalnih aspiracija (“Pleasant Dreams”, 1981.) i očuvanja izvornih načela punka (“Too Tough to Die, 1984.).

Devedesetih su objavili tri albuma – “Mondo Bizzaro” (ujedno njihov najduži album, s trajanjem od 37 minuta i 25 sekundi), “Acid Eaters” i “¡Adios Amigos!” 1995., koji se pokazao i posljednjim u karijeri – nakon turneje održane 1996., sastav se razišao.

Ljudskim lancem do drugog kata

Njihova turneja po Engleskoj 1976. imala je enorman utjecaj na tamošnju rastuću punk-rock scenu. Postoji jedna zanimljiva priča o tome da članovi The Clasha i Sex Pistolsa – dva maga britanskog punka – nisu mogli ući na prvi londonski nastup Ramonesa, pa su kamenjem gađali prozor garderobe. Johnny im se javio, objasnili su mu situaciju i potom su se, “ljudskim lancem”, uspeli na drugi kat.

Samo su četiri albuma Ramonesa ušla među 100 najboljih na ljestvici Billboarda. Pjesma “Rockaway Beach” s albuma “Rocket to Russia” iz 1977. stigla je do 66. mjesta na Billboard Hot 100, što je najveći uspjeh benda – nikada nisu uspjeli ući u prvih 40.

Wikimedia Commons

Bend je tijekom zajedničke 22 godine održao 2263 koncerata, što bi, ugrubo, bio po koncert svaka tri dana, i tako više od dva desetljeća. Dokaz je to njihove neumoljivosti i revnosti, kao i ljubavi prema poslu, unatoč brojnim osobnim sukobima i promjenama postava.

Jedan liberal, drugi konzervativac

Primjera radi, Johnny i Joey prezirali su jedan drugoga, unatoč tome što su bili jedini Ramonesi koji su u bendu bili od od samog početka pa sve do kraja: tijekom većeg dijela dvadesetdvogodišnjeg postojanja grupe, jedva da su razgovarali. Johnny čak nije posjetio Joeya u bolnici kad je ovaj bio bolestan i odbio je biti na njegovu sprovodu kada je ovaj preminuo 2001., ustvrdivši kako nisu bili prijatelji, te da ni on ne bi očekivao Joeya na svojem sprovodu.

Između njih su se, naime, bile ispriječile dvije najstarije stvari na svijetu: ljubav i politika. Joey je bio liberal, a Johnny konzervativac. Zajednički su, pak, jezik pronašli zaljubivši se u istu ženu – Lindu Danielle koja se, naposljetku, udala za Johnnyja. Ipak, Johnny je u svojoj autobiografiji napisao da grupa nije prestala postojati sve dok Joey nije preminuo.

“Bio je najteža osoba s kojom sam imao posla u životu. Ipak, nisam želio da umre. Bio je nezamjenjiv”, zapisao je Johnny.

Večera kod Stephena Kinga

Zanimljivih su anegdota tijekom karijere, za pretpostaviti je, prikupili na tisuće. Na primjer, priča o tome kako je producent i tekstopisac Phil Spector potegao pištolj na bend tijekom snimanja albuma “End of The Century” kad Johnny nije odsvirao gitarski rif onako kako je ovaj to zamislio.

Do suradnje sa Spectorom je, pak, došlo nakon što je bend glumio u glazbenoj komediji “Rock & Roll High School” 1979. godine. Slavni pisac Stephen King i Ramonesi uzajamno su se voljeli, uvažavali i obožavali, pa je ikona horora grupu pozvala u svoj dom tijekom turneje po Novoj Engleskoj 1980-ih.

Nakon večere, Dee Dee je ustao od stola držeći Kingov roman “Groblje kućnih ljubimaca” (“Pet Sematary”). Zalutao je u Kingov podrum te se, nakon sat vremena, vratio s dovršenim tekstom i melodijom za pjesmu “Pet Sematary” koja je na kraju iskorištena i za filmsku verziju knjige.

Golem raspon utjecaja

Zagrebačka je publika dvaput mogla uživati u glazbi ovog kultnog benda – 1990. i 1994. godine. Nažalost, nijedan od četvorice članova više nije među živima. Kad je 2002. godine preminuo Joey, zvjezdana se postava benda okupila kako bi snimila “We’re a Happy Family”, album posvećen upravo njemu.

Darko Vlahović

Iza sebe su ostavili golem raspon utjecaja na mnoge žanrove – od ranog punka, new wavea i modernog metala, do suvremenijih rock bendova kao što su Foo Fighters, Green Day, The Strokes, The Offspring itd. Ramonesi su uvijek smatrani utjecajnima, ali slava koja je uslijedila nakon raspada benda neusporedivo je veća nego u doba kada su aktivno nastupali.

Godine 2002. uvedeni su u Kuću slavnih rock and rolla, a 2011. su osvojili Grammy za životno djelo. Našli su se na 26. mjestu popisa “100 najvećih izvođača svih vremena” časopisa Rolling Stone, a glazbeni časopis Spin Ramonese je rangirao kao drugi najveći bend svih vremena, ispred kojega su samo – tko drugi no – Beatlesi.