Slavni balet 'Laurencia' prvi put na hrvatskoj sceni, postavlja ga jedna od najvećih balerina svih vremena

Balet je 1939. godine stvorio čuveni koreograf Vahtang Čabukiani na glazbu Aleksandra Kreina

HNK u Splitu najavljuje balet u dva čina “Laurencia”, koji će premijerno biti izveden 22. ožujka u tom kazalištu, a to će biti prva izvedba tog baletnog remek djela na nekoj od hrvatskih scena.

Balet je stvorio 1939. godine čuveni koreograf Vahtang Čabukiani na glazbu Aleksandra Kreina, a temelji se na drami “Fuenteovejuna” Lopea de Vege.

“Laurencia” je balet snažnog dramatskog naboja, stvoren u doba kada se “koreodrama” smatrala jedinim prihvatljivim oblikom suvremenog baleta u predratnom Sovjetskom Savezu. Riječ je o baletu koji predstavlja povratak istinskoj drami u kojoj je pokret bio sredstvo značenja. “Laurencia” je, zapravo, istovremeno klasični, ali i dramski balet s obzirom na to da ples nije dovoljan već se na sceni mora i glumiti.

Komad prati priču o seljačkoj revoluciji u Španjolskoj, što je bila idealna tema vremena u kojem je balet nastao. Radnja “Laurencije” odvija se u 15. stoljeću, u španjolskom selu Fuente Ovejuna koje pripada zapovjedniku Fernandu Gomezu de Guzmanu.

Mladi Frondoso zaljubljen je u seosku djevojku Laurenciju koju Guzman pokušava pridobiti za sebe. Kada se Gomez pokuša osvetiti zbog odbijanja Laurencije, ona hrabro potiče seljane na pobunu protiv njegove tiranije. Unatoč zapovjednikovim naporima da razdvoji Laurenciju i Frondosa, zaljubljeni par odluči se vjenčati, što izaziva Gomezov bijes. Laurencia potiče seljane na otpor tiranskoj vlasti. Predvođeni Frondosom pobunjenici pobjeđuju zapovjednika, zaklinjući se braniti svoju slobodu i dostojanstvo…

Novi koreografski jezik

Vakhtang Čabukiani bio je jedan od kreatora novog koreografskog jezika, specifičnog spoja narodnog i klasičnog plesa. Smatra ga se jednim od najutjecajnijih baletnih plesača 20. stoljeća, a poznat je po stvaranju koreografije nekoliko najpoznatijih muških varijacija klasičnog baletnog repertoara, primjerice u “Le Corsaireu”, “La Bayadère” i “Labuđem jezeru”.

Poznat je i po svojoj (zajedno s Vladimirom Ponomarjovim) revitalizaciji La Bayadère iz 1941. za balet Kirov, koja je još uvijek na repertoaru trupe te je poslužila je kao osnova za mnoge kasnije produkcije u Rusiji i inozemstvu. Snažno je naglasio važnost muškog plesa, posebno promovirajući ideju “herojskog” plesa, što je ostalo trajnom baštinom klasičnog baleta kakvog danas poznajemo.

“Laurencia” je premijerno bila izvedena 22. ožujka 1939. godine u Kirovskom opernom i baletnom kazalištu u tadašnjem Lenjingradu (današnje Kazalište Marijinski u Sankt Petersburgu). Poslije su ga izvodila i druga velika kazališta, među kojima i moskovski Boljšoj, a tijekom desetljeća plesali su ga najveći svjetski plesači i plesačice.

Superzvijezda klasičnog baleta

Za splitsku pozornicu ovaj je balet uprizorila primabalerina i ravnateljica Državnog baleta Gruzije Nina Ananiašvili, koja je izradila i njegovu novu koreografsku verziju, a Orkestrom splitskoga HNK ravnat će maestro Levan Jagaev, koji je također prvi put u Hrvatskoj.

Daily Telegraph proglasio je Ananiašvili jednom od dvanaest najvećih balerina svih vremena, a američki časopis Dance Magazine najboljom balerinom 2002. godine. “Ona je danas neosporna superzvijezda klasičnog baleta”, napisao je Clive Barnes u New York Postu.

Balet nepoznat publici

HNK Split na scenu postavlja iznimno vrijedan balet, koji je istodobno potpuno nepoznat domaćoj publici. Predstava nastaje u suradnji s HNK Ivana pl. Zajca u sklopu projekta K-HNK te će najesen u Rijeci imati nekoliko izvedbi, uz riječki orkestar.

Naslovnu ulogu Laurencie u alternaciji tumače tri plesačice – Josephine Mansfield, Valerie Lin i Irina Čaban Bilandžić. Josephine Mansfield, koja je u Split došla iz Londona, prvi put će plesati tu ulogu.

Glavnu mušku ulogu Frondosa tumači Ukrajinac Valerij Ljubenko, u alternaciji s Danilom Podruškim i Emanuelom Sardo.

Nakon premijere 22. ožujka slijede reprizne izvedbe 23., 25, 26. i 27. ožujka.