Slavni britanski umjetnik čija se djela prodaju za milijune dolara u središtu skandala. Damien Hirst lažirao autentičnost vlastitih radova

Navodno ih je antedatirao kako bi prikazao da pripadaju njegovom najboljem razdoblju

FOTO: AFP

Britanski umjetnik Damien Hirst našao se u središtu pozornosti nakon što je istraga časopisa Guardian pokazala da je antedatirao tri svoje skulpture životinja u formaldehidu kako bi prikazao da su nastale u 1990-ima, razdoblju njegovih umjetničkih vrhunaca.

Istraga je pokazala da su tri rada, golubica, morski pas i dva teleta u formaldehidu, zapravo nastala 2017. Riječ je o radovima koji su posljednjih godina prikazivani na izložbama u Hong Kongu, New Yorku, Münchenu, Londonu i Oxfordu kao primjeri radova iz 1990-ih, kada je Hirst dobio prestižnu nagradu Turner.

Međutim, ispada da su sva tri rada 2017. izradili Hirstovi zaposlenici u radionici u Dudbridgeu u Gloucestershireu. Prvi su puta sva tri izložena na izložbi u galeriji Gagosian u Hong Kongu iste godine, “Visual Candy and Natural History”, koja je predstavila umjetnikove radove nastale “od ranih do sredine 1990-ih”.

Nema spomena prije 2017.

Među izloženim umjetničkim djelima bile su i tri skulpture od formaldehida koje nikada prije nisu viđene u javnosti. Rad naslovljen “Cain i Abel”, s pripisanom godinom nastanka 1994., sastoji se od dva teleta u bijeloj kutiji, “Dove” je datiran 1999. a prikazuje pticu, krila raširenih kao u letu, smještenu u jednu akrilnu kutiju ispunjenu tekućinom.

Hirst je treći rad, morskog psa razrezanog na tri dijela, naslovio “Myth Explored, Explained, Exploded”, 1993.-1999. Ista skulptura izložena je u Münchenskom muzeju urbane i suvremene umjetnosti.

Guardian piše kako nigdje nije mogao pronaći bilo kakvog spomena ovih radova koji bi potvrdili da su postojali, u bilo kojem obliku, prije 2017. Izvori upoznati sa sva tri djela ustvrdili su kako su skulpture, suprotno pripisanim godinama nastanka, u vrijeme kada su se prvi puta pojavile u Hong Kongu bile stare manje od godine dana.

‘Uobičajena praksa’

U odgovoru na Guardianov upit, Hirstova tvrtka Science Ltd objasnila je kako datum koji umjetnik dodjeljuje svojim radovima od formaldehida ne predstavlja nužno datum njihova nastanka već da je riječ o konceptualnim djelima koje Hirst pripisuje razdobljima u kojima je taj koncept nastao.

Isto su potvrdili i Hirstovi odvjetnici, koji tvrde kako je korištenje godine nastanka koncepta umjesto stvarne godine nastanka rada umjetnikov “uobičajeni pristup” za radove s formaldehidom, iako ponekad koristi i godinu kada su skulpture doista napravljene.

Međutim, čini se da je takav pristup u suprotnosti pravilima u svijetu umjetnosti. Guardian se konzultirao s nizom prodavača umjetnina, galerista, akademika i aukcijskih kuća, uključujući neke koji su u prošlosti izlagali ili prodavali Hirstova djela. Svi su ustvrdili da datum koji se dodjeljuje suvremenom umjetničkom djelu uobičajeno označava godinu kada je ono fizički stvoreno – a ne godinu kada je zamišljeno.