Što je Tošo Dabac radio u NDH? Nova, izuzetna knjiga otkriva manje poznate detalje o čuvenom hrvatskom fotografu

Nova kritička studija postat će nezaobilazno mjesto daljnjih promišljanja o hrvatskoj fotografiji prošlog stoljeća

Dabac novi režim dočekuje kao afirmiran i priznat fotograf. Ustaški vrh revoluciju nastoji sprovesti i kroz opsežan kulturni program te nastoje pronaći modus vivendi sa što širim krugom intelektualaca i umjetnika; Dabac je bio jedan od mnogih koji se stavljaju na raspolaganje vlastima. Na području fotoreportaže surađuje s Hrvatskim tjednikom i Hrvatskim krugovalom, ulazi u vladine promidžbene agencije, dokumentira snimanja poznatih filmova, te konačno, portretira i samog Pavelića

“Kada Dabac prilazi čovjeku, on zna da čovjek posjeduje jednu temeljnu i jednu vlastitu tajnu, kada prilazi kamenu, zna za sveobuhvatnost šutnje, kada prilazi stablu, kiši, psu i vodi, neće ih zamijeniti za osobnu povijest. Zbog ove skrušenosti stvari mu se višestruko vraćaju. One mu se ispovijedaju.”

Tako je u Telegramu 1970. godine, dakle u godini fotografove smrti, o Toši Dabcu zapisao pjesnik i esejist Danijel Dragojević. Desetljećima kasnije, snagu i točnost ovih riječi prepoznala je i povjesničarka umjetnosti Iva Prosoli, otvarajući istim citatom svoju nedavno objavljenu monografiju, tiskanu u zajedničkom izdanju Školske knjige i Muzeja za umjetnost i obrt.

Tošo Dabac. Umjetnik svojeg vremena – kritičko čitanje, knjiga je koja, treba odmah reći, dosad najozbiljnije i najsustavnije pristupa opusu vjerojatno najpoznatijeg hrvatskog fotografa prošlog stoljeća, čovjeku bez kojeg bi bilo puno teže zamišljati stvarnost jednog vremena i prostora, čovjeku koji je suvereno iscrtao konture naših ulica i ucrtao lice našim individualnim nesrećama, učinivši ih fundamentalnim dijelom kolektivnog pamćenja.

 

Tošo Dabac, Fotografija iz ciklusa Sajmište, 1933. (?) , ATD / MSU / Grad Zagreb

Očev poklon usmjerava ga prema prema fotografiji

Rodio se Tošo Dabac 1907. godine u Novoj Rači kod Bjelovara, gdje je njegov otac Eugen predavao u školi. Od jedanaeste godine Tošo živi u Samoboru; panorama toga grada iz 1925. godine ostat će najstarija njegova sačuvana fotografija. Nakon klasične gimnazije u Zagrebu uputio se na studij prava, ali dvije godine poslije ipak napušta zagrebačke predavaonice. Nije to bilo za njega. Zaposlenje pronalazi u poduzeću za promet i distribuciju Fanamat, a odmah iza toga u presbirou filmske kompanije Metro Goldwyn-Mayer, gdje radi kao prevoditelj i urednik službenog glasila.

Negdje u to vrijeme otac mu daruje prvi fotoaparat. Sljedećih nekoliko godina intenzivno fotografira, ali zadržava svoj posao u MGM-u; tamo će upoznati i buduće suradnike, začetnika hrvatske animacije Sergija Takatza i budućeg snimateljskog maestra Oktavijana Miletića. I sam Dabac 1929. godine okušat će se u režiji Vodice za kurajžu, danas izgubljenog igranog filma koji je svojevremeno pronašao put u gradska kina.

O odnosu Toše Dabca i filma, aspektu njegova djelovanja o kojem dosad i nije bilo previše rečeno, Iva Prosoli piše u zasebnom poglavlju. Vodica za kurajžu – koliko znamo – bila je i jedini njegov izlet u režijske vode. Filmom će se poslije baviti ponajprije kao fotodokumentarist, zamrzavajući kadrove iz poznatih jugoslavenskih filmova, kako za kraljevine, tako i za trajanja NDH odnosno kasnije u Titovoj Jugoslaviji.

Oko 1932. godine, kad je umjetnička fotografija u Jugoslaviji još uvijek bila daleko od prave afirmacije, Dabac je odlučio od toga napraviti karijeru. Nije to bio ni unosan ni posebno cijenjen posao. Njegova majka – inače sestra Marijana Mikca, ranije ekstravagantnog avangardnog književnika, a poslije filmaša koji je tijekom NDH zasjeo na čelo Ravnateljstva za filma – jednom je prilikom navodno rekla: “Imam dva sina: jedan je gospodin, a drugi fotograf.” Njegov pet godina stariji brat Vlatko bio je ugledni elektrostrojarski inženjer; ostat će iza njega nekoliko važnih rječnika tehničko-znanstvenog nazivlja.

Večer, 26. svibnja 1937., str. 2.

Dopuna više slabo istraženih područja njegova djelovanja

Dabčevom se privatnom biografijom Iva Prosoli bavi tek onoliko koliko je potrebno da objasni Dabca-fotografa. Oni koji će ovdje eventualno potražiti detalje na tragu žutog tiska – primjerice kakve je žene volio, o čemu se često po našim medijima usputno pisalo, ili možda o odnosu sa suprugom, sopranisticom Julijom Grill – u ovoj knjizi teško će pronaći nešto za sebe. Napisana na temelju višegodišnjeg istraživanja koje je rezultiralo i doktoratom, ova je monografija uistinu kritičko izdanje.

Stoga će autorica i krenuti od analize dosadašnje stručne i znanstvene obrade njegova opusa, gdje detektira prilične praznine u recepciji. Epizoda s Vodicom za kurajžu jedno je takvo područje, fotoreporterski rad drugo, a takvo područje zasigurno predstavlja i Dabčevo djelovanje u razdoblje Nezavisne Države Hrvatske.

“Vrijeme NDH bilo je najteže istražiti jer o njemu ima najmanje dostupnih informacija, povjesničari su to preskakali, a i sam Dabac isključio je tada nastale negative iz svog opusa”, istaknula je autorica na nedavnom predstavljanju knjige.

Angažmani u novinama ključni za socijalnu tematiku

Iako načelno uglavnom prati kronologiju, pa tako donosi i priloge za rekonstrukciju kronologije izlaganja radova, knjiga je ponajprije tematski, odnosno problemski organizirana. U više navrata autorica korigira genezu pojedinih slika, upozoravajući primjerice da su pojedini njegovi ciklusi nastajali na drugim mjestima i u drugačijim okolnostima nego što se ranije smatralo. U izlaganju historijata Dabčeve fotografije Prosoli se obilato koristi onovremenom periodikom pa će na temelju usporedbe s arhivom Dabcu pridodati i neke dosad neatribuirane radove. Osim uvida u stilske karakteristike prošlostoljetne fotografije, pokazuje autorica i interes za društveno-politički kontekst epohe.

Dakako, ključ za razumijevanje problematike leži u dinamici tridesetih godina prošlog stoljeća. S jedne strane, tu je daljnji razvoj novinstva koje na svoje stranice sve više uvodi fotoreportaže. Tako je Dabac u Novostima i Večeri pronašao angažman i važne poticaje u smjeru socijalne tematike – što će vjerojatno i ostati najprepoznatljiviji dio njegova opusa. Ostaje zabilježeno da je dijelio atelijer s drugim važnim fotoreporterom, Đurom Janekovićem, pet godina mlađim zagrebačkim fotografom.

S druge strane, izrazito je poticajan bio i stilski pluralizam tadašnje europske umjetničke fotografije, promoviran ponajprije u formalnim eksperimentima nešto starijeg Franje Mosingera koji je prednjačio i s izlaganjem socijalno osviještenih radova. Veoma brzo Dabac počinje sudjelovati na međunarodnim izložbama: već 1933. godine njegove će se slike u Philadelphiji naći u društvu velikana kao što su László Moholy-Nagy i mladi Henri Cartier-Bresson.

Tošo Dabac, Prosjakinja s djetetom, 1932., ATD / MSU / Grad Zagreb

“Fotografija je završena tek u fotolaboratoriju”

Tijekom vremena Dabca su s Cartier-Bressonom često znali uspoređivati, no unatoč tome što dijele senzibilitet i izbor motiva, piše autorica, Francuza više smisla ima uspoređivati sa spomenutim Janekovićem, autorom slične intuicije, također “fotografom trenutka”. Nasuprot njima, Dabac znatno više promišlja i veću pozornost daje naknadnoj obradi – fotografija je završena tek u fotolaboratoriju, često je naglašavao.

Po načinu pristupa motivu, po izboru reza i metodama obrade on je dosta bliži tradiciji američkog fotožurnalizma – jedan od mogućih formativnih utjecaja mogao bi biti Lewis Hine, dokumentarist čije su potresne fotografije i popratna izlaganja utjecala i na izmjenu američke legislative oko pitanja dječjeg rada. Jednako tako, ističe Prosoli, srodnost je moguće pronaći u radovima američkih fotografa koji su 1930-ih bilježili posljedice Velike depresije. Arthur Rothstein i Dorothea Lange samo su neki od reprezentativnih autora koji su za Rooseveltove administracije stvarali New Deal Photography.

Tošo Dabac

Autorica ovu analogiju ilustrira usporedbom s Dabčevim najpoznatijim ciklusom (Ljudi s ulice) – isprva poznatim pod nazivom Bijeda – no promišljenost i strpljenje u odnosu prema radu moguće je pronaći i u drugim segmentima njegova djela. Kad je kasnije bilježio arhitekturu grada Zagreba, što će 1943. rezultirati fotomonografijom Metropola Hrvata, suvremenici su primijetili “da je bio u stanju satima čekati ne bi li došao idealan trenutak u kojem će sjena pasti tako da naglasi kompoziciju.” Snimao je prilično velik broj fotografija na jednu temu – pa je tako u 40 godina rada skupio nekih 160 tisuća fotografija – no uvijek je odabirao samo par najbolje uspjelih radova iz pojedinog korpusa.

Demitologiziranje dosad izrečenog o Zagrebačkoj školi

Jedan od središnjih autoričinih pothvata u ovoj knjizi je, kako sama u jednom trenutku navodi, demitologiziranje teze o Dabcu kao glavnom predstavniku tzv. Zagrebačke škole, njegovane u sklopu Fotokluba Zagreb pod vodstvom tajnika Augusta Frajtića. Iako je već postao svojevrsno opće mjesto, pojam je to koji nikad nije do kraja adekvatno definiran i objašnjen: dok spomenuti Frajtić smatra da se zanimala ponajprije za portret, fotograf Mladen Grčević u svojoj studiji iz šezdesetih zagrebačkoj fotografiji pripisuje primarno interes za pejzaže, i to “tipično naše”.

Pejzažna fotografija tog tipa, sugerira Iva Prosoli, zapravo je uobičajena u srednjoeuropskim amaterskim krugovima, gdje se često nazivala i tzv. domovinskom fotografijom (Heimatfotografie).

Prije nego o posebnom stilu, razrađuje autorica dalje svoju tezu, riječ je o “ideološkom i propagandnom potezu koji je s vremenom prerastao u mit”. Osim toga, ne radi se ni o fenomenu vremenski ograničenom na međuraće, nego se takve tendencije nastavljaju i tijekom NDH te u ranoj fazi socijalističke Jugoslavije.

Naglašavanje folklorne baštine kao jednog od središnjih elemenata poetike zapravo se naslanja na ranije postulirane teze o potrazi za “našim izrazom”, o čemu je već tijekom 1920-ih nešto ozbiljnije pisao Ljubo Babić. Uostalom, da se nadovežemo na to, likovni kritičari poput Koste Strajnića još su prije Prvog svjetskog rata takav izraz tražili i pronalazili u djelu kipara Ivana Meštrovića, koji je pak svoju viziju “jugoslavenske rase” tada gradio oko tzv. Kosovskog ciklusa.

Plakat IGO, nakon 1943., MGZ (iskorištena Dabčeva fotografija Žena iz naroda, nastala 1933.)

Opsežna djelatnost u godinama postojanja NDH

Ne čudi, međutim, da je folklorna tradicija – s isključivo hrvatskim predznakom – dobila središnje mjesto u umjetnosti Pavelićeve Hrvatske. Od 1937. nositelj zvanja majstora fotografa, a od 1940. trajno djelatan u Ilici 17 gdje otvara vlastiti atelijer, Dabac novi režim dočekuje kao afirmiran i priznat fotograf. Ustaški vrh revoluciju nastoji sprovesti i kroz opsežan kulturni program te nastoje pronaći modus vivendi sa što širim krugom intelektualaca i umjetnika; Dabac je bio jedan od mnogih koji se stavljaju na raspolaganje vlastima.

Na području fotoreportaže surađuje s Hrvatskim tjednikom i Hrvatskim krugovalom, ulazi u vladine promidžbene agencije, dokumentira snimanja poznatih Miletićevih filmova (Barok u Hrvatskoj, Život seljaka u Hrvatskoj), objavljuje fotografije u više ilustriranih izdanja te konačno, portretira i samog Pavelića.

Njegovi su radovi – s radovima još nekih drugih autora iz zagrebačkog Fotokluba – poslani i na međunarodnu propagandnu izložbenu turneju koja je kružila po gradovima pod nacističkom paskom, Sofiji, Bratislavi, Bochumu i Bukureštu, a nedavna akvizicija Muzeja za umjetnost i obrt uvodi mogućnost da su ove fotografije izlagane i u Francovom Madridu. Zasad, doduše, nema potvrde da je tako uistinu bilo.

Tošo Dabac, Prizor iz Ilice, 1937. – 1945., ATD / MSU / Grad Zagreb

Autor najranijih hrvatskih fotografija u boji?

Razdoblje NDH za Dabca je specifično i po upotrebi tehnike dijapozitiva u boji, o čemu je u literaturi već ranije bilo spomena. Poslije 1945. godine više ne poseže za bojom, ali analizom kontekstualnih detalja na slikama moguće je pomjeriti donju granicu i na razdoblje prije uspostave ustaškog režima, s potencijalnom ishodišnom točkom između 1937. i 1939. godine. To bi onda značilo da je riječ o najranijim hrvatskim fotografijama u boji.

“Dijapozitivi u boji prenose atmosferu opuštenosti, udobnosti i obilja, čime je njihova poruka jednoslojna, izravna i ne pruža mogućnost toliko različitih interpretacija”, navodi Prosoli, no pokazuje i da je Dabčev stav prema ustaškom režimu oko 1943. godine polako poprimao drugačije obrise. Sve ga je manje na stranicama onovremene periodike, a iste godine istupa iz Fotokluba Zagreb gdje je glavnu ulogu imao već spomenuti, pronacistički tajnik August Frajtić.

U tom trenutku Dabac već potajno pomaže partizanski pokret ustupajući im fotografsku opremu, što bi mogao biti razlog i njegova kratkog pritvaranja u jesen 1944. godine. Srećom, ta epizoda neće imati ozbiljnije posljedice. U proljeće iduće godine nalazi se među nekolicinom fotografa zaduženih za dokumentiranja ulaska partizana u Zagreb.

Tošo Dabac, Ulazak partizana u Zagreb (Lady Godiva), 8. svibnja 1945., ATD / MSU / Grad Zagreb

Raniji prelazak partizanima stavlja ga u poseban položaj

Sa svojih trideset osam godina, još uvijek je mlad, energičan i poduzetan čovjek, upravo po mjeri socijalističke države u ranoj fazi izgradnje. Imajući na umu njegovu poslijeratnu aktivnost, povjesničar umjetnosti Ješa Denegri u jednom ga navratu opisuje kao fotografa putnika. Država postaje glavni njegov naručitelj i povjerava mu čitavu lepezu zadataka, od fotografiranja kulturne baštine do veličanja industrijskog napretka zemlje.

Upravo je potonji aspekt ranije često bio zanemaren – relativno recentna izložba i popratni katalog Muzeja suvremene umjetnosti popunjavaju tu prazninu – ali koliko god nastajale s očitim propagandnim ciljem, mnogim od ovih fotografija teško je zanijekati izvjesnu razinu estetske kvalitete.

Tošo Dabac, Radnica u predionici konca, Tekstilna industrija “Kosovka” (Priština), 1965., ATD / MSU / Grad Zagreb

Tu je i posljednji njegov veliki fotoreportažni zadatak: putovanje u Istru gdje je, podsjetimo, još neko vrijeme ostalo vruće pitanje pripadnosti Trsta i dijela Julijske krajine, u koju su spadale čitava Istra s otocima Cresom i Lošinjem. Dabčev osobni dnevnik pokazuje da je preko reportaža u partijskoj Borbi, skupa s ostalim novinarima i fotografima, trebao “dokazati pripadnost spornih teritorija Jugoslaviji, odnosno fotografirati projugoslavensko raspoloženje u narodu”.

Nakon dugih pregovora, Trst je službeno pripojen Italiji 1954. godine i za jugoslavenske će narode ubrzo zadobiti jedno posve drugačije značenje. Ipak, višegodišnja politička kampanja uspjela je osigurati da dobar dio spornog teritorija s ostatkom Istre ostane dijelom hrvatskog teritorija, po prvi puta pod hrvatskom upravom.

Tošo Dabac, Bale, natpis na kući, 21. ožujka 1946., ATD / MSU / Grad Zagreb

Velike zasluge pripadaju njegovom nećaku Petru Dabcu

Polako stižu i nova službena priznanja, 1947. godine primljen je u Udruženje likovnih umjetnika Hrvatske, četiri godine kasnije stječe naslov majstora umjetničke fotografije Jugoslavije. Na tadašnjoj je umjetničkoj sceni, pokazuje autorica, još uvijek bilo puno tragova neozbiljnosti i podcjenjivanja fotografije. Tako se 1949. godine Dabac u pismu suradniku iščuđava da su na jednom konkursu među pobjedničkim radovima bile i fotografije članova žirija, dok će na razini drugog žirija za savezne nagrade konkurirati prerađivači željeza i tekstilci, ali ne i fotografi.

No kako je već rečeno, angažmana mu definitivno nije nedostajalo, bilo u zemlji ili u inozemstvu. U moru izložbi i putovanja mogli još bismo istaknuti njegovu opsežnu višegodišnju suradnju s neoavangardnim grupacijama od EXAT-a 51 pa do pokreta Novih tendencija, što će atelijer u Ilici 17 pretvoriti u jedno od glavnih okupljališta modernističkih umjetnika i intelektualaca socijalističke Jugoslavije.

U taj prostor od svojih je dječačkih dana zalazio i nedavno preminuli Petar Dabac, zapaženi fotograf, Tošin nećak, čovjek koji je atelijerom – kako ističe Iva Prosoli – zapravo upravljao i dulje nego njegov stric, oformivši 1980. godine i poznati Arhiv Tošo Dabac. Svatko tko se ikad zatekao u moru fondova, serija, podserija i signatura u nekom od naših arhiva, zna da to nije jednostavan pothvat. Upravo je njemu autorica posvetila ovu monografiju.

Tošo Dabac, Usamljeni putnici (Gatačko polje, Bosna i Hercegovina), 1951., ATD / MSU / Grad Zagreb

Uvjerljiva reevaluacija svega što je o Dabcu napisano

Smrt je Tošu Dabca zatekla na putu prema kući – u gradskom autobusu. Eto još nešto simbolike spomenutoj sintagmi putnik fotograf. Dva ljeta prije ove posljednje vožnje u zagrebačkom je Muzeju za umjetnost i obrtu Dabcu priređena velika retrospektivna izložba. Bilo mu je važno što se ona odvija baš u njegovom gradu i sam se uvelike angažira oko mnogih detalja.

Stilom pisanja samo pristojna, možda suviše suzdržana, no u svakom smislu znanstveno uzorno i akribično napisana, opremljena pritom stotinama sjajnih fotografija tiskanim na veoma finom papiru, autoričina studija dolazi kao esencijalna nadopuna spomenute retrospektive, odnosno kao uvjerljiva reeavaluacija svega onoga što je u međuvremenu o Dabcu rečeno. Posljednjih je godina – prije svega u formi kataloga u nakladi Muzeja suvremene umjetnosti – takvih izdanja bilo dosta.

Ovo je ipak rad drugačije razine, rad koji će temeljito izmijeniti ne samo polje studija o Toši Dabcu, nego i polje studija čitave hrvatske fotografije prošloga stoljeća. Nema sumnje, svatko tko se uhvati neke od srodnih tema morat će se – na ovaj ili onaj način – odrediti prema dosezima i zaključcima Ive Prosoli. Važna, važna knjiga.