Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Velike su šanse da će Ustav RH, koji će premijeru imati na festivalu u Montrealu, stvarno biti film godine

Telegramov kritičar o filmu Ustav Republike Hrvatske

ZADNJA IZMJENA: kol. 19, 2016

“To su ljudi koji su tu, pored nas, žive život, koji je naslaga ovog vremena i crno-bijelog svijeta, ta prašina ulazi u njihove duše i one te klišeje gutaju i proizvode u svojim životima. Što se događa kad se takva tri, posve različita lika susretnu, a to su ugledni umirovljeni profesor, homoseksualac i transvestit, te njegovi najbliži susjedi, policajac i njegova supruga, medicinska sestra, osnova je te gorke priče koju smo potpisali Ante Tomić i ja“, ispričao mi je tijekom snimanja filma Ustav Republike Hrvatske Rajko Grlić.

Grlić sada prima čestitke sa svih strana, jer će svjetska premijera toga filma, pod engleskim nazivom The Constitution, biti koncem kolovoza u glavnom natjecateljskom programu 40. Montreal World Film Festivala, kao jedinog natjecateljskog festivala A kategorije u Sjevernoj Americi.

Dejan Aćimović i Ksenija Marinković
Dejan Aćimović i Ksenija Marinković

S njim kreće u bitku za nagrade, boreći se u žestokoj konkurenciji s poznatim redateljskim imenima, kao što su Héctor Babenco te još dvadeset svjetskih filmskih autora u glavnoj kompeticiji dugometražnih igranih filmova. Grlić je jedan od najetabliranijih hrvatskih filmskih redatelja, koji svakih par godina izbaci novi film, a u svojoj 40-godišnjoj karijeri već je navikao na mnoge svjetske festivale.

Izvrstan izbor glumaca

Podsjetit ću kako je samo s drugim filmom, Bravo maestro, bio već u zvaničnom programu Cannesa. Ovom kontroverznom psihološkom dramom o netrpeljivosti, mržnji i brojnim predrasudama u današnjem hrvatskom društvu prema različitostima, očito je dovoljno zainteresirao montrealske selektore da su ga uvrstili u zvanični program ovog prestižnog festivala.

Birajući dugo i pomno glavne glumce za sve svoje filmove, tako je bilo i ovoga puta, Grlić se posebno dvoumio oko nositelja naslovne uloge, profesora, koji osim što je sklon istom spolu, ima i strast odijevanja u žensku odjeću. Nakon dosta razmišljanja, odrađenih probnih snimanja i konzultacija, Grlić je bio siguran kako je slavni beogradski filmski i kazališni glumac Nebojša Glogovac, iako dvadeset godina mlađi od njegova lika, koji u scenariju ima 60, zapravo idealan izbor.

Nebojša Glogovac na setu
Nebojša Glogovac na setu

I čini se kako je ponovno nepogrešiv u svom odabiru (sjetimo se, Grlić je lansirao na veliko platno Mladena Budiščaka, Koraljku Hrs, Mikija Manojlovića, Vladicu Milosavljević, Kseniju Pajić, Dubravku Ostojić i mnoge druge, otvorivši im vrata filmske karijere). Glogovac je tu ulogu prihvatio kao jedan od najvećih izazova u karijeri i sam mi priznao, u ekskluzivnom intervjuu za Telegram u veljači, svoje viđenje te kontroverzne uloge, koju je temeljito pripremao:

Fantastična suradnja cijelog tima

“Takva uloga je biser koji se dobiva jednom u karijeri. Smatram je velikom privilegijom. Kad se Rajko Grlić u konačnici odlučio za mene, bio sam vrlo sretan, ali i svjestan ogromne odgovornosti i izazova preda mnom. Zajedno s Tomićem i Grlićem, tri mjeseca sam intenzivno razgovarao o tome kako stvoriti taj kompleksan lik, promišljali smo baš svaku rečenicu.

Scenarij je fantastičan, a dio koji se odnosi na bivšeg partnera mog lika je toliko divno napisan, da graniči s poezijom. Svakako sam u ovoj ulozi želio izbjeći bilo kakav stereotip igranja homoseksualca, kao nekog feminiziranog tipa povišenog glasa, koji lamaće rukama dok priča. Suština ove potresne priče i tragedije toga lika jest mnogo dublja i trebalo je duboko proniknuti u nju. Danas, kad je uloga iza mene, apsolutno stojim iza nje.

Suradnja s Grlićem je bila fantastična, kao i s mojim divnim partnerima Ksenijom Marinković i Dejanom Aćimovićem. Rajko Grlić, s kojim sam imao jednu od najboljih suradnji u životu, a sjajno smo se razumjeli i u druženjima van seta, voli i razumije glumce. Nisu bez razloga kolege baš u njegovim filmovima napravili neke od najboljih uloga. S priličnom dozom strepnje, znatiželje i uzbuđenja iščekujem projekciju filma i, za mene, najkompleksniju filmsku ulogu u karijeri“.

Jedini film u regiji u zvaničnoj konkurenciji

Partneri Glogovcu su Dejan Aćimović u ulozi policajca (već je surađivao s Grlićem u Čarugi), Ksenija Marinković u ulozi medicinske sestre (za prošli Grlićev film, Neka ostane među nama osvojila je, zasluženo, Zlatnu arenu za epizodnu ulogu), te veteran Božidar Smiljanić, u ulozi profesorova oca (prvi put surađuje s Grlićem).

Prvi put s Grlićićem, koji je najčešće surađivao sa Živkom Zalarom, Tomislavom Pinterom i Slobodanom Trninićem kao direktorima fotografije, snima već etablirani Branko Linta, montažer je veteran Andrija Zafranović, glazbu potpisuje makedonski skladatelj s njujorškom adresom Duke Bojadziev, scenografkinja je Željka Burić (česta Matanićeva suradnica), kostimograf Leo Kulaš, a masku potpisuje sve zaposlenija Ana Bulajić- Črček. Film produkcijski potpisuje Ivan Maloča iz Interfilma, a hrvatska premijera predviđena je u listopadu, u distribuciji Blitza.

Nebojša Glogovac u ulozi za koju mi je rekao kako se dobiva jednom u životu
Nebojša Glogovac u ulozi za koju mi je rekao kako se dobiva jednom u životu

Hrvatski filmovi na stranim festivalima

Osim Grlićevog Ustava Republike Hrvatske, kao jedinog regionalnog filma u zvaničnoj konkurenciji, na Montrealskom festivalu bit će, u nenatjecateljskom programu, prikazana i filmska komedija Pave Marinkovića Ministarstvo ljubavi (koji je u Puli primljen mlako, bez ijedne značajnije nagrade), te kratki igrani film Tišina Dejana Mrkića, snimljen u australsko-englesko-hrvatskoj koprodukciji, koji će hrvatsku premijeru imati od 20. kolovoza na, posljednjih godina sve kvalitetnijem međunarodnom, Avvantura Film Festivalu u Zadru.

Time hrvatska kinematografija nastavlja uspješan pohod na najznačajnije svjetske filmske festivale, jer pred nama je i venecijanska Mostra na kojem će debitirati Hana Jušić s obiteljskom dramom Ne gledaj mi u pijat. A Grliću i njegovoj ekipi želimo dobar prijam u Montrealu ovog, inače, najiščekivanijeg domaćeg filma godine, veliki interes tamošnje publike i medija, pozitivne kritike, a možda im se posreći i koja nagrada…

Boris Homovec
Telegram autor
24 članka Više o autoru