Ovo je baš poražavajuće: Dali su umjetnoj inteligenciji da kreira izgled radnog mjesta u IT-u. Ni na jednoj fotografiji nema žena

Procesuirajući vrlo jasne, ali neutralne upute, AI je kreirao deset fotografija radnih mjesta koja su prikazivala isključivo muškog djelatnika

FOTO: HT

Žena ne može biti inženjerka, podatkovna znanstvenica, stručnjakinja za kibernetičku sigurnost ili programerka. Ne može se napose baviti niti jednim zanimanjem koje uvelike zahtijeva analitički način razmišljanja, problem solving pristup, a kamoli kritičko razmišljanje.

Za ženu su rezervirana ona zanimanja koja, prije svega, uključuju brigu, odgoj, čistoću i organiziranost. Ovo je indirektan stav umjetne inteligencije koja žene naprosto ne vidi u zanimanjima iz područja IT industrije. Ironično, u 21. stoljeću, čiji je napredak obilježio razvoj upravo AI-a, nema mjesta za žene.

Dokazuje to zanimljiv eksperiment koji je, povodom Dana žena, proveo Hrvatski Telekom. Temeljem rodno neutralnog jezika, uz pomoć AI alata, umjetnoj su inteligenciji dali uputu da kreira vizual određenog radnog mjesta.

Ovako izgleda developer, prema umjetnoj inteligenicji HT

Kako je AI stereotipizirao IT

Upisali su pojmove: shop manager, engineer, telecom field technician, network access expert, data scientist, call center agent, door to door salesperson, cyber security expert, developer i programmer.

Procesuirajući vrlo jasne, ali neutralne upute, AI je kreirao deset fotografija radnih mjesta koja su prikazivala isključivo muškog djelatnika, što jasno ukazuje na i dalje prisutne stereotipe kako je ICT industrija prije svega muška. To je, kažu iz HT-a, činjenično netočno, a koje primjer tomu navode upravo vlastito poslovanje.

Naime, navedenih deset pozicija u HT-u jednako stručno i kvalitetno obavljaju žene. “Rodnim stereotipima nema mjesta u 21. stoljeću, najbolje i najuspješnije kompanije su one s jednakim prilikama i mogućnostima za sve“, kažu iz HT-a.

Prikaz osobe odgovorne za korisničku podršku – muškarac u prvom planu HT

Kompanija koja čini razliku

Ističu da u Hrvatskom Telekomu žene čine 42 posto ukupnog broja zaposlenika kompanije. Osim toga, na gotovo 40 posto rukovodećih pozicija različitih sektora sjede upravo žene. “Na čelu Nadzornog odbora je žena, dvije članice Uprave nadležne su za poslovanje s privatnim i poslovnim korisnicima“, dodaju.

Štoviše, od prvog srpnja ove godine, Hrvatski Telekom imat će i predsjednicu Uprave, dok u ovom trenutku direktorske funkcije u tehnici, ICT-u, kontrolingu, prodaji, podršci korisnicima, upravljanju kanalima, internoj reviziji, upravljanju održivosti, brendu, ljudskim resursima, regulativi i drugim segmentima upravlja više od 20 žena.

Statistike pokazuju da je sve veći broj žena zastupljen u IT industriji. Konkretnije, prema podatcima Eurostata, žene su činile gotovo jednu trećinu, odnosno 32,8 posto ukupnog broja ljudi zaposlenih u sektorima tehnologije na području Europske unije.

Osoba nadležna za terensku prodaju, prema AI-u HT

Sve je više žena u IT-u

U 2022. godini bilo je 9,8 milijuna ljudi zaposlenih u sektorima visoke tehnologije diljem EU, što odgovara 4,9 posto ukupne zaposlenosti na razini Unije. Rodna zastupljenost u ovom sektoru pokazuje da muškarci čine nešto više od dvije trećine, 67,2 posto, od ukupnog broja.

Jedina regija na području cijele Europske unije u kojoj je zabilježeno više žena u IT-u u odnosu na muškarce je Nyugat-Dunántúl. Riječ je regiji na području Mađarske u kojoj je udio žena u visokotehnološkim zanimanja bio 50,2 posto.

Sljedeći najveći udio zaposlenosti žena zabilježen je u talijanskoj regiji Marche, ukupno 48,6 posto te u još jednoj mađarskoj regiji, Észak-Magyarország, gdje je udio zaposlenosti žena u IT-u bio 48,1 posto.

Osoba koja radi tehničke popravke, prema AI-u HT

‘Najbolje kompanije su one sa snažnim ženama’

Hrvatska, pak, pokazuju podatci Eurostata, ne stoji loše u pogledu udjela zaposlenosti žena u IT sektoru u odnosu na druge zemlje članice. Konkretnije, nalazimo se u boljem prosjeku, gdje udio žena iznosi 32,5 i 36 posto, ovisno o regiji.

Problematična je činjenica da simbol napretka tehnologije, umjetna inteligencija, žene jednostavno ne prepoznaje, što posljedično može utjecati na to da se ovakve statistike samo još više smanje.

“Najbolje kompanije su one sa snažnim ženama. Ponosni na sve naše snažne, sposobne, stručne kolegice koje mogu sve i koje Hrvatski Telekom čine boljom i uspješnijom kompanijom”, kažu iz HT-a.