FOTO: Saša Ćetković
GORAN CAR COMBIS-foto cetkovic

'Hakerski napad dogodi se svakih 10 sekundi i ne postoji premala meta. Napadači su sve sofisticiraniji'

Combisov Goran Car o umjetnoj inteligenciji, kibernetičkoj sigurnosti i novim uslugama

'Hakerski napad dogodi se svakih 10 sekundi i ne postoji premala meta. Napadači su sve sofisticiraniji'

Combisov Goran Car o umjetnoj inteligenciji, kibernetičkoj sigurnosti i novim uslugama

GORAN CAR COMBIS-foto cetkovic
FOTO: Saša Ćetković

Kada smo s direktorom Combisa Goranom Carom razgovarali u ovo doba prošle godine, svijet je bio drugačiji. Pandemiju i efekte koje je imala na poslovanje, ne samo IT sektora, polako smo ostavljali za sobom, dok se umjetna inteligencija i dalje činila kao nešto što tek dolazi. No, ipak smo svi, barem u neku ruku, bili svjesni njena potencijala.

Početkom ove godine, na scenu se probio ChatGPT, chatbot alat koji je do sada najbolje pokazao potencijal koji umjetna inteligencija može imati. Uslijedili su i AI alati koji su sami, na temelju jedne opisne rečenice, mogli u vrlo kratkom roku generirati sliku. Kako se godina približavala kraju, toliko su se vremena generiranja tih slika počela smanjivati. AI je počeo uzimati maha, pa su i ostali veliki igrači, poput Microsofta i Googlea počeli otkrivati svoje karte i predstavljali svoje AI alate.

Postajemo svjesniji značaja umjetne inteligencije

Car nam priznaje kako je zapravo teško pričati o tome koji su bili najveći tehnološki proboji i najveće promjene u posljednjih godinu dana. No, ističe kako smo svi postali svjesniji pojma umjetne inteligencije. “AI je postao jako popularna tehnologija. ChatGPT je napravio jednu veliku promociju tehnologije. Prije svega bih rekao da smo postali svjesniji što nas zapravo čeka u budućnosti i da ne možemo izbjeći njegovo korištenje”, kaže Car.

“S druge strane, neke tehnologije koje su mnogo obećavale u prošlosti su se ‘ispuhale’, pa su zapravo pronašle svoje mjesto i nišu gdje se koriste. AI je tu mnogo drugačiji, budući da ima širi spektar primjena u raznim industrijama i use-caseovima. Rekao bih da još nismo do kraja vidjeli potencijal umjetne inteligencije. No, sigurno ga ne smijemo zanemariti, ni s naše ni s korisničke strane”, dodaje.

Combisov direktor ističe da AI postaje sve popularnija tehnologija Saša Ćetković

Još uvijek istražujemo primjenjivost AI-ja

Premda AI ima transformativan potencijal, Car ističe kako zapravo još uvijek nismo istražili gdje bi se sve mogao primijeniti. Ističe kako trenutno postoji veći broj eksperimenata, no postoji i određen broj realnih primjena. Navodi i vlastiti primjer iz Combisa, virtualnog asistenta za kontakt centre, koji se bazira na umjetnoj inteligenciji. Virtualni asistent pritom automatizira dio procesa kontaktnog centra. Car kaže da se time poziv ubrzava, ali istovremeno i povećava njegova kvaliteta. No, dodaje da postoji i još nekoliko područja gdje se još igraju, isprobavaju i proučavaju.

Otkriva kako je virtualni asistent nastao u suradnji s tvrtkom specijaliziranom za razvoj i učenje raznih jezika. “Ono što moramo uzeti u obzir je to da mi nismo na engleskom govornom području. Dakle, mi smo među zemljama koje su relativno male u odnosnu na jezik koji koriste, što naravno nije samo naš problem, već problem i mnogih drugih europskih zemalja. Stoga nam je odmah u startu bilo jasno da je vrlo bitno imati tehnologiju koja vrlo dobro barata različitim jezicima. Stvar postaje još kompleksnija kada uzmete u obzir dijalekte, ali i broken English ili ‘pokvareni hrvatski’. Tu nastaju veliki problemi”, objašnjava Car.

Combisov glasovni asistent razumije hrvatski jezik

Dakle, kako nam tumači Car, od vrlo je velike važnosti da tehnologija brzo i dobro uči jezik. Time se miče komponenta učenja umjetne inteligencije jeziku, pa se pri razvoju projekta može posvetiti samo onom poslovnom dijelu. “Ne želite gubiti vrijeme na učenje stroja hrvatskom jeziku. Želite se posvetiti tome da ga učite, primjerice, kako funkcioniraju bankarske transakcije ili proces naručivanja proizvoda”, kaže Car, koji dodaje da se time skraćuje i vrijeme razvoja proizvoda.

Glavno pitanje je, prema Carevim riječima, kako se umjetna inteligencija trenira i za što se treba primijeniti. “U tipičnom slučaju, ako želimo automatizirati nekakve zadatke koji se odrađuju po fiksnoj strukturi – to je zadatak koji robot može vrlo lako odraditi. Čovjek bi se trebao baviti vrlo kompleksnim pitanjima, poput savjetovanja korisnika, a ne nekim repetitivnim i bazičnim zadacima”, objašnjava Car.

Glasovni asistent već radi u pozivnom centru

Budući da je tehnologija sada vrlo zrela, Combisov virtualni asistent je u pravom korištenju, a ne u eksperimentalnoj fazi. Stoga se virtualni asistent već sada može isprobati kod jednog od Combisovih velikih klijenata.

Ljude se prije razgovora s virtualnim asistentom obavještava da razgovaraju s njime, a ne s pravim čovjekom. Car napominje da je to bila poslovna odluka, budući da je dobra praksa informiranje korisnika o tome što se događa. Ipak, kaže da će morati proći još neko vrijeme da se ovakve napredne tehnologije pokretane umjetnom inteligencijom normaliziraju. No, prvi feedback korisnika i klijenata je odličan.

AI neće izazvati val otpuštanja

Kada se priča o umjetnoj inteligenciji i njenoj primjeni, praktički je nemoguće ignorirati pitanje hoće li dolazak tih tehnologija uzrokovati val otpuštanja. Car smatra kako se to neće dogoditi. “Pogledamo li kroz povijest što se događalo s tehnologijama, to se jednostavno nije dogodilo. Uvijek je bilo tog plašenja da će ljudi zbog tehnologije ostati bez posla. No, ako pogledamo primjerice od izuma parnog stroja do danas, možemo vidjeti da je određen dio radnih mjesta izgubljen, no da je tehnologija istovremeno stvorila još više novih poslova, neke druge vrste”, kaže Car.

Navodi kako je problem zapravo drugačiji – da smo kao društvo kontinuirano u nedostatku radne snage. “Ne vjerujem da će AI u nekom kraćem vremenu išta dramatično promijeniti. Dakako, postoji mogućnost da ćemo u nekoj dalekoj budućnosti morati razmišljati o tome na čemu se zasniva radni dan. Ali, mislim da smo jako, jako daleko od toga. Neće zbog umjetne inteligencije nestati potražnja za zaposlenicima, odnosno, neće nestati potreba za ljudima i znanjem”, dodaje Car.

Glasovni asistent na kojem je radio Combis već se koristi u pozivnom centru Saša Ćetković

Privlačenje novih stručnjaka je i dalje ključno za Combis

Takva potreba je i dalje vrlo prisutna u Combisu. Premda su narasli na 450 ljudi, kako je pretpostavio i tijekom našeg prošlogodišnjeg razgovora, Car kaže da im je i dalje ključno privlačiti nove stručnjake u tvrtku. U posljednje četiri godine Combis je zabilježio rast od 50 posto, orijentiran primano na usluge. Stoga, rastao je i broj zaposlenika, kompetencija, certifikata i, naravno, projekata.

Upravo su zanimljivi projekti, kakvima ih opisuje Car, način kojim Combis nastoji privući nove ljude. Najveći rast zabilježen je u području clouda i vezanih tehnologija, poput podatkovnih centara i kibernetičke sigurnosti. “To su nam ujedno i ključna strateška područja i na tim područjima zapravo gradimo naše brendove poput 30SEC-a i Cloud No.9”, kaže Car.

Dok pričamo o 30SEC-u i Cloud No.9, Car ističe kako je zapravo riječ o još uvijek mladim brendovima, koji su nastali prije tri ili četiri godine. “Ideja iza njih je zapravo bila dvostruka. Htjeli smo dobiti određenu tržišnu prepoznatljivost onoga što radimo, jer nam je to zapravo core business i tu zaista nastojimo biti što bolji na tržištu. S druge strane, htjeli smo povećati tu neku osviještenost prema određenim tehnologijama na tržištu i napraviti neku širu edukaciju. Dakle, da ljudi zaista znaju što znači pojam kibernetičke sigurnosti, a ne da misle da ga mogu kupiti na placu”, našalio se Car.

Hakeri ne napadaju samo velike tvrtke

Edukativni efekt htjeli su postići kod manjih i dijela srednjih tvrtki, budući da velike tvrtke već imaju svoje IT odjele, koji mogu sami zaključiti i istražiti stvari. Premda je Combis primarno orijentiran prema srednjim i velikim tvrtkama, kroz 30SEC i Cloud No.9 se mogu približiti i manjima. “Njima se možemo približiti i kroz Hrvatski Telekom, za koji razvijamo neke proizvode, koji oni nude krajnjim korisnicima. Ideja je da se uzmu kompetencije koje imamo te da ih prilagodimo tržištu. Cybersecurity ne bi trebao biti dostupan samo najvećim i najbogatijima, već svima”, kaže Car.

Direktor Combisa potom objašnjava da hakeri posljednjih godina više ne napadaju samo velike tvrtke, već sve, od velikih do malih. Jednostavno, ne postoji netko tko je premalena meta za hakera. Kada se pokretao 30SEC, u svijetu se hakerski napad dogodio svakih trideset sekundi, dok se danas napad dogodi svakih manje od 10 sekundi. “Rast napada se nastavlja. Bitno je biti zaštićen, jer zbog digitalizacije je danas nemoguće ne biti online. Napadači su vrlo sofisticirani. Detaljno proučavaju mete, pa već prije napada znaju koliko je netko profitabilan i koliki bi mogao biti plijen”, objašnjava Car.

Što donosi NIS2 direktiva?

Jedan od načina na koji se broj takvih napada pokušava suzbiti je uvođenje NIS2, direktive o sigurnosti mreža i informacijskih sustava EU-a. U načelu, iza direktive stoji prilično jednostavna ideja – zaštita kritičnih servisa bitnih za funkcioniranje društva.

“Danas kritični servisi nisu samo struja i voda, već su i trgovine, benzinske crpke, banke i slične stvari koje su mi potrebne da mogu napraviti sve bitno za svoje poslovanje i život. Svi ti aspekti i sve te industrije su na neki način povezani. Svi su online, a time su i potencijalne mete napada. Danas nam nitko ne treba govoriti da na ulici moramo paziti da nam ne ukradu novčanik. To je svima nama jasno. Svi znamo da trebamo zaključati vrata stana kada odlazimo. Ali, kada je riječ o online svijetu, ispada da nismo toga toliko svjesni. I to ne samo mi kao pojedinci, već isto vrijedi i za poduzeća”, kaže Car.

Ipak, neke industrije, poput financijske, svjesnije su da je kibernetička sigurnost bitna, pa su kroz regulacije standardi zaštite nešto veći. “Puno drugih industrija nema tu regulativu. NIS2 je upravo ta regulativa koja će reći koji je minimalan set zaštite koji se mora postići da bi mogli normalno funkcionirati. Detalji će biti u zakonu, ali ideja je zaštita poslovanja kako ne bi došlo do disrupcije nekakvog normalnog poslovnog, ekonomskog i društvenog života”, tumači Car.

NIS2 odredbe mogu adresirati sadašnjim proizvodima

Kada je riječ o NIS2, Car ističe da je Combis, kao sistem integrator, tvrtka koja ima dovoljna znanja i kompetencije da pomognu svima ostalima na tržištu da nešto razumiju, procijene i implementiraju.

“S određenim aktivnostima promoviramo cybersecurity ne samo u smislu proizvoda, već i generalno znanjem i osvještavanjem potrebe za zaštitom. Naša specijalnost je IT i tu vidimo da možemo pomoći drugima. Kroz 30SEC imamo portfelj kojim možemo adresirati NIS2. Jedan od primjera je naš SoC (op.a. Security operations centar), koji je namijenjen prvenstveno velikim poduzećima. S obzirom na to da će NIS2 obuhvaćati i manja poduzeća, mi smo ga prilagodili i njihovim potrebama. Dakle, imamo proizvode koji su primjenjivi za sve tvrtke, neovisno o veličini”, kaže Car.

Combis je i ovih blagdana pokrenuo humanitarnu akciju Saša Ćetković

Ovogodišnja Combisova slikovnica je modernizirana Crvenkapica

Među aktivnostima kojima Combis promovira cybersecurity su i pomalo neobične kampanje, poput lansiranja piva Hack3r, kave te niza moderniziranih slikovnica koje se bave sigurnošću na internetu. Riječ je o sada već dobro poznatim moderniziranim pričama, a posljednja u nizu je Crvenkapica, koja se bavi lažnim predstavljanjem na internetu. Slikovnice imaju uz edukativni i humanitarni karakter, pa se sav prihod od prodaje donira Centru za nestalu i zlostavljanu djecu.

Combis je održao i veliku humanitarnu akciju na blagdan sv. Nikole, pa su zaposlenici tvrtke uskočili u ulogu prodavača i prodavali slikovnice na događaju u zagrebačkom Hilton Garden Inn hotelu. Iz Combisa nam kažu kako su i sami ostali šokirani koliko su ljudi bili spremni pomoći, te da se prodajom slikovnica napravio korak prema sigurnijem digitalnom društvu.

Slijede određene organizacijske promjene

Na kraju našeg razgovora, Car kaže kako će se u Combisu dogoditi određene organizacijske promjene. Budući da su i Hrvatski Telekom i Combis u sastavu Deutsche Telekom grupacije, jedna od stvari koju su razmatrali je objedinjavanje tehničkih servisa, s ciljem pružanja najbolje moguće usluge korisnicima. Premda su i HT i Combis razmjerno velike kompanije, smatraju da mogu pružati još više ako im se tehnički servisi objedine, jer, tumači Car, ideja je razmijeniti znanja.

Proces objedinjavanja se neće dogoditi ‘preko noći’, no kroz edukacije i suradnje stvorit će se jedna velika tehnička služba s između 800 i 1000 zaposlenih, koji mogu pružati maksimalnu vrijednost korisnicima, bez obzira na to u kojem se dijelu Hrvatske nalaze.

Očekuje se nastavak trendova

Za sljedeću godinu Car očekuje nastavak trenutnih trendova, kako u Combisu, tako i na tržištu. “Cloudifikacija i digitalizacija, kao i modernizacija infrastrukture i povećanje kibernetičke sigurnosti i dalje neće tako brzo nestati. AI će nastaviti svoj razvoj, zbog čega smo i krenuli raditi na tome – želimo i dalje širiti portfelj konkretnih rješenja. Jedna stvar je eksperimentirali, no mi želimo tržištu ponuditi vrlo konkretna rješenja”, kaže Car.

Cilj nam je i dalje se razvijati kao IT tvrtka, širiti naše kompetencije, pružati najbolje proizvode našim korisnicima, a ujedno i proširiti se na druga tržišta. U srži, ne mijenjamo ono što radimo, samo ćemo odsad našu prepoznatljivu kvalitetu i znanje pružati na širem teritoriju”, zaključuje Car.


Sadržaj nastao u suradnji s Combisom.