U suradnji s
U suradnji s tvrtkom Hertz

Istražili smo: kako organizirati službena vozila i vozni park? Ova rješenja dostupna su poduzetnicima

Knjigovotkinja nas je provela kroz sve mogućnosti i obveze pri nabavci službenih automobila

FOTO: Getty Images/iStockphoto

Kupnja službenog automobila na kredit, kupnja na leasing ili dugoročni najam? U kojem slučaju se mora voditi evidencija prijeđenih kilometara i potrošnje goriva, te tko u kojem slučaju snosi troškove vođenja voznog parka? Sve su to pitanja s kojima se susreću mali poduzetnici. Kako ne biste lutali i kako biste što lakše odabrali opciju koja vam najviše odgovara, knjigovotkinja Ksenija Mrdalj odgovorila nam je na najčešće nedoumice s kojima se možete susresti.

“Prilikom donošenja odluke o nabavi osobnog automobila poduzetnik bira način financiranja koji mu najviše odgovara s računovodstvenog i poreznog motrišta. Pri tome ne treba zanemariti niti trošak pojedinog oblika financiranja”, kaže nam Mrdalj, vlasnica VGA Knjigovodstva.

Osobno i teretno vozilo drugačije se knjigovodstveno tretiraju

Odmah na početku istaknula je: “Knjigovodstveno gledano, kada govorimo o nabavi automobila u poslovne svrhe, odmah na početku moramo razdvojiti dvije stvari – kupnju osobnog automobila (M1) i kupnju teretnog automobila (N1). Svaki od njih knjigovodstveno se drukčije tretira bez obzira na način financiranja. Prvenstveno se mora obratiti pažnja na troškove koji su djelomično te na troškove koji su u cijelosti porezno priznati.”

Tako, kaže Mrdalj, prilikom nabave osobnog vozila koje će se koristiti za prijevoz djelatnika ili uprave društva, društvo ima pravo na odbitak pretporeza od 50 posto prilikom nabave i 50 posto troška automobila. Drugih 50 posto pretporeza se ne priznaje te uvećava poreznu osnovicu poreza na dobit za iznos polovice pretporeza i samog troška automobila.

“Također, svi troškovi koje će društvo imati za vrijeme korištenja automobila kao što su gorivo, održavanje automobila, registracija, nabavka guma i slično djelomično su priznati troškovi u iznosu od 50 posto. Troškovi koji su u cijelosti priznati (i za njih se ne povećava porezna osnovica za porez na dobit) za navedeno vozilo su auto osiguranje, kasko osiguranje, kamate itd.”, kaže.

Povoljniji porezni tretman za taksi službe i prijevoz umrlih

Dodaje da nešto povoljniji porezni tretman imaju osobna vozila nabavljena za obavljanje djelatnosti poduzetnika kao što su obuka vozača, taksi služba, testiranje vozila, prijevoz umrlih i slično kod kojih je u cijelosti dopušten odbitak pretporeza kao i troškova tijekom razdoblja u kojem će vozila za navedene djelatnosti imati. “Kod kupnje teretnog vozila u poslovne svrhe, svi troškovi koje snosi poduzetnik su također u cijelosti porezno priznati. Isto tako, preporuka je voditi evidenciju svih nabavljenih vozila u kojoj će biti evidentirano stanje brojila kilometara, prijeđeni kilometri po vožnji, utrošeno/nabavljeno gorivo i vozač, odnosno korisnik vozila”, napominje Mrdalj.

Financijskim leasingom smatra se posao u kojem primatelj leasinga u razdoblju korištenja vozila davatelju leasinga plaća naknadu koja uključuje ukupnu vrijednost objekta leasinga, a pritom snosi troškove amortizacije tog objekta leasinga i opcijom kupnje može steći pravo vlasništva nad tim objektom leasinga. “U ovom načinu sufinanciranja poduzetnik prebacuje na sebe sve troškove vezane za objekt leasinga, odnosno vozilo, uključujući i samu amortizaciju vozila”, pojašnjava knjigovotkinja.

Getty Images/iStockphoto

Obveze kod financijskog leasinga

Prednosti nabave osobnih automobila putem financijskog leasinga, dodaje, najveći dijelom je u tome što se vozilo evidentira kao dugotrajna materijalna imovina poduzetnika i prije nego što postane njegovim pravim vlasnikom, pa se zbog toga može iskoristiti amortizacija kao trošak. “Međutim, primatelj leasinga otkupljuje predmet leasinga po isteku ugovora. Osnovni nedostatak financijskog leasinga je dugoročno zaduživanje poduzetnika ako se to može smatrati nedostatkom jer se poduzetnicima ipak daje mogućnost financiranja vozila kroz otplatu na rate”, smatra.

Troškovi koje snosi poduzetnik prilikom uzimanja leasinga:

  • naknada za osiguranje tražbine davatelja leasinga (javnobilježnička naknada)
  • naknada za zaključenje ugovora ili trošak obrade zahtjeva
  • polica kasko-osiguranja
  • polica automobilske odgovornosti
  • registracija vozila
  • popravak vozila (ako nije pokriveno kasko-osiguranjem)
  • servis vozila
  • gorivo
  • porez na cestovna motorna vozila
  • kazne

Prilikom ugovaranja financijskog leasinga ugovor obvezno mora sadržavati i plan otplate, odnosno svotu, broj i rokove plaćanja pojedinih rata, ističe. “Poduzetnik obično sudjeluje s učešćem, tj. novčanom svotom kojom umanjuje osnovicu za obračun kamate ugovora o financijskom leasingu i samo učešće se nakon isteka ugovornog odnosa ne vraća poduzetniku već ulazi u otplatni plan”, govori.

Kako funkcionira operativni leasing?

Poduzetnicima se pri nabavci službenih vozila na tržištu nudi i mogućnost operativnog leasinga. “To je posao u kojem primatelj leasinga, odnosno poduzetnik, u razdoblju korištenja objekta leasinga plaća davatelju leasinga određenu mjesečnu naknadu koja ne mora uključivati puni iznos vrijednosti automobila, a davatelj leasinga snosi troškove amortizacije objekta leasinga, odnosno automobila”, kaže Mrdalj.

Također, kod operativnog leasinga, poduzetnik nema ugovorenu opciju kupnje već prilikom isplate dogovorenog iznosa ima opciju vraćanja automobila u najmu i uzimanja novog. “Rizici i koristi povezani s vlasništvom na objektu leasinga većim dijelom ostaju na davatelju leasinga. Za razliku od financijskog leasinga, prilikom ugovaranja operativnog leasinga ugovor ne mora sadržavati plan otplate. Svota pojedine naknade, broj i rokovi plaćanja mjesečne naknade te ukupna naknada sastavni su element ugovora”, pojašnjava.

Važno je istaknuti da kod operativnog leasinga davatelj snosi troškove amortizacije. Primatelj leasinga nema opciju kupnje vozila, a obveza obračuna PDV-a nastaje za dio najamnine koji se odnosi na razdoblje oporezivanja odnosno u visini jedne mjesečne rate. Također, kod operativnog leasinga sve dodatne usluge i naknade oporezive su PDV-om.

Rijetko tko se odlučuje za kredit

“Leasing kao način sufinanciranja vrlo je dostupan na tržištu, kako poduzetnicima tako i potrošačima, kao i kod svakog zaduživanja, potrebno je uzeti u obzir stvarne potrebe i financijske mogućnosti dužnika koji treba osigurati potrebne novčane tijekove za otplatu leasing rata”, upozorava knjigovotkinja.

Što se tiče kredita za auto, prema njezinom iskustvu već se dugo nitko nije odlučio za tu opciju. “Više baš ne postoji ciljani kredit za automobile već nenamjenski ili gotovinski kredit koji u startu ima kamatu skoro dvostruko veću od leasinga tako da se rijetko tko za to odlučuje”, govori.

Uz navedene opcije, na tržištu je dostupna i opcija dugoročnog najma automobila. Kako bismo saznali koje mogućnosti i obveze u ovom slučaju imaju poduzetnici, kontaktirali smo tvrtku Hertz koja je osmislila jedinstven način dolaska do novog vozila. Inovativni program omogućava korisnicima neograničen odabir vozila iz cjelokupne ponude novih vozila na hrvatskom tržištu. Pod ‘novo vozilo’ misli se na vozila s 0 prijeđenih kilometara.

Getty Images/iStockphoto

Usluga dugoročnog najma

Usluga dugoročnog najma novih vozila idealna je opcija za tvrtke koje žele imati nova vozila, s tehnologijama najnovije generacije, a ne žele dugoročno opteretiti svoj proračun. U ovom slučaju Hertz kupuje, odnosno financira automobil te ga daje tvrtki spremnog za korištenje. Mogućnost trajanja ugovora o najmu je od 3 do 5 godina.

Kod ove usluge plaća se učešće od 20 posto te iznos mjesečnog najma u koji nije uključen PDV. Upitali smo ih što to točno znači. “Učešće predstavlja unaprijed plaćene naknade za dugoročni najam što smanjuje visinu mjesečne naknade koja se zaračunava naknadno. Opcija učešća postoji i kod financijskog leasinga (unaprijed plaćen dio kupoprodajne cijene vozila smanjuje iznos financiranja) te operativnog leasinga (unaprijed plaćene rate za operativni leasing što smanjuje iznos mjesečne rate)”, kažu nam u Hertzu.

“Što se tiče dijela o mjesečnom najmu u koji PDV nije uključen to samo znači da će na navedene iznose naknada društvo kao obveznik PDV-a dodatno zaračunati PDV koji će si kupac u cijelosti ili djelomično moći priznati kao pretporez ako je registrirani PDV obveznik”, pojašnjavaju iz Hertz-a.

Kako se reguliraju prijeđeni kilometri?

Na Hertzovim stranicama možete pogledati ponudu izdvojenih automobila iako korisnik ima mogućnost odabira bilo kojeg automobila po želji, mogućnost je neograničena, kao i kod ostalih oblika financiranja. Prikazana mjesečna cijena odnosi se na najmove u trajanju od 5 godina (uključeno 20 000 km/god) te smo se upitali što se događa ako poduzetnik automobilom napravi više od navedenih 20.000 kilometara.

“Postoji naplata dodatnih kilometara nakon što se prijeđe ugovorena kilometraža, ali obavezno prije izrade ponude provjeravamo klijentove potrebe, odnosno koliko kilometara radi na godišnjoj razini te na temelju toga radimo ponudu kako ne bi došlo do prekoračenja ugovorenih kilometara”, kažu

Odlučite li se za dugoročni najam automobila, dobro je znati da ćete u Hertzu na usluzi imati osobnog savjetnika, koji će vam pomoći odabrati odgovarajuće trajanje i vrstu najma u skladu s vašim potrebama. Tvrtka će odraditi cjelokupnu proceduru i papirologiju te značajno olakšati sam proces dolaska do novog vozila. Također, za vrijeme trajanja najma, Hertz će brinuti o održavanju vašeg vozila, što čini značajnu prednost i uštedu.

Također, za vrijeme trajanja najma, Hertz će brinuti o održavanju vašeg vozila, što čini značajnu prednost i uštedu, a nude i opciju brige o voznom parku. Uz osobnog savjetnika pri odabiru automobila za dugoročni najam, usluga uključuje:

  • Tehnički pregled i registraciju vozila
  • Sve servise i popravke vozila
  • Puno osiguranje vozila
  • Gume, sezonsko skladištenje
  • Pomoć na cesti 24 sata
  • Zamjensko vozilo u slučaju kvara, nesreće ili krađe
  • Sve usluge vezane za održavanje vozila.

Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing