Iza crteža male Leone iz Marije Bistrice stoji super priča. Učiteljica: ‘Neopisiv trenutak, presretna sam’

O kreativnosti, likovnom izražavanju i razvoju djece s kustosicom i učiteljicom osnovne škole

Rad Leone Gabud, učenice 3. b OŠ Marija Bistrica, jedan od šest pobjedničkih radova Dukatovog 11. likovnog natječaja
FOTO: Privatni album

Crtanje, bojanje i razni kreativni zadaci samo su neki od temelja kvalitetnog dječjeg psihofizičkog razvoja. Zato ni ne čudi da se likovna kultura već godinama nalazi u kurikulumu predškolskog odgoja i školskog obrazovanja.

Pozitivno utječe na razvoj motoričkih sposobnosti, jezičnog izražavanja, kreativnosti i mašte, ali pogoduje i boljem razumijevanju okoline. No, u današnjem svijetu modernih tehnologija i digitalizacije, ove naizgled veoma važne aktivnosti ponekad se zanemaruju.

Više o tome saznali smo od kustosice Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb Daniele Bilopavlović Bedenik i učiteljice Osnovne škole Marija Bistrica Mire Pehar koje su nam otkrile zašto je danas sve važnije djecu od malena uključivati u svijet umjetnosti te kako to one čine u svom svakodnevnom radu.

Ulazak u svijet mašte

“Djeca su u različitoj životnoj dobi podložna različitim fazama likovnog izražavanja, ali likovna kultura svakako je neizostavni dio odgojno-obrazovnog procesa. Klinci imaju potrebu stvarati, spajati spojivo s nespojivim, kombinirati i rastavljati, a sve ih to vodi u svijet mašte koja im daje krila za stvaranje bez straha da će pogriješiti”, ističe Pehar.

Dodaje da na taj način oslobađaju kreativnost koja uvijek donosi pozitivnu atmosferu u razred, jačaju svoje samopouzdanje, spoznaju svoje sposobnosti te razvijaju kritičko stvaralačko promišljanje.

Učiteljica Mira Pehar uskoro će obilježiti 40 godina rada u OŠ Marija Bistrica Privatni album

Stvaranje kulturne publike

S istim se složila i kustosica Bilopavlović Bedenik istaknuvši da djeci ne treba zadavati šablone te ih ne treba sputavati u stvaralaštvu, već ih je nužno pustiti da stvaraju samoinicijativno i slobodno, i to od najranije životne dobi. Tako će ih se potaknuti da što bolje razumiju svijet oko sebe na vlastiti način.

U Muzeju suvremene umjetnosti zato se, između ostalog, svake subote održavaju besplatne kreativne radionice za djecu. Mališanima je tako omogućen posjet aktualnim izložbama, a nakon kojeg imaju priliku stvarati i vlastite likovne radove.

“Kroz održavanje radionica bili smo svjedoci odrastanja generacija djece koja su postala naši redoviti posjetitelji i u našem se muzeju već osjećaju kao doma. To je najveća nagrada jer je naša misija uspjela – stvorili smo novu generaciju kulturne publike koja muzej doživljava kao mjesto susreta i stvaranja novih prijateljstava kroz kreaciju i učenje”, govori.

Kreativni natječaji s pozitivnim ciljevima

Bilopavlović Bedenik u MSU radi više od 15 godina, a uz vođenje različitih umjetničkih programa i osmišljavanje izložbi, već je nekoliko godina i članica stručnog žirija Dukatovog kreativnog likovnog natječaja ‘VOLIM MLIJEKO!’.

Ovaj natječaj za cilj ima poticanje kreativnosti, likovnog izražavanja i stvaralaštva djece predškolske dobi te nižih razreda osnovnih škola. Njime na malo drugačiji način nastoje podučiti djecu o važnosti redovne konzumacije mlijeka i mliječnih proizvoda za njihov rast i razvoj, a u zadnjih par godina i skrenuti im pozornost na teme povezane s očuvanjem okoliša i šuma.

Tako je na posljednjem jedanaestom likovnom natječaju glavna tema bila ‘Šuma i ja, prijatelja dva’, a zahvaljujući rekordnom broju pristiglih radova iz 425 osnovnih škola i 219 vrtića, Dukat će u suradnji s Hrvatskim šumama u jesen zasaditi 11.000 novih sadnica stabala diljem zemlje. Nastavak je to najvećeg pojedinačnog korporativnog projekta pošumljavanja u zemlji u sklopu kojeg je lani već posađeno 10.000 sadnica, također kao rezultat crteža pristiglih na jubilarni natječaj.

Daniela Bilopavlović Bedenik je kustosica u MSU više od 15 godina Privatni album

Dječja kreativnost ostavlja bez daha

“U današnje vrijeme pretjeranog konzumiranja digitalnih sadržaja, svaki kreativni programski sadržaj, pa tako i projekt ‘VOLIM MLIJEKO!’, od iznimne je važnosti. Natječaj je stekao veliku popularnost i to me jako veseli jer se na taj način osvještava značaj kreativnog izražavanja”, ističe kustosica.

Dodaje da je to i najbolji pokazatelj da se svijest o potrebi ovakvog pristupa odgoju i edukaciji najmlađih mijenja na bolje i da ima svijetlu budućnost. Nastavnici s djecom tako stvaraju i izvan zadanih okvira nastave likovne kulture te na taj način razvijaju i potiču ovaj vrlo važan element u razvoju djece.

“Na žiriranju se susrećemo s velikim brojem vrlo kreativnih radova, a kriteriji za odabir najboljih su originalnost i maštovitost. Djeca vrtićke i niže osnovnoškolske dobi često su najkreativnija, a pojedini radovi uistinu ostavljaju bez daha”, tvrdi Bilopavlović Bedenik.

Šumska učionica kao inspiracija

Jedan od pobjedničkih radova bilo je i likovno djelo učenice 3. b razreda Leone Gabud iz OŠ Marija Bistrica, nastalo pod mentorstvom učiteljice Pehar. “Učitelji su ti koji potiču djecu, usmjeravaju ih i vode da sami dođu do cilja. Neopisiv je trenutak kada učenici to spoznaju, stoga se Leoninom uspjehu izrazito radujemo”, ističe Pehar.

Kao učiteljica uživa u stvaralaštvu u kojem učenici pokazuju napredak te budu ponosni na ono što naprave svojim kreativnim izrazom. Sudjelovanje u natječaju ‘VOLIM MLIJEKO!’ posebno ju je tematski obradovalo, budući da je sa svojim učenicima posebno vezana uz šumu koja se nalazi nadomak škole.

“Često je posjećujemo, pratimo je kroz sva godišnja doba, divimo se ljepoti stabala, uživamo u šuštavom lišću i cvrkutu ptica. U podnožju šume smješteni su stolovi i klupe, pa se ona vrlo lako pretvara i u učionicu na otvorenom. A što sve radimo u šumskoj učionici? Pjevamo, plešemo, crtamo, slikamo, računamo, smijemo se te zahvaljujemo za svu ljepotu i mir koji nas okružuju”, zadovoljno će učiteljica Pehar.


Sadržaj nastao u suradnji s Dukatom.