U suradnji s
Hertz

Mladi ne kupuju aute, žele automobile na pretplatu poput one za mobitel. Važnija im je sloboda od vlasništva

Tržište automobila i zahtjevi kupaca su se znatno promijenili, što je i stvorilo potrebe za fleksibilnijim rješenjima

Krunoslav Bodružić, generalni direktor Hertz rent-a-cara
FOTO: Saša Ćetković

Tržište automobila, a time i automobilska industrija, promijenili su se na nekoliko nivoa u posljednjih nekoliko godina, tumači nam generalni direktor Hertz rent-a-cara, Krunoslav Bodružić. Prvi nivo je promjena tipa automobila koji kupci najviše preferiraju.

“Prije nekoliko godina dominirali su sedani, što trenutno više nije tako. Ljudi sve više kupuju SUV vozila, koja su malo povišena, preglednija i prostranija. Ta promjena vidljiva je kod svih proizvođača i kroz sve segmente. Neki su otišli toliko daleko da su prestali prodavati sedane. Najznačajnija promjena bila je kod Volkswagena koji više ne prodaje svoj legendarni sedan Passat”, kaže Bodružić.

Sljedeći nivo je promjena u tehnologijama i načinu pogona. Bodružić kaže da se čak i na hrvatskom tržištu teško može pronaći automobil bez nešto opreme, pa su automobili danas znatno bolje opremljeni nego oni prije pet ili više godina. Sustavi koji su ugrađeni u današnje automobile tada nisu niti postajali.

Cijene vozila posljednje tri godine kontinuirano rastu

Zadnji i možda najbitniji faktor koji navodi Bodružić je sve veća ekološka osviještenost ljudi, što se vidi i u proizvodnji automobila. Sve veći udio u proizvodnji uzimaju hibridna i električna vozila, dok se vozila s dizel motorima, koja su prije pet godina bila najpopularnija, sve rjeđe prodaju.

“Stoga, automobilska industrija se praktički kompletno promijenila u tom periodu. Naravno, korona kriza nije donijela ništa dobro, kao niti trenutni politički problemi u svijetu. Svi ti događaji imali su i efekta na cijene vozila, koje posljednje tri godine kontinuirano rastu. Cijene rastu i zbog sve veće cijene energenata, što posljedično povisuje i cijenu proizvodnje”, tumači Bodružić.

Nije ih zaobišao problem s nestašicom automobila

Od spomenutih faktora, Bodružić ističe koronavirus kao i jedan od najutjecajnijih, budući da je došlo do određenih problema u proizvodnji, ponajviše kod elektroničkih komponenti za automobile. Nakon toga dogodio se i rat u Ukrajini, koji je također značajno poremetio proizvodne procese. “To je trenutno najveći razlog situacije u kojoj se nalazimo. Elektroničke komponente također nisu do kraja riješene. Zbog toga smo sada u većim problemima nego 2020. i 2021. godine”, dodaje direktor.

Premda su za hrvatsko tržište poprilično velik kupac, Bodružić otkriva i kako se Hertz našao u problemima s nabavkom. “Problemi su bili toliki da nismo mogli sa sigurnošću reći da će nam uvoznici moći garantirati isporuku vozila. Cijeli lanac je bio poremećen, pa je to sve utjecalo i na nas. Nažalost, nismo izuzeti i nemamo prednosti kod kupnje. Bez obzira na sve naše dobre odnose s dobavljačima, ako mi želimo naručiti stotinu automobila, ne znači da ćemo dobiti svih sto”, kaže Bodružić.

Krunoslav Bodružić, generalni direktor Hertz rent-a-cara Saša Ćetković

Navike kupaca sasvim su se promijenile

Uz te uzroke promjena na automobilskom tržištu, promijenile su se i navike kupaca. Mlađi ljudi sve rjeđe kupuju automobile, što nikako nije novi efekt niti posljedica nedavnih kriza, već i kretanje na tržištu o kojem se piše godinama. Tako je Forbes još 2017. godine pisao o tom efektu, a KPMG iste godine, proveo istraživanje u kojem je zaključio kako do 2025. godine više od 50 posto današnjih vlasnika neće htjeti imati vlastiti automobil.

“Prijašnje generacije su možda tijekom svog radnog vijeka radile u jednoj ili dvije kompanije. Automobil bi imali više od deset godina. Današnji mladi ljudi ne vide sebe u toj ulozi, jer njihov život ne ide tim putem. Oni očekuju da će moći mijenjati lokacije, gradove ili države, možda i kontinente. To je jedan razlog zašto ne žele tu dugoročnu obvezu vlasništva nad automobilom”, kaže Bodružić.

Iznajmljuju stanove pa i automobile

“S druge strane, uvidjeli su i da je jeftinije plaćati najam vozila, nego dati neku veću količinu novaca u startu. Ne žele niti imati tu brigu vlasništva automobila na sebi. Oni žele fleksibilnost, budući da je fleksibilnost nešto na čemu se počiva današnje mlađe društvo. To se očituje i kroz vlasništvo nekretnina. Većina mladih iznajmljuje stanove, a ne kupuje ih. Ako ništa drugo, odgađaju odluku o kupnji nekretnine”, tumači Bodružić.

Razlozi nisu samo financijske prirode, već je presudan taj osjećaj slobode. “Oni žele imati osjećaj da mogu u bilo kojem trenutku otkazati svoj ugovor. Žele da im je automobil poput svake druge pretplate, kao one za mobitel. Žele imati jednaki odnos s autima. Za njih to ne predstavlja ownership issue. Starije generacije su možda htjele imati vlasništvo nad autom, biti sigurni da je njihov i da će se oni moći najbolje brinuti o njemu. Današnji mladi ljudi žele brigu prepustiti nekom profesionalcu koji će preuzeti tu brigu za njih”, dodaje Bodružić.

Krunoslav Bodružić, generalni direktor Hertz rent-a-cara Saša Ćetković

Žele ponuditi vozilo za svakog klijenta

Bodružić kaže da je Hertzova težnja osigurati vozila za sve klijente, neovisno o tome radi li se o fizičkim ili pravnim osobama, ili ljudima koji trebaju automobil na par dana ili par godina. Jednostavno, žele imati rješenje za svaku situaciju u kojoj se kupac može pronaći.

“Shodno tome, kreirali smo uslugu FlexDrive, koja je zapravo jedinstvena usluga na tržištu. Mi kupcima dajemo vozilo iz naše flote, a oni plaćaju fiksni mjesečni iznos u modelu pretplate, kroz period koji im treba. Usluga se zaključuje na 18 mjeseci, no kupci ju mogu otkazati u bilo kojem trenutku, a mogu produžiti ugovor i nakon isteka tih 18 mjeseci”, kaže direktor.

Automobil se dobiva u vrlo kratkom roku

U FlexDrive uključena su vozila iz Hertzove flote, što znači da će korisnici usluge automobil dobiti u vrlo kratkom roku, budući da nije riječ o sasvim novom vozilu, već u automobilu koje se već nalazi u floti. U najam je uključena i kompletna briga za vozilo, što uključuje održavanje, promjenu guma, osiguranje, zamjensko vozilo u slučaju štete ili kvara, kao i asistenciju diljem Hrvatske, dostupnu 24 sata dnevno. Kupci dobivaju tehnički ispravno vozilo, spremno za vožnju.

Temeljna razlika između FlexDrivea i klasične ponude je upravo u toj fleksibilnosti. “Korisnicima se omogućuje da auto mogu vratili ili zadržati koliko god im treba. Nisu vezani uz strogu ugovornu formaciju. Naravno, postoji ugovorni odnos, a jedino što se plaća su dvije rate akontacije koje smatramo depozitom. On se vraća nakon 18 mjeseci, a ukoliko se vozilo vraća prije, taj depozit ostaje nama”, kaže Bodružić.

Strogi kriteriji za automobile

Vozila koja su dostupna u FlexDriveu stara su do dvije godine, a kupci će automobil vratiti unutar njegovog životnog vijeka u Hertzu. “Ako uzmete automobila koji je star primjerice dvije godine, on će možda imati 20 ili 25 tisuća kilometara. Ako ga koristite godinu i pol dana, dakle 18 mjeseci, on će i dalje biti unutar naših parametara poslovanja”, kaže Bodružić.

U Hertzovom modelu poslovanja automobili se ne vraćaju dobavljačima nakon isteka vremena, već se stavljaju na tržište gdje su dostupni za kupnju svima, kako fizičkim, tako i pravnim osobama. Riječ je automobilima koji ne smiju biti stariji od četiri godine, te moraju imati ispod 80.000 kilometara. Kada jedan od ta dva kriterija nastupi, vozilo ide na prodaju.

Kupci s automobilom mogu napraviti 3000 kilometara mjesečno, što je po Bodružićevim riječima i više nego dovoljno. Kilometraža se provjerava prilikom servisa, registracije i zamjene guma, a Hertz pritom gleda na prosječnu mjesečnu kilometražu. Stoga, mjesečno je moguće i napraviti više od 3000 kilometara, sve dok se u sljedećim mjesecima manjom kilometražom smanjuje prosjek.

Usluga se može ugovoriti i online

FlexDrive se, kao i druge Hertzove ponude, mogu ugovorili online ili telefonski, no prilikom preuzimanja automobila u poslovnici, odrađuju se završne radnje poput provlačenja kartice i sklapanja ugovora.

“Za fizičke osobe uzimamo autorizaciju na kreditnu karticu, dok za pravne osobe vršimo druge provjere poput likvidnosti. No, bitno je napomenuti kako od trenutka odluke do trenutka preuzimanja automobila može proći i samo par sati. Automobil je moguće dobiti u istom danu, što je naša velika prednost”, objašnjava Bodružić.

Mala je vjerojatnost da će kupci morati voziti auto na servis

Vozila se najčešće isporučuju već servisirana, stoga postoji velika vjerojatnost ih unutar perioda korištenja korisnici neće morati voziti na servis. “Ukoliko vozilo ipak mora na servis, naš tehnički odjel će dogovoriti termin s korisnikom vozila. Ako se netko nalazi van mjesta gdje je dogovorio FlexDrive, onda će se tamo dogovoriti servis”, kaže Bodružić.

“Dakle, ako ste ugovorili automobil u Zagrebu, a nalazite se u Rijeci, dogovoriti ćemo vam servis u Rijeci. Korisnik samo treba otići u servisni centar, obaviti servis i preuzeti automobil, kao da ima vlastiti. Razlika je u tome što smo mi osigurali kompletnu logistiku i što mi plaćamo servis. To je sve pokriveno unutar naše usluge”, dodaje Bodružić.

Krunoslav Bodružić, generalni direktor Hertz rent-a-cara Saša Ćetković

Dostupno više od 1000 automobila

U Hertzovoj floti nalazi se više od 1000 automobila, čime praktički pokrivaju sve kategorije i grupe automobila. Ponuda uključuje gradske automobile poput Kie Picanto, pa sve do većih i luksuznijih modela poput Volva XC90 i BMW-a X5. Ipak, najpopularniji su manji gradski auti koji, iako su manjih dimenzija, nude dovoljno prostora uz nižu potrošnju goriva.

No, ako korisnik u početku ugovori manji automobil, a zatreba mu u nekom trenutku veći, brzo i lako ga može zamijeniti. U tom trenutku se sklapa novi ugovor, koji traje ponovno 18 mjeseci. Bodružić kaže kako je FlexDrive najprikladniji za kompanije koje čekaju naručena vozila, pa dok ne dobiju svoja vozila, mogu koristiti njihova.

FlexDrive je prikladan i za kompanije koje imaju sezonsku radnu snagu, kao i tvrtke koje se šire, ali nisu uvjerene da će svi njihovi novi ljudi trebati vozilo nakon nekog perioda. “Uslugu, naravno, uz pravne mogu koristiti i fizičke osobe. Kao što sam naziv kaže, usluga je vrlo fleksibilna odnosno prilagođena različitim potrebama i situacijama pa samim time zanimljiva raznovrsnim korisnicima”, dodaje Bodružić, pa kaže i da je usluga FlexDrive dostupna diljem Hrvatske, budući da je Hertz prisutan u svim većim gradovima.

Tržište već sada dobro prihvaća FlexDrive

Prema mišljenju Bodružića, upravo je ta fleksibilnost koju daju korisnicima najveća prednost nad ostatkom ponude, ali i konkurencijom. “Automobil možete u bilo kojem trenutku vratiti. Nema opterećenja za kupce, a dostupna je cijena naša gama vozila. Ono što je zapravo interesantno s ovom uslugom je to što nitko na tržištu nema ovakvu ponudu. Kada bismo je usporedili s mjesečnim najmom, rekao bih da je najveća prednost u tome što je mjesečni iznos u FlexDriveu isti kroz cijelo razdoblje”.

“Cijena u klasičnom mjesečnom najmu varira ovisno o tome kada se sklopi ugovor. Najisplativije je tijekom zime, kada je sezona slaba. Kada dođe ljeto i kada je potražnja veća, veće su i cijene najma. Zbog dolaska turista veći broj automobila je potreban za rent-a-car flotu, pa su samim time i više cijene. Kod FlexDrivea, cijena je fiksna i nepromjenjiva tijekom trajanja ugovora, bez obzira na to koliko traje”, kaže Bodružić.

Hrvatska je među prvim zemljama koje dobivaju FlexDrive

Hertzov FlexDrive testiran je u Grčkoj, koja je tržište usporedivo s Hrvatskim, no značajno veće. Hrvatska je time jedna od prvih zemalja u kojoj Hertz širi ovaj tip usluge. “U Grčkoj se usluga pokazala kao velika uspješnica kompanije, pa smo uslugu preslikali od njih. Vjerujem da će i u Hrvatskoj proći jednako dobro. Trenutak je bio dobar, obzirom na stanje flote. Trebalo je konsolidirati neke stvari unutar organizacije, ali sada smo spremni ponuditi FlexDrive”, kaže Bodružić.

Otkako je usluga uvedena krajem turističke sezone u rujnu ove godine, direktor nam otkriva kako je osjetna progresija rasta. “Trenutno smo u fazi educiranja tržišta, ali korisnici su već prepoznali uslugu. Mogu reći da smo trenutno zadovoljni razvojem situacije, no očekivanja su nam velika.Očekivali smo da ćemo u početku imati neke izazove s prezentiranjem usluge, s obzirom na to da je riječ o nečem sasvim novom na tržištu. No, budući da je riječ o jednostavnoj usluzi, tržište ga je brzo razumjelo i dobro prihvatilo”, zaključuje Bodružić.


Sadržaj nastao u suradnji s Hertzom