U suradnji s
U suradnji s Combisom

Nešto drugačiji, a važni projekti domaće tvrtke: 'Djeca će o internet sigurnosti učiti uz naša Tri Praščića, a veliki uz pivo Hack3r'

Broj hakerskih napada je i dalje u porastu, kaže direktor tvrtke Combis na kraju izvanredno uspješne poslovne godine

FOTO: Sandro Lendler

Tijekom prošle godine, paralelno uz temu pandemije često se vezao pojam računalne sigurnosti, budući da je broj hakerskih napada naprosto eksplodirao. Tada smo pričali sa sigurnosnim ekspertima Rajkom Mihajlovićem i Krešimirom Fillom iz Combisa, tvrtke koja je već 30 godina predvodnik brojnih tehnoloških trendova, pa tako i u području računalne sigurnosti na domaćem tržištu.

Stanje ni ove godine, prema podacima Identity Theft Resource Center (ITRC) nije baš bajno. Broj hakerskih napada je i dalje u porastu, a ove godine je još prije listopada nadmašen broj hakerskih napada iz 2020. godine. Ova, 2021. godina ima potencijal postati najgora godina po broju hakerskih napada do sada.

Danas su potrebna cjelovita rješenja za zaštitu

Ove podatke potvrdio nam je i direktor Combisa Goran Car, s kojim smo ovih dana sjeli i popričali. Combis je prošle godine, na svoj 30. rođendan, predstavio i objedinjeno cybersigurnosno rješenje 30SEC, koje nudi širok spektar sigurnosnih rješenja i usluga za kompanije. Car nam otkriva da je i u međuvremenu, paralelno s brojem hakerskih napada, porastao i broj ljudi u timu zaduženom za cybersigurnost. “Na naš tim sigurnosti smo jako ponosni, a očekujemo da u iduće tri godine bude još dvostruko veći”, otkriva Car.

Direktor Combisa nam tumači kako danas nije dovoljno izolirano gledati pojedine komponente zaštite već je potrebno sagledati cijeli IT sustav i procese oko njega.

“Tu prije svega vidimo veliku ulogu 30SEC SOC usluge koja omogućava brzu detekciju i reakciju na cybersecurity napade. Volio bih da mogu više pričati o tim projektima, ali to nije moguće, zbog povjerljivosti podataka, naravno. Vibrantni je to dio IT-a, zanimljiv, uzbudljiv i nepredvidljiv poput recentne završnice Formule 1”, kaže Car sa smiješkom.

Sandro Lendler

Carov poslovni put dugo se već veže za Combis

Car je na čelo Combisa došao početkom ožujka 2020. godine, no priča nam kako je njegov poslovni put dugo bio vezan za tvrtku. “I prije dolaska na mjesto direktora najdulje sam bio u Combisovim cipelama. Dobar dio tog vremena bio sam fokusiran na Cloud, aplikativni razvoj i inovacije, mnogo sam učio, mijenjao sam funkcije u cilju da proširim kompetencije i imam što širu sliku rada u tehnološkom okruženju, a ni brošure, ni hackathoni, marketing i prodaja, nisu mi strani, premda sam ispod svega najvjerniji čistoj tehnologiji”, priča Car.

Zamolili smo ga da pojasni što se promijenilo od njegovog dolaska na čelo tvrtke do danas, na što nam je ponudio šaljiv, pomalo geekovski odgovor. “O promjeni prije mog dolaska i sada kada sam tu na čelu Combisa treba pitati zaposlenike, a ne mene. Mislim da ipak nije moguće da ja pružim objektivnu ocjenu. Da ne dijelim ocjene koje ne mogu dati, i ovdje je, kao i na brojna pitanja iz popularne knjige Vodič kroz galaksiju za autostopere odgovor 42”, kaže nam Car.

Objavili zbirku slikovnica s temom online sigurnosti

Prema riječima Gorana Cara, #GetInvolved je inicijativa kojom žele napraviti bolji Combis, ali i bolje društvo. “Na početku godine tvrtka je bila usmjerena projektima za motivaciju – Jezik razveži i Žnirance zaveži, nakon toga smo se posvetili rodnoj ravnopravnosti i okolišu, pa smo se opuštali, zezali i izašli iz tech domene suradnjom s Varionicom. Zapravo je naša je strategija jednostavna – biti društveno angažirani, prisutni, originalni i pritom se zabaviti. Nadam se da ćemo takvi, i bolji, biti i dalje. I rado bismo malo i iznenadili kolegice i kolege, pa ne bih otkrivao što spremamo za 2022.”, priča Car.

Combis je nedavno, u suradnji s Centrom za nestalu i zlostavljanu djecu osmislio zbirku slikovnica o korištenju digitalnih tehnologija. Ovaj projekt također je dio njihove #GetInvolved inicijative i nastavak široke edukacije o sigurnosti na internetu koju provode od prošle godine.

“Svi dobro znamo koje su opasnosti u offline svijetu, a mi u Combisu jako dobro poznajemo i one u online svijetu. Stoga smo, kao prijatelj Centra za nestalu i zlostavljanu djecu, potpomogli izdavanje zbirke Bajke u digitalnom svijetu. Prvo je izašla slikovnica Tri praščića, a baš neki dan Ružno pače. Pozivam sve one koji se još nisu odlučili što bi kupili djeci za Božić, da učine dobro djelo i kupe ove edukativne slikovnice na stranicama CNZD-a te na prodajnim mjestima Tisak medije i Školske knjige. Nabavite slikovnicu i porazgovarajte sa svojom djecom nakon čitanja uz vježbenicu u prilogu jer nikad nije prerano za ove važne lekcije. Sav prihod od prodaje ide Centru za nestalu i zlostavljanu djecu”, objašnjava Car.

Sandro Lendler

I svojim pivom promiču računalnu sigurnost

Uz slikovnice nastale u suradnji s Centrom za nestalu i zlostavljanu djecu, Combis je radio na još jednom pomalo neobičnom projektu. U suradnji s pivovarom Varionica, izdali su pivo Hack3r, koje Car opisuje kao zvijezdu 30SEC cyber sigurnosne kampanje. Hack3r je dostupan u dvije varijante, svijetlom IPA pivu imena black hat, te crnom stoutu white hat.

“Nadali smo se da će se i terminologija uhvatiti u javnosti, da će ljude zaintrigirati i da će tako shvatiti da se internet sigurnost odvija kroz nadmetanje ‘bijelih’ i ‘crnih’ šešira odnosno ‘dobrih’ i ‘zločestih’ hakera. Smatramo da o sigurnosti treba educirati cjelokupno društvo. Prema reakcijama kolega, korisnika, poznanika, rekao bih da je pivo jako dobar pripovjedač priče o sigurnosti, a ovih dana stiglo je i tamno Hack3r pivo. Dakle, slikovnicu sugeriram kao poklon za djecu, odraslima pak dajem preporuku za pivo”, kaže Car.

Budući da su izdavanje slikovnice i piva potezi koje baš i ne bismo na prvu vezali uz kompaniju koja se bavi kibernetičkom sigurnosti, pitali smo Cara što tim potezima žele postići.

“Digitalne opasnosti su konkretna briga za sve. I tako će biti u budućnosti. Od svih tehnoloških tema, pitanje sigurnosti iskočilo je kao najznačajnije. Mnogo truda i energije smo uložili u ovaj dio našeg poslovanja, ništa od toga se nije dogodilo preko noći, mi se već jako dugo bavimo sigurnošću. Ono što radimo proteklih mjeseci je veliki iskorak koji je tržištu itekako potreban. S jedne strane, kroz 30SEC i novostvoreni model za korištenje sigurnosti mijenjamo način na koji tvrtke mogu pristupiti sigurnosti, s druge strane je šira edukacija javnosti. Ne možemo očekivati tektonske promjene, to nikada nije ni bio cilj, no svaki puta kada se netko zamisli nad svojim online ponašanjem i koliko je ono bilo sigurno, kao što se možda čitatelj ovog intervjua upravo zamislio – postigli smo ono što smo željeli i dali svoj doprinos”, kaže Car.

Digitalizacija je nepobitno ubrzana

Što se tiče godine koja će uskoro biti za nama, ali i one pandemijske godine prije nje, Car kaže da možemo govoriti o jednoj nepobitnoj činjenici, toj da je virus potaknuo bržu digitalizaciju.

“Zbog zadržavanja u kući i izbjegavanja opasnosti okupljanja preselili smo mnogo toga doma, od posla i kupnje namirnica, preko konferencija i edukacije do zabavnih, sportskih i kulturnih sadržaja. Shvatili smo koliko nam je bitna brzina učitavanja i preuzimanja internet sadržaja, učili smo starije o online plaćanju, brojni roditelji su se ili u poslovnom okruženju, ili zbog svoje djece po prvi puta susreli s Microsoft Teamsima ili Cisco Webexom”, objašnjava Car.

“Nama u IT-u, 2021. godina bila je zanimljiva godina u mnogo pogleda, svakako puna posla i izazova, no rezultati nisu izostali. Jako sam ponosan što 2021. pozdravljamo s fenomenalnim projektima i rezultatima i s puno više znanja. I stoga prije svega zahvaljujem svim kolegicama i kolegama na odličnom poslu, a korisnicima na ukazanom povjerenju. No, tek za deset, petnaest godina gledat ćemo na pandemiju s odmakom, s puno više znanja i bez toliko snažnih emocija. I moći ćemo donositi brojne zaključke”, dodaje direktor.

Fokus je i na pametnim gradovima

Combis se, uz kibernetičku sigurnost, počeo fokusirati i na pametne gradove. Car nam objašnjava kako su gradovi kompleksni sustavi s brojnim nesavršenostima, poput prenapučenosti ili s raznim izazovima u kvalitetnoj dostavi komunalnih usluga.

“Tu su i problemi u prometu, čemu primjerice i sam svjedočim zajedno sa sugrađanima Zagreba, a slično je i u drugim gradovima. Naša rješenja i usluge odgovaraju na potrebe za pametnim komunikacijama i dostavom usluga, omogućavajući da grad odgovara na vlastite izazove na vrijeme, čak i proaktivno”, kaže Car.

“Možda djeluje pomalo konfuzno kad za brojne urede, službe, komunalna i druga poduzeća kažemo grad, no zapravo svi mi gledamo tako na taj odnos – s jedne strane smo mi korisnici usluga, a sve što se nalazi s druge strane je grad, a na kraju ćemo reći da volimo živjeti u Puli, Rijeci, Splitu ili Zagrebu, ili ne volimo živjeti tamo, upravo ocjenjujući koliko nam je određeni grad pružio, odnosno koja iskustva nam je omogućio što se tiče prometa, odvoza smeća, parkiranja, izdavanja dokumentacije i sl. Ono što je naš posao jest pomoći gradovima da postanu svoje najbolje varijante, realiziraju najviše potencijale i da to građanstvo osjeti kroz svakodnevicu”, objašnjava Car.

Sandro Lendler

Pametnim rješenjima pomažu u stvaranju boljih gradova

Što se tiče samih rješenja za pametne gradove, Car objašnjava kako Combis razvija usluge i rješenja koja ulaze u okvire pametnog za pametne gradove. U to, primjerice, spadaju aplikacije za pametne gradove uz pomoć kojih građani mogu primati informacije i ostvariti komunikaciju s gradom. Uz to, kaže kako se aplikacija može koristiti kao dodatni kanal plaćanja za komunalne i druge gradske račune. Tumači kako rješenje pomaže i samom gradu, odnosno njegovim liderima u donošenju odluka kroz analitiku velike količine podataka.

“Drugi primjer je i naše rješenje ComEnergy koje doprinosi energetskoj učinkovitosti i potpomaže očuvanje okoliša. Riječ je o platformi za daljinsko očitanje i analitiku potrošnje energenata. Moguće je smanjiti broj radnih sati potrošenih na očitanje mjerila, poboljšati kvalitetu i učestalost očitanih podataka, ranije detektirati kvarove, curenja ili druge izvore gubitaka energije. Isto tako, moguće je izračunati efikasnost pojedinih proizvodnih procesa te raditi procjene budućih potrošnji u ovisnosti o proizvodnji”, kaže Car.

Plan je nastaviti izvanredan rast sljedeće godine

Za sljedeću godinu Combis planira, kaže nam direktor, nastaviti ovogodišnji rast koji opisuje kao izvanredan. Izvanredan je bio ne samo rast poslovanja, već i broj zaposlenika koji je tijekom godine porastao za više od deset posto. Takav rast zaposlenika i nije baš jednostavan pothvat, objašnjava Car, budući da je postalo izuzetno teško doći do kvalitetnog IT kadra.

Od dolaska pandemije uveden je i Smartwork način rada u kojem dio radnog tjedna ili mjeseca zaposlenici rade od kuće. Konkretno 12 dana u mjesecu, a u slučaju potrebe, ako je primjerice visok broj Covid zaraženih, i više. No, Smartwork je oduvijek bio dio plana, neovisno o pandemiji.

“SmartWork smo uveli u kompaniju nevezano uz pandemiju, to je bio iskorak koji smo planirali u 2020., a igrom slučaja se poklopio s prijetnjom virusa i lockdownom. Stalno nam je do toga da svi fleksibilno upravljamo svojim vremenom, ne potičemo šefovanje niti obuzetost kontrolom nad drugima. Zanimaju nas kvalitetno određeni projekti te atmosfera koja potiče na razvijanje ljudi, u svakom smislu, ne samo poslovnom”, kaže Car.


Sadržaj nastao u suradnji s Combis