U suradnji s
U suradnji s tvrtkom Hertz

Novi automobili gotovo su 10 tisuća eura skuplji nego prije 7 godina, a prosječna starost diljem EU sve je viša

Kupnja osobnog automobila postaje sve veći trošak. Kriza i pandemija dodatno su uzdrmale autoindustriju

FOTO: Slaven Branislav Babic/PIXSELL

Iako je u listopadu u 26 zemalja EU-a registrirano 745.855 novih automobila, što je za 12,2 posto više u odnosu na isti mjesec prošle godine, potražnja još nije dosegnula pretpandemijsku razinu.

Naime, u listopadu ove godine registrirano je oko 290.000 manje novih automobila nego u istom mjesecu 2019., stoji u najnovijem izvještaju Udruženja europskih proizvođača automobila ACEA.

Potražnja je najviše porasla u Njemačkoj (16,8%) i Italiji (14,6%) dok je u Hrvatskoj osjetno slabija od europskog prosjeka – registrirana su 3024 nova automobila, što je tek 7,5 posto više nego listopadu prošle godine.

Potražnja će stagnirati?

Ovi podaci direktan su pokazatelj problema s kojima se autoindustrija bori od izbijanja pandemije, od nabave čipova do snopova električnih instalacija. A, prema predviđanjima problemima se ne nazire kraj.

Smatra se da će inflacija i rast kamatnih stopa dodatno smanjiti potražnju za automobilima, dok se očekuje da će veći troškovi sirovina, energije i logistike utjecati na dobit samih proizvođača.

Uzdrmana tržišta

Situacija je poprilično složena, osobito u Europi i SAD-u, stoji u istraživanju koje je proveo JATO Dynamics koje pokazuje da je prosječna maloprodajna cijena za benzinska vozila u SAD-u, i to bez popusta, promocija ili javnih poticaja, u razdoblju između 2015. i 2022. godine porasla za 14 posto.

Točnije, s 39.143 američkih dolara u 2015. skočila je na 44.641 dolara ove godine, što je više od 5000 dolara u samo sedam godina.

Shutterstock

Sve se preslikalo i na Europu

U mnogim europskim zemljama rast je bio puno značajniji. Diljem Njemačke, Italije, Francuske, Ujedinjenog Kraljevstva, Španjolske, Nizozemske i Norveške prosječna cijena novog automobila 2015. godine iznosila je 35.500 eura, a u lipnju ove godine 44.101 euro.

Također, svjetski mediji izvještavaju kako nikada u povijesti nije bilo toliko skupo posjedovati osobni automobil s obzirom na to da su cijene redovitog održavanja i tekućih troškova kao što je cijena goriva – otišle u nebo.

Prosječna starost obara rekorde

Primjerice, zbog zabrinutosti oko troškova ljudi u Francuskoj sve su skloniji rabljenim automobilima zato što su primjerice, uslijed nezaustavljive inflacije, skočile cijene servisa i guma. Tako je, po prvi puta u povijesti, u siječnju ove godine u Francuskoj prodano 109.245 automobila starijih od 15 godina te 102.000 novih vozila.

Iako je dobro poznato da što je vozilo starije da mu je potrebno više popravaka, trenutna prosječna starost automobila u Francuskoj sada je viša od 11 godina, dok su se 2018. vozili automobili prosječne starosti od devet godina.

Emica Elveđi/PIXSELL

U Hrvatskoj još gore

Kod nas je pak prosječna starost osobnog automobila 13,04 godine, prema posljednjim podacima Centra za vozila Hrvatske iz prosinca 2021. Iako ovaj trend starosti iznad 10 godina držimo još od 2009. godine, ova nam je brojka osobni rekord.

Istovremeno je svaki peti automobil stariji od 10 godina prošle godine padao na tehničkom pregledu. Da ne govorimo o troškovima održavanja i potrošnje, uz dorade i ponovljene tehničke preglede, kojima starost vozila ne ide u prilog.

U skladu s time, prošle je godine na našim cestama bilo 20 tisuća više rabljenih vozila nego novih, a iz industrije se očekuje kako bi ta razlika ove godine mogla biti još drastičnija.

Dijelovi i gume sve skuplji

Zbog zastoja u opskrbi rezervnim dijelovima, sirovina pa tako i rada osoblja, skočile su cijene održavanja, pa je tako jedna analiza pokazala da su u drugom kvartalu ove godine cijene komponenti kočnica porasle za 9 posto, spojke za 5 posto dok su gume poskupjele između dva i 12 posto, ovisno o marki i modelu.

Cjelokupna je slika manje-više ista u cijeloj Europi. Pridodamo li tome rast cijena usluga u servisima te cijena goriva koje u Hrvatskoj za benzin iznose 11,48 kuna, a za dizel 12,50 kuna po litri, ne čudi što kod nas još ne raste broj registracija novih automobila.

Postoji li točan odgovor?

Činjenica je da je kupovina automobila postala dvosjekli mač. Zbog rastućih cijena novih modela, građani se sve češće pitaju isplati li im se uopće razmišljati o takvom ulaganju.

S druge strane, stariji rabljeni automobil zbog cijene može biti vrlo privlačan na prvu, no starija vozila često su manje ekonomična u potrošnji, iziskuju početne investicije za preglede i servise i neminovno će imati veće potrebe za njima od novijeg auta.

Istovremeno, na registraciju automobila potrošit ćemo više ako nam je automobil noviji, no manje ako ekonomičnije troši.

Odlično rješenje, pogotovo za neodlučne

U ovakvoj situaciji, kao idealno rješenje bilo bi imati automobil na raspolaganju recentnije proizvodnje – niska potrošnja i emisija CO2, dobar motor i sustav – no bez preuzimanja troškova kupovine, registracije i servisnog održavanja.

Upravo takav proizvod osmislila je dobro poznata rent-a-car tvrtka Hertz pod nazivom Flex Drive – višemjesečni najam automobila koji je moguće preuzeti unutar 24 sata, ali bez brige o zamjeni guma – ikada.

Korisnici automobil mogu zadržati koliko god dugo žele s fiksnom mjesečnom cijenom, mogućnošću promjene vozila tijekom najma te mogućnošću otkupa vozila nakon najma uz posebnu cijenu.


Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Hertz.