Važna tema

Oko 500 milijuna žena u svijetu ne može održavati menstrualnu higijenu. Evo koje su glavne prepreke

Menstrualno siromaštvo je vodeći problem, a situaciju pogoršava i stigmatizacija

FOTO: Shutterstock

Dok je Španjolska početkom godine postala prva europska zemlja koja je uvela slobodne dane za žene tijekom menstruacije, s druge se strane procjenjuje da oko 500 milijuna žena globalno nema ni pristup osnovnim menstrualnim proizvodima i odgovarajućim higijenskim uvjetima. Održavanje menstrualne higijene jedna je od ključnih stavki za dobrobit i osnaživanje žena te adolescentica. Međutim, mnogima je ograničena.

Najveći problemi vidljivi su u siromašnim zemljama u kojima žene nemaju svakodnevni pristup vodi, sanitarnoj infrastrukturi koja se održava u skladu s higijenskim uvjetima, kao ni prikladnim materijalima za menstrualnu higijenu. Stanje dodatno pogoršava i nedovoljno informiranje i edukacija djevojaka, žena, ali i društva u cjelini, zbog čega se često i dalje nailazi na okruženja u kojima se menstruacija gleda kao tabu tema uz koju su povezane brojne stigme, diskriminirajuće društvene norme, pa čak i narodni mitovi.

Menstrualno siromaštvo je vodeći problem

Primjerice, u nekim dijelovima ruralne Indije, ženama se nalaže da izbjegavaju kuhanje tijekom menstruacije zato što se u društvu smatra da će svojom nečistoćom pokvariti hranu ili im se pak zabranjuje odlazak na sveta mjesta. Prema afganistanskoj narodnoj tradiciji žene se tijekom menstruacije ne bi trebale kupati ili tuširati zato što time mogu prouzrokovati vlastitu neplodnost, dok se u nekim krajevima Južne Azije smatra da bi žene tijekom menstruacije trebale spavati u izdvojenim prostorijama ili isključivo same u sobama. Dakako, svaki od ovih mitova negativno utječe na menstrualno, ali i mentalno zdravlje žena, paralelno potičući osjećaj srama i nelagode.

Drugi vodeći problem je menstrualno siromaštvo koje je prisutno i u Hrvatskoj. Naime, prema istraživanju koje je provela Udruga za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter krajem 2020. godine, trećina žena prisiljena je štedjeti na ulošcima zato što su im preskupi. Dio njih zbog previsokih cijena kupuje manje kvalitetne menstrualne potrepštine, dok više od 10 posto građanki Hrvatske ni nije u mogućnosti kupiti dovoljno uložaka kako bi ih redovito mijenjale. Gotovo četiri posto sudionica istraživanja navelo je i da im se događa da si ne mogu priuštiti menstrualne potrepštine pa umjesto njih moraju koristiti improvizirana sredstva poput toaletnog papira, maramica ili tkanine.

Otvoreni razgovor i uklanjanje tabua

Libresse

Takav nedostatak sredstava za higijensko upravljanje menstruacijom može uzrokovati i psihološki stres te pojačati sram, a ponekad i prouzročiti depresiju. Rizične posljedice menstrualnog siromaštva prepoznao je i brend Libresse te je još prošle godine pokrenuo kampanju ‘V za vaginu’, s ciljem podizanja svijesti o problemu menstrualnog siromaštva i poticanja cijelog društva na njegovo rješavanje. Krajem godine brend je donirao i 240 uloškomata te gotovo 150.000 menstrualnih uložaka u 34 učenička doma diljem Hrvatske.

Svoje aktivnosti nastavio je i ove godine te je prije nekoliko mjeseci pokrenuo nacionalnu kampanju borbe protiv menstrualnog siromaštva ‘Tebi za mjesec, njima za cijelu godinu’ u suradnji s partnerima Ministarstvom rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike i CROATIA poliklinikom.

Zahvaljujući kampanji, za više od tisuću djevojčica i djevojaka iz dječjih domova i udomiteljskih obitelji osigurana je godišnja zaliha menstrualnih uložaka, a svaka od njih dobila je i besplatni ginekološki pregled ili konzultacije u jednoj od CROATIA poliklinika. Time je Libresse, između ostaloga, želio istaknuti važnost održavanja ženskog zdravlja od najmlađe dobi, ali i dalje biti onaj koji brine o zdravlju žena te služi kao oslonac svakoj od njih.

Narušava se kvaliteta života

Nadalje, istraživanje UNICEF-a također je pokazalo zabrinjavajuće rezultate na temu menstrualne higijene u zemljama diljem svijeta. Primjerice, 20 posto djevojčica u Obali Bjelokosti i 23 posto njih u Nigeriji izostaje iz škole tijekom mjesečnice zbog nekvalitetnih higijenskih uvjeta i mogućnosti, dok više od polovice žena u Bangladešu i više od dvije trećine u Nepalu ne sudjeluje u svakodnevnim aktivnostima dok imaju menstruaciju.

Nedostatak edukacije i informiranja o menstruaciji rezultirao je i time da više od 30 posto djevojaka u Egiptu nije ni znalo da će se susresti s menstruacijom, a kada se to i dogodilo, više od 70 posto njih reklo je da su osjetile šok i strah. U Etiopiji pak oko 11 posto žena tijekom menstruacije ne koristi nikakve higijenske proizvode za zaštitu, u Nigeru šest posto njih koristi običan papir, a ondje i malo više od polovice žena nema dostupno ni privatno mjesto za pranje i presvlačenje.

Rješenje je u sustavnom radu na svim razinama

Kako bi se globalna situacija popravila, a djevojke i žene se osnažile, potrebno je djelovati sustavno, na više razina te provoditi to u kontinuitetu. Tako je, primjerice, postavljeno nekoliko ciljeva čijem ostvarenju treba težiti – ​osiguravanje univerzalnog pristupa uslugama menstrualne i reproduktivne zdravstvene zaštite, kvalitetno obrazovanje o različitim aspektima zdravlja te uklanjanje rodnih stereotipa i razlika, promicanje ljudskih prava i jednakosti.

Ujedno bi trebalo poraditi i na smanjenju rodne diskriminacije, osiguravanju nesmetanog pristupa odgovarajućim sanitarnim uvjetima i higijeni te na provođenju edukacija i javnih kampanja kojima bi se o svim temama vezanim uz menstruacije otvorenije razgovaralo.


Sadržaj nastao u suradnji s brendom Libresse.