FOTO: Privatni album/TMG CREATIVE

One su napustile svoje karijere i postale poduzetnice. Izgradile su genijalne brendove i sve prodaju online

Svoj posao ne mogu zamisliti bez digitalnih rješenja koja im sve uvelike olakšavaju

One su napustile svoje karijere i postale poduzetnice. Izgradile su genijalne brendove i sve prodaju online

Svoj posao ne mogu zamisliti bez digitalnih rješenja koja im sve uvelike olakšavaju

FOTO: Privatni album/TMG CREATIVE

Tehnologija napreduje, očekivanja korisnika se mijenjaju, konkurencija raste. Izazovi pred poduzetnicima konstantno se multipliciraju. Pravilno postaviti prioritete i suočiti se s njima nikada nije bilo važnije.

Telegram i Hrvatski Telekom predstavljaju Poslovanje na dlanu, platformu koja otkriva aktualne izazove manjih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj te zajedno s našim vodećim stručnjacima i poduzetnicima iz različitih industrija otkriva koji su trendovi i rješenja ključni za uspješno poslovanje u digitalno doba.


Što digitalne tehnologije omogućavaju malim proizvođačima u Hrvatskoj provjerili smo kod tri uspješne male poduzetnice. Međutim, nismo planirali da će sve imati i genijalnu priču o totalnom poslovnom preokretu. Svoje su biznise pokrenule u onome što ih uistinu ispunjava i grade onako kako one znaju najbolje. A jedna od ključnih stavki njihove svakodnevice i rasta poslovanja upravo su digitalna rješenja koja im olakšavaju procese za koje veće firme imaju i cijele timove.

Dok Iva proizvodi gin i pelin, Daniela slaže pakiranja artizanskih začina, a Ana-Marija plete torbe, njihovi online kanali brinu se da čim više ljudi sazna za njihove proizvode, ali i priču iza svakog brenda. Kao što je jedna od njih i sama rekla, to je njihova uvijek dostupna vizitkarta svijetu i zato je esencijalna. Ispričale su nam koje su ključne lekcije sakupile po putu i na koja digitalna rješenja najviše računaju.

Iskorištavanje i promocija slavonskih resursa

U studenom 2020., Iva Pranjić je sa suprugom Mihovilom otvorila destileriju ‘Castrum’ u Kaptolu, mjestu blizu Požege. Uz gin danas proizvode i slavonski pelinkovac, sav posao odrađuju sami, a glavni kanal za promociju su im društvene mreže.

“Često čujemo od drugih manjih destilera da ne žele izdvajati novac za kvalitetne fotografije, video sadržaj ili web shop. Nama je drago što smo otpočetka uvidjeli da digitalizacija itekako utječe na percepciju potrošača o samom brendu pa nam je web trgovina najbolja odluka koju smo donijeli”, opisuje Iva. Takvim načinom prodaje, dodaje, kroz nekoliko se dana proizvod može naći u cijeloj zemlji, ali i u svim zemljama EU-a.

Digitalni alati kao stvoreni za lakšu organizaciju

Kao privatnici nemaju radno vrijeme pa im se često dogodi da dobiju pozive ili narudžbe kada su izvan destilerije. Zato si redovito rade ‘to do’ liste kako ne bi nešto zaboravili, pa obavezno koriste Microsoft To Do ili Google kalendar kako bi u svakom trenutku znali stvarno stanje i planove.

“Na web shopu pak imamo formu za prijavu na newsletter. Taj dio radimo još uvijek preko MailChimpa i zadovoljni smo. Google Analytics koristimo kako bismo pratili koliko nam je ljudi došlo na web stranicu, odakle dolaze te što najčešće pretražuju. Ads manager koristimo za oglašavanje objava s društvenih mreža, a za izradu vizuala Canvu Pro”, kaže Iva.

Kod svih digitalnih alata najvažnije im je da su intuitivni i pregledni. “Neke aplikacije se čine zaista super, ali kada malo zavirite ispod površine, shvatite da od previše opcija, one najosnovnije i najpotrebnije, nisu baš toliko funkcionalne”, ističe.

Iva je sa suprugom napustila siguran posao u Zagrebu te svoju destileriju otvorila u rodnoj Slavoniji Ivica Džambo

Ažurnost uz pomoć društvenih mreža

Radi dobrog odnosa s kupcima, važna im je dobra online komunikacija, što kroz društvene mreže, što kroz web stranicu. “Trudimo se brzo i ažurno odgovarati na narudžbe, svakom kupcu se poimence zahvalimo i zamolimo da nam jave kako su došli do nas te da ostave dojmove. Dosad smo imali zaista fantastičnih priča od kojih vam se srce stisne kada vidite kakve je sve reakcije izazvalo nešto što je vaših ruku djelo”, dodaje Iva.

Najveći problem i izazov koji se trenutno tiče digitalnog poslovanja im je to što bi toliko toga još voljeli znati i naučiti – primjerice usavršiti upotrebu Google Adsa, no za to često nemaju vremena pa bi im od velike koristi bile pristupačne radionice ili tečajevi za manje poduzetnike.

Brend temeljen na isključivo domaćim sastojcima

Bez internetske trgovine i online komunikacije svoj posao danas ne može zamisliti ni Daniela Drčec koja stoji iza brenda aDORAble. Daniela je prije osam godina dala otkaz i do danas izgradila prepoznatljivu kolekciju artisan proizvoda – aromatiziranih soli, pekmeza i ljutih umaka, sve od sirovina hrvatskog porijekla, uzgojenih kod malih eko proizvođača.

“Većina svakodnevnih poslova koji iziskuju bilo kakav oblik planiranja, komunikacije ili evidencije odvija mi se u online okruženju. Primjerice, digitalizirana mi je dostava računa u računovodstvo, a kroz računovodstvenu aplikaciju imam mogućnost usporedbe, na primjer, ovogodišnjih i prošlogodišnjih izvještaja. Mogu ujedno pogledati listu dužnika ili promet po kupcu”, opisuje Daniela.

Popis zadataka po različitim projektima, kriterijima i idejama vodi pak kroz platformu Trello. Pakiranje proizvoda odvija se ručno, ali za izradu adresnica za slanje paketa koristi aplikaciju kurirske službe.

Danijelini proizvodi poznati su po ekološkoj proizvodnji i sto posto hrvatskom porijeklu Privatni album

Direktna pomoć u izvršavanju zadataka

“Planiram povezati web shop i aplikaciju kurirske službe pa tako dodatno automatizirati i optimizirati proces za maloprodajne kupce. I onda još kreirati i poveznicu s računovodstvenim sustavom kako bih dodatno uštedjela vrijeme”, kaže Daniela.

Za tehničko održavanje web stranice ima vanjskog suradnika, dok društvene mreže i dalje održava sama, a sve te kanale smatra svojevrsnim digitalnim vizitkama svakog brenda. Kod svih alata i digitalnih usluga najvažnije joj je da su korisnički orijentirani, jednostavni za upotrebu te da istovremeno štede vrijeme i direktno pomažu u izvršavanju zadataka.

“U prosincu prošle godine dogodilo mi se da mi je pao web shop. Bila sam gotovo tri mjeseca bez njega i to je bilo iznimno stresno – osjećala sam se kao da ne postojim. Nažalost, rješenje nisam uspjela pronaći s tadašnjim vanjskim suradnikom pa sam bila prisiljena angažirati novog”, prisjeća se Daniela.


Jednim korakom do web-shopa ili web-stranice

Uz uslugu Digitalno poslovanje na jednostavan način unaprijedi svoj posao:

  • kreiranje web-stranice u skladu s vašim vizualnim identitetom
  • SEO optimizacija sadržaja
  • hosting web-stranice
  • održavanje web-stranice i korisnička podrška
  • izrada web-shopa – automatizirane online trgovine koja radi 24 sata
  • kontinuirano praćenje posjećenosti web-shopa
  • analiza kupaca i praćenje popularnosti proizvoda
  • olakšana automatizacija i interakcija s korisnicima

Digitalan svijet kao arhiv vlastitog rada

Unazad četiri godine Ana-Marija Golub vodi brend Loopco Bags, a ove je godine otvorila obrt. Radi heklane, pletene i makrame torbe, nakit od nehrđajućeg čelika, etuije te drži tečajeve heklanja, pletenja i makramea. Brend joj se temelji na održivoj modi – špaga je reciklirana, sve podstave su 100 posto pamučne, pakiranja su napravljena od recikliranog papira ili kartona.

Društvene mreže ključne su joj za poslovanje jer, kaže, služe joj kao svojevrsni arhiv svega što napravi. Google obrasce koristi za prijavnice za tečajeve, a u planu joj je otvoriti i podcast te YouTube kanal o heklanju i pletenju.

Korisni bi bili jednostavni programi za uređivanje sadržaja

“Kao obrtnica koja se bavi nimalo uobičajenim poslom, na sajmove mogu otići četiri puta godišnje i kako onda da se drugačije pokažem ljudima? Web shop je ulaganje koje je financijski veliko, ali cijelu stvar diže na novu razinu i dugoročno je isplativ”, ističe Ana-Marija koja je online trgovinu pokrenula početkom srpnja.

Web shop joj je radila suradnica koja joj je prvi kontakt u slučajevima nekih tehničkih problema. Međutim, naučila ju je kako da sama održava svoj web, stavlja opise ili nove proizvode, što joj uvelike olakšava rad. Tu su i jednostavni programi za uređivanje fotografija, videa i zvuka.

Potrebne su aplikacije za praćenje proizvodnje

Svakodnevno poslovanje definitivno bi joj olakšala i cjenovno pristupačna te jednostavna aplikacija ili platforma za robno-materijalno knjigovodstvo koju bi koristila u proizvodnji.

“Primjerice, da u sustavu imam da mi je za torbu Linda potrebno metar lanca, kilogram i pol’ špage i tri kopče. Tako bih mogla postaviti određene normative za svaki proizvod pa bih na kraju dana mogla jednostavno sažeti koliko čega sam potrošila. Trenutno to sve radim ručno i to mi je jedan od većih izazova jer oduzima dosta vremena i jako je naporno”, opisuje Ana-Marija.

Ključno joj je da ima dobru optiku i pristup mreži u svakom trenutku jer joj poslovanje ovisi o digitalnoj dostupnosti i oglašavanju. Osim konkretnih proizvoda, tečajeva i repromaterijala, u prodajnom asortimanu nalaze se i sheme za izradu određenih proizvoda.

Ana-Marija se u heklanje zaljubila još u djetinjstvu, a sada je to pretvorila u obrt koji privlači mnoge kupce Privatni album

Vanjska podrška uvijek je dobrodošla

“Sheme idu u digitalni download – primjerice, netko želi shemu za torbu Mia, uplati novac i automatski mu na njegov mail stiže dokument koji je samo potrebno preuzeti na pametni telefon ili računalo. To je super rješenje za one koji se bave heklanjem ili pletenjem, pa tako nešto žele izraditi sami”, dodaje.

U poslovanju joj bitnu ulogu igra i HT premium fiskalna blagajna. “Ima printer u sebi, fiskalnu i POS uređaj – tri u jedan. Idealna mi je kada idem na sajmove i slično, uvijek je imam sa sobom jer mi je važno da je jednostavna i praktična, a putem nje uvijek izdajem račune”, opisuje Ana-Marija koja je heklati počela već sa šest godina, uz svoju majku.

Vanjska IT podrška zato joj je ključna u svakom trenutku. “Ne samo zato što je teško nešto naučiti, već je vremenski jako zahtjevno i oduzima puno vremena kojeg je u poduzetničkom poslu uvijek nekako nedovoljno”, zaključuje naša sugovornica.


Uštedi vrijeme i olakšaj poslovanje

Moj Telekom aplikacija za poslovne korisnike idealno je rješenje za uštedu vremena i olakšavanje poslovanja:

  • jednostavna prijava i lako korištenje
  • pregled mobilnih i fiksnih usluga, paketa i aktiviranih opcija na jednom mjestu
  • aktiviranje novih opcija te nadoplata bonova
  • pregled i preuzimanje računa u digitalnom obliku unazad 12 mjeseci
  • plaćanje računa i slanje knjigovodstvenom servisu
  • ažuran odgovor na sva pitanja i izazove, korisnička podrška u svakom trenu
  • ekskluzivne pogodnosti i popusti

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.