Prevaranti su osmislili novi način: Evo kako vam mogu ukrasti novac ako kupujete online

Prevaranti se služe lažnim stranicama koje sučeljem nalikuju stranicama standardnih kurirskih službi za narudžbu preuzimanja ili dostave paketa

FOTO: Pexels

Od kineske hrane, prednje lijeve felge, kišne kabanice do šatorskog krila i mačke – iz udobnosti vlastitog doma danas možemo naručiti što god i kad god poželimo. Razvojem online trgovine tako je svako omanje mjesto praktički postalo mali New York, otvoreno 0-24. Paketi se naručuju, kartice se peglaju, često toliko da i zaboravimo što smo sve i gdje naručili.

Adrenalin kola dok biramo artikle, izgubivši se u svim virtualnim košaricama, dok u poseban dokument lijepimo linkove s različitih oglašivačkih stranica za sve one stvari koje nam “možda ipak zatrebaju”, a onda taj isti dokument šaljemo sami sebi e-mailom kako se ne bi izgubio.

Kao što Smeagol traga za “svojim zlatom”, pretražujemo tako sve dostupne online trgovine, u pokušaju da sličan artikl pronađemo po povoljnijoj cijeni. Često u tome i uspijemo, a jednako toliko i zaboravimo na sve te sitnice koje smo naručili pa na adresu dolaze kartonske kutije prepune omiljenih drangulija.

No, u cijelom tom procesu nerijetko zaboravljamo da svaku od tih stranica trebamo provjeriti. Pažljivo iščitati svaku riječ, paziti na sitna slova, zareze i točke jer – online lopovi imaju pune ruke posla, i to u našim virtualnim novčanicima. Naime, sve je više internetskih prijevara različitih tipova, upozoravaju iz Hrvatske udruge banaka.

Sve sofisticiraniji načini prijevare

Konkretnije, prema procjenama stručnjaka, očekuje se da će globalni trošak kibernetičkog kriminala porasti u sljedeće četiri godine i to s 9,22 milijarde dolara u 2024. na 13,82 trilijuna dolara do kraja 2028. godine.

Kibernetički se napad definira kao bilo koji oblik kriminala koji uključuje oštećenje i uništavanje podataka, krađu novca, intelektualnog vlasništva te osobnih i financijskih podataka, kaže Cyber Crime Magazine. Paralelno, iz banaka sve češće stižu obavijesti o sve većem broju lažnih poruka i pozivima upućenih njihovim korisnicima. U isto vrijeme, tehnike kojima se služe cyber kriminalci postale su sve sofisticiranije.

Od nedavno se prevaranti tako služe i lažnim web stranicama koje sučeljem nalikuju stranicama standardnih kurirskih službi i njihovim platformama za narudžbu preuzimanja ili dostave paketa. Drugim riječima, kad konačno odaberemo artikl koji nam se sviđa i poželimo ga kupiti – prevaranti će nas odvesti na stranicu koja nalikuje klasičnom obrascu za dostavu putem kojeg će tražiti podatke bankovne kartice.

U trenutku kada upišemo podatke, nasjeli smo na prevaru, a već u nekoliko sekundi možemo izgubiti sav novac s računa. Riječ je o modernoj kurirskoj prijevari, putem koje se prevaranti pretvaraju da su kurirska služba.

Evo kako će vas pokušati prevariti

Osim obrasca za dostavu, kurirske prijevare uključuju i slanje lažnih brojeva za praćenje dostave. Na ovaj način prevaranti će se predstaviti kao renomirana dostavna tvrtka koja nudi tracking broj za praćenje paketa. Ujedno će tražiti podatke s bankovne kartice kojom je paket već plaćen.

Nerijetko će pokušati i putem obavijesti da se paket nije mogao isporučiti na adresu jer nitko nije bio kod kuće kada ga je kurirska služba dostavila. Tražit će i dodatno plaćanje poštarine paketa za koji će tvrditi da se ne može isporučiti bez prethodnog plaćanja isporuke. Na taj način pokušat će iznuditi podatke o plaćanju.

Pokušat će i slati obavijesti da je paket zadržan u dostavnom centru kurirske službe jer je osoba unijela pogrešnu adresu. Na taj način pokušat će vas navesti da kliknete na poveznicu putem koje ćete morati pružiti dodatne informacije, a koje će ponovno uključivati podatke s bankovne kartice.

Primjer lažne poruke Erste banka

Banka koja izrazito pazi na sigurnost

Upravo zbog ovakvih i sličnih načina prijevare putem Interneta, banke uvode niz koraka kako bi zaštitile svoje privatne i poslovne korisnike. U tom kontekstu prednjači Erste banka koja redovito na svojim službenim stranicama upozorava svoje klijente.

Primjerice, opetovano naglašavaju da Erste banka nikada neće od svojih korisnika tražiti privatne ili osjetljive podatke telefonskim ili e-mail putem. Osim toga, ističu da, ukoliko su već dobili slične poruke i podijelili svoje podatke, korisnici se trebaju javiti na besplatan broj 0800 7890.

Važno je istaknuti da koraci koje banke poduzimaju nisu dovoljni za sprječavanje napada. Važno je da se svaki korisnik zaštiti, prvenstveno kroz održavanje osobnih računala te provođenje sigurnosnih mjera, ali i čuvanjem tajnosti svojih pristupnih podataka, uključujući i zaporku za korištenje mTokena, kao i podataka same bankovne kartice.

Iz Erste banke savjetuju korisnike da nikada ne otvaraju linkove niti privitke koji su pristigli s nepoznatih e-mail adresa te da ne instaliraju aplikacije i programe iz neprovjerenih izvora.

Podižu razinu svijesti

Da Erste banka uvelike pomiče granice kada je riječ o kibernetičkoj sigurnosti dokazuje i činjenica da su početkom veljače ove godine predstavili veliki projekt Erste Cyber Guardian. Riječ je o važnom iskoraku u kontekstu jačanja sigurnosnih kapaciteta banke kroz projekt koji će trajati tri godine.

U okviru spomenutog projekta, Erste je banka pokrenula nagradni natječaj za studente zainteresirane za STEM područje. Konkretnije, studenti su mogli prijaviti svoj rad pisan u formi seminarskog rada pod nazivom “Kao Cyber Guardian zaštiti budućnost digitalnog svijeta”.

U sklopu istoga morali su ponuditi pet savjeta za one koji ne znaju kako se zaštititi od budućih digitalnih prijetnji u koje spadaju i kurirske prevare. Na ovaj način Erste banka podiže razinu svijesti i znanja o kibernetičkim prijetnjama, ali i osigurava financijske potpore dobavljačima u bankarskom sektoru, u svrhu postizanja više razine zrelosti u segmentu kibernetičke sigurnosti.

Uz to, financirat će i edukativne aktivnosti koje će se provoditi u školama i na sveučilištima na temu kibernetičke sigurnosti, identifikacije i odgovora na rastuće rizike te uloge učenika i studenata u osiguravanju kibernetičke sigurnosti u svakodnevnom životu, ističu na svojim stranicama.

Evo kako vas štite

Paralelno, u Erste banci koriste se najvišim standardima sigurnosne tehnologije, a sve kako bi zaštitili račune svojih korisnika od neovlaštenih pristupa i prevaranata. Ujedno konstantno prate svaki novi oblik kartičnih prijevara, poput ranije opisane kurirske.

Prilikom izdavanja kartice, Erste banka iz sigurnosnih razloga šalje odvojeno PIN i karticu koja je pri tome neaktivna, a redovito vrše i monitoring potencijalno sumnjivih transakcija radi prevencije zlouporaba. Drugim riječima, zbog sigurnosti svojih klijenata banka ima definirane limite za podizanje gotovog novca na bankomatu i za potrošnju na prodajnim mjestima s POS terminalima.

Osim toga, prilikom online kupovine na mjestima koja podržavaju usluge sigurne kupnje Visa Secure, potrebno je dodatno potvrditi identitet prijavom i potvrdom transakcije mTokenom u aplikaciji George jednom od odabranih metoda autentifikacije – mPIN-om, otiskom prsta ili prepoznavanjem lica.

Kroz ovakav pristup Erste banka svojim korisnicima omogućuje nesmetanu kupnju Internetom, a dodatnom edukacijom i stalnim apelima informira javnost i podiže razinu financijske pismenosti u kontekstu kibernetičke sigurnosti.


Sadržaj je nastao u suradnji s Erste bankom.