FOTO: Saša Ćetković

Stručnjakinja o kartičnim prijevarama: 'Mogu se dogoditi bilo kome, a najviše se treba paziti direktnih oglasa'

Aleksandra Capan je protekle četiri godine voditeljica Službe kartične podrške i sigurnosti u Erste banci

Stručnjakinja o kartičnim prijevarama: 'Mogu se dogoditi bilo kome, a najviše se treba paziti direktnih oglasa'

Aleksandra Capan je protekle četiri godine voditeljica Službe kartične podrške i sigurnosti u Erste banci

FOTO: Saša Ćetković

Pandemija je nedvojbeno promijenila način na koji, kako i gdje trošimo svoj novac, a to potvrđuju i rezultati studije koji pokazuju da se kao potrošači više nego ikad oslanjamo na kartično plaćanje, posebice kada je u pitanju online kupovina.

To, naravno, za sobom nosi određene sigurnosne rizike. Prema prošlogodišnjim podacima MUP-a, čak 76 posto svog kibernetičkog kriminaliteta bilo je povezano s računalnim prijevarama, što dakako uključuje i kartične prijevare.

Koliko je onda sigurno kupovati online kreditnom karticom, kako se zaštiti od krađe podataka i hakerskih napada, ali i koje mehanizme banke koriste da bi nas zaštitile kao svoje korisnike, razgovarali smo s Aleksandrom Capan, voditeljicom Službe kartične podrške i sigurnosti u Erste banci.

Izbjegavajte oglase koji vode na lažne stranice

Aleksandra je odmah ustvrdila kako je kartično plaćanje zapravo jako sigurno, no ne možemo pritom sve prepustiti bankama, već moramo sami napraviti neke sigurnosne korake prije kupovine.

To su, primjerice, provjera legitimnosti stranice i trgovca, pregled recenzije drugih kupaca i prilikom potvrđivanja transakcije putem mTokena dobro provjeriti sve podatke o transakciji.

“Kao najveći izazov sigurnosti kartičnog plaćanja primjećujemo i dalje kupovinu preko raznih oglasnika kad su klijenti direktno u komunikaciji s prodavateljem koji im šalje linkove za realizaciju kupovine ili prodaje. Linkovi vode na lažne stranice na kojima ih se traži upisivanje i potvrda kartičnih transakcija”, govori.

Nažalost, dodaje, to se najčešće pokazala kao prijevara. “Napominjem svima da imaju na umu da se prilikom potvrđivanja kartične transakcije potvrđuje isplata sredstava s računa, a ne uplata, odnosno kako za uplate na račun nisu potrebni kartični podaci, već je dovoljan IBAN”, upozorava.

Aleksandra Capan je nadležna za tri tima unutar odjela – izdavanje kartica, kartičnu sigurnost i chargeback Saša Ćetković

Ne spremajte podatke od kartica na internetu

Također, ekonomistica Capan nikako ne preporučuje automatsko spremanje podataka o karticama na raznim internetskim stranicama.

“Iako su trgovci obavezni čuvati podatke klijenata, postoji mogućnost proboja u bazu i krađe podataka te korištenje kartica na raznim drugim stranicama. Isto tako, kad se kartica ne pohrani, trgovac nema mogućnosti inicirati transakciju bez suglasnosti klijenta, što je bitno u slučajevima kada želimo odraditi jednokratno transakciju”, kaže.

Nastavlja da je to važno u slučajevima kada smo, na primjer, djetetu dali karticu za kupovinu video igrica, no samim pohranjivanjem kartice prilikom prelaska na drugi nivo igrice ili kupovine dodatnih funkcionalnosti, omogućili smo trgovcu iniciranje transakcije bez suglasnosti vlasnika kartice.

“Kako bi se izbjegle te situacije, bilo da dođe do krađe podataka ili iniciranja transakcije bez suglasnosti, ako je klijenta trgovac procijenio kao poznatog, svakako preporučujemo da se unose kartični podaci za svaku pojedinu transakciju, a ne da se kartica pohranjuje”, objašnjava.

Provjerite prije kupovine podatke o trgovini

Isto tako, Aleksandra nam govori da svaka kartica ima svoj CVV kontrolni broj koji se nalazi isključivo na fizičkoj kartice i nema ga banka ni nitko drugi pohranjenog u sustavu.

“Zato je iznimno važno da taj broj znate samo vi i nikako ne savjetujemo da ga pohranite online prilikom plaćanja. Također, prilikom kupovine odvojite malo vremena da provjerite sve podatke o trgovcu i o samom plaćanju prije potvrde transakcije”, ističe.

Što se pak tiče digitalnih novčanika koji su postali sve popularniji način plaćanja, naša sugovornica objašnjava da su i oni sigurni, ako se pažljivo koriste.

“Zasad su nam poznate prijevare gdje su klijenti potvrdili nepoznatu push poruku koju su dobili na mobilnom uređaju, vjerojatno ne gledajući što potvrđuju, i time digitalizirali karticu na nekom uređaju koji nije njihov, već od osobe kojoj je cilj time napraviti prijevaru”, kaže.

Naša sugovornica ističe važnost provjere trgovine prije same kupovine, kao i recenzija Saša Ćetković

Najviše prijevara dogodi se u predblagdansko razdoblje

Najviše kartičnih prijevara su zabilježili kada i pojačanu potrošnju u periodima kao što su predblagdansko razdoblje ili velike prodajne akcije kao što je Black Friday.

“No, neovisno o takvim izvanrednim situacijama, gotovo svakodnevno se susrećemo s raznim prijevarama. U posljednje vrijeme najčešće su phishing prijevare gdje klijenti unose kartične podatke na raznim stranicama i potvrđuju transakcije mTokenom te tako dolazi do neželjenih transakcija”, kaže.

Aleksandra dodaje da Erste banka ulaže maksimalan trud kako bi zaštitila financijska sredstva svojih klijenta.

“Naše poslovanje počiva na povjerenju i sigurnosti klijenata te nam je izuzetno važno da svaka vrsta transakcije koju klijent obavlja bude na najvišoj razini sigurnosti”, ističe.

Povjeravaju učestalost transakcija i rizičnost potrošnje

U banci imaju posebne specijalizirane timove koji su nadležni primarno za sigurnost i monitoring kartičnih transakcija korisnika kroz više sustava i iz više aspekata.

Kriteriji koje pritom koriste su, primjerice, učestalost transakcija i rizičnost potrošnje te se takve transakcije provjeravaju s korisnikom, a sve s ciljem svođenja potencijalne financijske štete na minimum.

“Osim alata koje banka koristi u svom radu, vrlo je bitno i da klijenti sudjeluju kao partneri banke u sprječavanju prijevara. Banka u trenutku iniciranja transakcije nema informaciju o legitimnosti trgovca i zato je važno da klijent provjeri dostupne informacije prije iniciranja transakcija”, govori.

Ponovno ističe da je iznimno važno da klijenti uvijek provjere dostupne podatke prilikom plaćanja. “Kartične prijevare se mogu dogoditi bilo kome i bilo kada te zato samo zajedničkim naporima klijenta i banke takve situacije mogu se prevenirati i spriječiti”, zaključuje.

U Erste banci imaju posebne timove koji su nadležni primarno za sigurnost i monitoring kartičnih transakcija korisnika Saša Ćetković

Sadržaj nastao u suradnji s Erste bankom.