U sezoni 2024. novi tretman napojnice: kartično i neoporezivo do određenog iznosa. Kako to izgleda u praksi?

Napojnica iznad zadanog iznosa oporezuje se po stopi od 20% bez plaćanja doprinosa

Sezona se bliži, a ova ispred nas bit će prva u kojoj se primjenjuje novi model fiskalizacije napojnica kao mogućnost za sve one koji u okviru svojih djelatnosti primaju napojnice. Uvođenje mogućnosti naplate napojnica kartičnim putem ovisi o odluci obrtnika i nije obavezno. Iznos napojnice neće biti iskazan na računu, već će obveznik fiskalizacije imati obvezu uz fiskalizirani račun odmah prijaviti i ostvarenu napojnicu putem električnog naplatnog uređaja, tj. iznos napojnice i način njezina davanja (gotovina ili kartica). Neoporezivo je moguće isplatiti napojnicu do iznosa od 3.360 eura po osobi na godišnjoj razini, a prilikom isplate zaposleniku potrebno je podnijeti i JOPPD obrazac. Napojnica iznad zadanog iznosa oporezuje se po stopi od 20% bez plaćanja doprinosa.

No kako cijela stvar funkcionira u praksi? Odgovore sam potražila u tvrtki Teya koja nudi platna rješenja većinom fokusirana na male, lokalne tvrtke i obrte.

Branimira Zorka, Country Leadera tvrtke Teya za početak pitam imaju li svi POS uređaji mogućnost ostavljanja napojnica?

Teya POS uređaji imaju već otprije tu mogućnost, ali nije to slučaj za sve POS uređaje na tržištu. Na našim uređajima sve je vrlo jednostavno – prilikom naplate, kupac sam bira iznos napojnice koja se automatski obračuna na ukupan iznos i naplaćuje. Zatim djelatnik mora taj iznos fiskalizirati. Upravo taj korak fiskalizacije predstavlja izazov ugostiteljima, međutim kod nas za sve promjene treba vremena da se usvoje, pa tako i za ovu – objašnjava Zorko. Zanima kakav je feedback s terena. Da li ljudi počinju prihvaćati plaćanje karticama u ugostiteljskim objektima i da li ostavljaju napojnice?

– Plaćanje karticama je već neko vrijeme prihvaćeno, naročito od uvođenja Eura. Kupci generalno prihvaćaju plaćanje karticama, ali je veći izazov na strani trgovaca i ugostitelja koji i dalje u određenim slučajevima odbijaju primati kartice. Dosta onih koji primaju kartice, polako prelaze i na primanje napojnica. Primarno je to stvar navike. S vremenom će steći naviku vlasnici, radnici i gosti. Ali svakako će biti potrebno razvijati process da bude brži i jednostavniji. Radnicima treba prvo omogućiti da primaju napojnice putem POS aparata, a onda ih i educirati. A gostima samo treba dati informaciju da mogu ostaviti napojnicu te im pokazati kako. Poslije će se stvari odvijati automatski, kao i kod svake promjene nabolje – ističe Branimir Zorko.

Jeste li primijetili u nekim slučajevima očito povećanje prometa zbog implementacije kartičnog plaćanja?

– Svakako. Prosječna vrijednost transakcija putem kartica je višestruko veća od onih gotovinom. Gost nema ograničenje iznosa kao kod gotovine. Neminovno je da potrošnja raste ako postoji više opcija plaćanja – objašnjava Zorko, a mene, ali i čitatelje zanima kako izgleda ostavljanje napojnice na Teya POS aparatu.

– Ugostitelj samo mora omogućiti stavljanje napojnica u postavkama na Teya POS aparatu, može čak i postaviti postotke koje želi (5%, 10%, 20% itd.). Zatim gost prilikom plaćanja odabire jedan od postotaka ili upiše ručno iznos napojnice. Prisloni karticu i to je to – objašnjava Zorko.

Nedavno sam i sama sasvim slučajno svjedočila primjeru dobre priče s uvođenjem kartičnog plaćanja u ugostiteljstvu, i to na Jadranu, gdje sam provela s obitelji proljetni vikend. Šetala sam uz more, i u povratku prema centru prekrasnog mjestašca pomislila kako bi mi godila kava u jednom od kafića. Kako nisam imala gotovine, već samo karticu – i to na mobitelu – pomirila sam se s tim da će moja kava uz more morati pričekati. Kafići još uvijek rijetko primaju kartice, turistička sezona još nije počela, a na terasama kafića bilo je jedva nekoliko ljudi.

Ipak, navirujem se u jedan od kafića i sramežljivo pitam primaju li kartice.

– Primamo kartice, i eure i dolare i franke, šinjorina, samo kune više ne primamo – sa smiješkom mi govori konobar za kojeg odmah zaključujem da je vlasnik kafića.

Oduševljena činjenicom da primaju kartice, a još više onom da sam “šinjorina”, samopouzdano postavljam potpitanje.

– I ove na mobitelu? – pitam bezrazložno pokazujući mobitel.

– I na mobitelu i na leroju i kontaktne i bez kontakta, kakve god imaju u sebi pineze – opet mi kroz smijeh odgovara simpatični Dalmatinac.

Sjedam na terasu i guglam: “leroj značenje”. Sat, ura. Misli na smart watch, smijuljim se, a dok mi donosi kavu, pitam je li on vlasnik i govorim mu kako sam baš ugodno iznenađena činjenicom da primaju kartice.

– Da i da, ja sam vlasnik i primamo kartice, a od ove godine i manču na kartice. Morali smo se prilagoditi, gosti to već podrazumijevaju. Stranci su znali biti dosta šokirani prije kad ih nismo primali, a i nije baš lipo slati ih na bankomat. Konobari su mi se znali žaliti da ponekad gosti zbog frustracije što smo ih poslali na bankomat ne bi ni ostavili napojnicu, a događalo nam se da budu zadovoljni uslugom i dobrim provodom, a onda ostave negativnu recenziju jer ne mogu pojmiti da ne primamo kartice. Također, događalo se i da se htjela okrenuti još koja tura pića, no kad su shvatili da kod sebe nemaju gotovine, otišli bi do bankomata i ne bi se više vraćali. Tako da se više nije imalo šta misliti, uveli smo kartična i druga bezgotovinska plaćanja objašnjava vlasnik.

– Ja ode pijen na karticu i to na rate – dobacuje gost sa stola do.

– Neki dan san provuka na triesšest rata turu kad sam vidija cifru koliko je ovaj diga cijene – dodaje, a vlasnik mu vraća lopticu.

– Ajde muči, ti ni ne znaš šta je kartica.

Smijem se ovim scenama kao iz Malog mista i razmišljam o tome kako još nikad nisam ostavila napojnicu u kafiću karticom, pa mi je ovo idealna prilika da i to konačno naučim.

– Mogu platiti? Ostavila bih i napojnicu ali mi trebate pokazati kako – smijem se, a vlasnik vadi beskontaktni POS i kaže mi samo:

– Nema tu puno nauke. Koliko ćemo posto? Pet, deset, dvadeset?

– Dvadeset, naravno – odgovaram, on okreće POS prema meni, kliknem na touchscreen sučelju 20%, učitam karticu s mobitela i to je to. Od danas sam stalni gost. Barem za ovaj vikend.