Više od 38 posto prevara događa se tijekom kupnje na internetu. Izdvojili smo neke od novijih slučajeva

Društvene mreže i internetski oglasnici omiljena su mjesta brojnih prevaranata

FOTO: Unsplash

Online trgovina je najznačajniji porast doživjela tijekom pandemije, ponajviše jer smo bili zatvoreni u svojim kućama, a većina trgovačkih objekata nije radila. No, i nakon pandemije je zadržala popularnost, ali uz sve njezine prednosti, sve se više ističe i najveći nedostatak, a to su online prevare.

U 2020. godini više od 38 posto svih prevara u svijetu pripisano je upravo kupnji putem interneta. Prema posljednjem izvještaju Statiste, oko 70 posto žrtava online prevara ove vrste iskusilo je i neželjenu posljedicu – gubitak novca.

Ovi podaci upozoravaju da su prevare itekako prisutne, a da je online prodaja i kupovina jedno od najrizičnijih područja koje mami brojne prevarante. Baš zbog toga smo u nastavku izdvojili neke od najnovijih prevara, ali i savjete kako ih zaobići.

Lažno praćenje pošiljki

Već duže vrijeme je kod prevaranata popularan smishing pri kojem na broj mobilnog telefona stiže lažni SMS od nekih dostavnih službi. Takve poruke najčešće sadrže poveznice putem kojih je, navodno, moguće pratiti pošiljku, no klikom na njih vode korisnika do prevarantskih stranica.

Odlaskom na takve stranice prevaranti mogu hakirati vaš mobilni telefon i podatke koji se na njemu nalaze, stoga je vrlo važno provjeriti ispravnost sadržaja – s kojeg je broja poruka poslana, očekujete li zaista pošiljku točno te dostavne službe, a spomenute linkove potrebno je provjeriti prema njihovom sadržaju.

Ne klikajte na njih ako stranice nemaju ‘https’ oznaku koja je znak sigurnosti, kao ni kada imaju sumnjive nastavke koji nisu učestali u takvim poveznicama.

Prevaranti i kurirske službe

Da su dostavne službe vrlo aktualna meta prevaranata, svjedoči i puno drugih slučajeva pri kojima su prijavljene sumnjive aktivnosti kod osoba koje kupuju ili prodaju nešto putem oglasnika ili društvenih mreža.

Zbog toga im se, nakon dogovorene kupnje ili prodaje, javljaju zainteresirane osobe – prevaranti, s molbom da za provođenje istog upišu svoje podatke na lažnu aplikaciju, odnosno poveznicu, putem koje će biti izvršena uplata novca i razmjena paketa. Zato upamtite, ako prodajete, potencijalnom kupcu je potreban samo vaš IBAN kako bi izvršio uplatu, a ne kartični podaci. Transakciju u kojima očekujete uplatu na račun nikada ne potvrđujte mTokenom jer na taj način vršite isplatu s računa.

Nasjedanjem na prevaru, oštećene osobe upisale su svoje osobne podatke, a najčešće i kartične podatke poput broja računa i CVV broja kartice u navedenu aplikaciju, nakon čega su im s računa znale biti ukradene poprilične svote novca.

Upravo zato, Erste banka kontinuirano upozorava svoje korisnike da ni u kojem slučaju ne odgovaraju ni na kakve poruke u kojima se zahtijeva dostavljanje kartičnih podataka – broj kartice, troznamenkasti kontrolni broj CVC/ CVV, rok valjanosti kartice, PIN i jednokratne zaporke za sigurnosnu kupovinu ili pak slanje kopije kartice, jer je u takvim slučajevima gotovo uvijek riječ o prevari.

Prevarantske online trgovine

Sve veći oprez na društvenim mrežama potrebno je imati i zbog porasta broja lažnih trgovina koje se ondje promoviraju. Čak i kada imaju vlastitu mrežnu stranicu, ona može biti krivotvorena, a na društvenim mrežama postavljaju se lažni komentari i dojmovi kako bi se trgovina činila kao uspješan biznis.

Stoga, ako nikada prije niste čuli za neku trgovinu, a čini vam se kao da ima idealnu ponudu baš svega što je vama potrebno, obavezno za početak prosurfajte internetom, proučite ‘crne liste’ online trgovina, pokušajte pronaći iskustva drugih ljudi te provjerite vjerodostojnost.

Nagradne igre kao mamac

Zbog velikog broja korisnika, društvene mreže primamljive su još i za oglašavanje lažnih nagradnih igara u čijem je sudjelovanju potrebno lajkati ili podijeliti objavu ili pak naručiti određeni niskobudžetni predmet.

Samim naručivanjem niskobudžetnih proizvoda s ciljem ispunjenja preduvjeta za sudjelovanje u nagradnoj igri svoje podatke najčešće ustupate za kasnije provođenje neautoriziranih transakcija.

Nakon toga, lažni se organizator nerijetko javlja sa zahtjevom da mu pošaljete, primjerice, kopiju osobne iskaznice ili kartice. S tim podacima prevaranti mogu ukrasti vaš identitet, lažno se predstavljati u različitim prigodama, ali i pristupiti nekim od važnijih bankovnih informacija.

Stoga sudjelujte samo u nagradnim igrama na stranicama koje su verificirane – imaju plavu kvačicu i velik broj pratitelja te povijest objava, kao i formalno objavljena pravila sudjelovanja u nagradnoj igri.

Sumnjive obavijesti za potvrdu kupnje

Nakon online plaćanja tijekom kupnje, na e-mailove je nekima pristizala obavijest da se za konačnu uspješnu kupovinu kartični podaci moraju potvrditi i spremiti u ‘arhivu’ prodajnog mjesta pomoću određenog linka ili QR koda.

Međutim, važno je znati da je za online kupnju dovoljno transakciju sredstava potvrditi putem sigurnosnog CVC/CVV koda kartice ili pak uz pomoć mTokena ili sličnih usluga. U slučajevima u kojima su osobe nasjele na tu prevaru, većini je ukradena određena svota novca, a da plaćeni predmet ili uslugu nikada nisu dobili.

Stručnjaci iz Erste banke zato savjetuju da prije svake online kupovine istražite vjerodostojnost određene stranice. U situacijama u kojima niste u potpunosti sigurni, bolje je ipak odabrati plaćanje pouzećem.

Također navode da ne plaćate online bankarstvom ako se nalazite na javnoj Wi-Fi mreži. Bolje je koristiti mobilne mreže i mreže za koje znate da su sigurne.

Opasni newsletteri

Budući da prilikom kupovine na online stranicama puno puta postoji opcija da se prijavite na newslettere kako biste dobivali informacije o budućim akcijama i pogodnostima, taj je kanal također vrlo pogodan za različite prevare.

Primjerice, čak i kada newsletter pristiže s provjerene stranice webshopa kojem vjerujete, na umu treba imati da čak i oni mogu biti žrtvom napada. Tako se i ondje mogu naći sumnjivi linkovi koji vode na lažne stranice koje mogu vaš pametni telefon ili računalo zaraziti opasnim virusom.

Time prevaranti mogu doći do podataka koje imate spremljene na uređaju, posebice ako, primjerice, imati instaliran wallet ili na društvenim mrežama arhivirane podatke o karticama koje ste koristili u prethodnim online kupnjama.

Zato nikada ne otvarajte sumnjive linkove i s pažnjom provjerite s kojih je adresa obavijest poslana, ne klikajte na poveznice ili privitke i jednostavno obrišite dobivenu poruku koja vam je sumnjiva.


Izbjegnite prevaru tijekom online kupnje

1. Ne dijelite kartične podatke na neprovjerenim stranicama – broj kartice, troznamenkasti kontrolni broj CVC2/ CVV, rok valjanosti kartice, PIN i jednokratne zaporke za sigurnosnu kupovinu.
2. Provjerite vjerodostojnost prodavatelja prije nego što obavite kupnju. Istražite uvjete poslovanja, proučite uvjete plaćanja, dostave, reklamacija i povrata.
3. Kupujte na sigurnim stranicama – potražite \’https\’ na početku adrese internetske stranice te sličicu zaključanog lokota pored trake za adresu.
4. Imajte na umu da je za online kupnju dovoljno transakciju sredstava potvrditi putem sigurnosnog CVC/CVV koda kartice ili uz pomoć mTokena ili sličnih usluga.
5. U situacijama u kojima niste u potpunosti sigurni, odaberite plaćanje pouzećem.
6. Kod sumnjivih obavijesti s dozom opreza provjerite ispravnost sadržaja – s kojeg je broja poruka poslana, sadrži li sumnjive linkove, očekujete li zaista pošiljku neke dostavne službe.
7. Sudjelujte samo u nagradnim igrama na stranicama koje su verificirane te imaju formalno objavljena pravila sudjelovanja.
8. Nemojte plaćati online bankarstvom ako se nalazite na javnoj Wi-Fi mreži. Koristite mobilne mreže i mreže za koje znate da su sigurne.
9. Za online kupovinu koristite uređaje koji su zaštićeni sigurnosnim softverima.
10. Ne otvarajte sumnjive linkove, poveznice ili privitke.


Sadržaj nastao u suradnji s Erste bankom.