Vlasnik zagrebačke tvrtke: 'Dio sadržaja za naš web napravila je umjetna inteligencija. Mogućnosti su beskrajne'

Naši su sugovornici zaključili da treba biti ukorak s trendovima, ali i taktičan pri njihovoj primjeni

FOTO: Shutterstock

Tehnologija napreduje, očekivanja korisnika se mijenjaju, konkurencija raste. Izazovi pred poduzetnicima konstantno se multipliciraju. Pravilno postaviti prioritete i suočiti se s njima nikada nije bilo važnije.

Telegram i Hrvatski Telekom predstavljaju Poslovanje na dlanu, platformu koja otkriva aktualne izazove manjih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj te zajedno s našim vodećim stručnjacima i poduzetnicima iz različitih industrija otkriva koji su trendovi i rješenja ključni za uspješno poslovanje u digitalno doba.


Temeljem studije agencije Wilke u kojoj je sudjelovalo više od 500 tvrtki u Hrvatskoj, definirali smo tri stupa digitalnog poslovanja i vodeće izazove u kojima su poduzetnicima potrebna pouzdana rješenja i partneri.

Jedan od tri stupa je i infrastruktura, odnosno brzina razvoja tehnologije koja nam omogućava sve nužne poslovne procese danas. Pritom naglašavamo da je taj razvoj teško pratiti ako to nije core business kompanije.

Potaknuti rezultatima, za savjete kako optimizirati vlastito poslovanje, obratili smo se stručnjacima i domaćim poduzetnicima koji, zahvaljujući svome iskustvu, imaju najbolji uvid u realno stanje.

Uvid u stvarno stanje

Kada govorimo o razvoju infrastrukture, istraživanje je pokazalo da su poduzetnici itekako svjesni omjera u kojem im se poslovanje oslanja na tehnologiju. Primjerice, njih 67 posto smatra da je od iznimne važnosti za biznis imati rezervnu internetsku vezu u slučaju da primarna nestane prilikom pada mreže, nestanka struje i slično.

Također, zanimljiv je podatak da 80 posto ispitanika smatra da telekomunikacijski provideri trebaju razumjeti srž poslovanja neke firme kako bi se maksimalno učinkovito iskoristilo vrijeme, bez ponavljanja nevažnih informacija.

Pritom se 69 posto izjasnilo da IT rješenja trebaju biti fleksibilna i prilagodljiva napretku neke kompanije. Uz to 68 posto sudionika istraživanja očekuje od svoje IT službe da proaktivno predlaže nova i bolja tehnološka rješenja.

Što se pak tiče sigurnosti podataka, oko 83 posto ispitanika navodi da je cyber security iznimno važan, posebice kada zaposlenici rade od kuće. Prema svemu sudeći, mogli bismo zaključiti da su poduzetnici svjesni rizika koji vrebaju na internetu.


Digitalno poslovanje u sigurnim rukama

Uz širok raspon usluga za maksimalnu Sigurnost poslovanja spriječi sve sigurnosne izazove:

  • zaštita digitalnog radnog mjesta
  • sigurno spremanje podataka u vrhunski opremljenom podatkovnom centru
  • zaštita od financijskih gubitaka, gubitka podataka i duljeg prekida u radu
  • zaštita ureda i poslovnih podataka
  • zaštita lokalne mreže i mrežna zaštita fiksnog priključka i svih spojenih uređaja
  • ICT video nadzor za zaštitu zaposlenika, klijenata i imovine
  • napredne tehnologije za sprječavanje hakerskih napada

Ulaganje u kibernetičku sigurnost

Nikola Vrdoljak, osnivač agencije 404, slaže se s time da poduzetnici pokazuju potrebu za pojačanom sigurnosti podataka, ali istovremeno naglašava da mali broj njih stvarno zna što treba učiniti.

“Sigurnost podataka i na internetu jedan je od najbrže rastućih problema za koji poduzetnici nisu spremni i trebaju podršku. U malim i srednjim biznisima jednostavno nema dovoljno znanja niti je isplativo imati stručnjaka za sigurnost, a rizici svakodnevno rastu”, govori nam.

Nastavlja da se većina ugroze može jednostavno riješiti dobrim sigurnosnim procesima. To su, primjerice, ulaganja u sustave za kibernetičku sigurnost, enkripcija osjetljivih podataka i konstantna edukacija zaposlenika o tehnološkim promjenama.

“No, jednostavno ne možemo očekivati od malih poduzetnika da to znaju. Kako bi zaštitili biznis rješenje je za male poduzetnike najbolje potražiti na tržištu”, savjetuje.

Prednosti Chat GPT-a

Dejan Ljuština, osnivač i CEO konzultantske kompanije Vision Partners u svemu tome ponajviše ističe važnost edukacije o novim trendovima kako bi ih poduzetnici, bilo mali, veliki ili srednji, mogli najpametnije primijeniti.

“Jedna od najbitnijih stvari za ovu godinu i u periodu koji dolazi je Generative Artificial Intelligence (AI). To je najbrže rastuća tehnologija ikad – u manje od dva mjeseca postojanja Chat GPT je stekao više od stotinu milijuna korisnika, što ništa do tada nije ostvarilo. Taj podatak je zapanjujuć”, kaže.

Dodaje da neki podaci govore da su samo u prvoj polovini ove godine kompanije u obraćanju investitorima koristile umjetnu inteligenciju više od nekoliko tisuća puta. “Nama je 40 posto sadržaja za novu web stranicu napravio Chat GPT”, govori.

Iskoristite umjetnu inteligenciju

Što sve to znači za male i srednje kompanije? Kao prvo, ta tehnologija je široko dostupna i nije skupa. Štoviše, neka osnovna verzija aplikacije je besplatna. Kako je mogu iskoristiti? U prvom redu za interakciju s kupcima i kao inspiraciju za nove poslovne ideje.

“Drugo je generiranje sadržaja poput fotografija i videa, a zatim i sintetiziranje tekstova. Uz to, tvrtke trebaju stvoriti jasnu sliku o tome u kojim domenama mogu koristi umjetnu inteligenciju”, objašnjava Ljuština.

U Hrvatskoj, dodaje, još postoji dosta kompanija koje su zatvorene prema trendovima i rade prema nekim konzervativnim metodama, što se u povijesti većinom dugoročno pokazalo kao loša ideja i nosi sa sobom puno više rizika, nego da se ide ukorak s novitetima.

Cloud je zgodan dodatak poslovanju

Poduzetnica i vlasnica brenda aDORAble Daniela Drčec slaže se s Ljuštinom i na svojem primjeru pojašnjava kako je ona iskoristila nove digitalne tehnologije.

“Budite otvoreni prema novim tehnologijama i alatima te redovito pratite trendove u vašoj industriji kako biste ostali konkurentni i iskoristili sve prednosti digitalizacije. Na tržištu je puno besplatnih edukacija, a možete pratiti i stipendije poput Uplift akademije koju sam i osobno pohađala prošle sezone”, savjetuje.

Osim toga, istaknula je i druge alate koji su joj se pokazali korisnim u poslovanju poput cloud pohrane podataka. “Razmislite o prebacivanju važnih poslovnih podataka i aplikacija u cloud kako biste osigurali sigurnost, mobilnost i lakši pristup informacijama”.


Uštedi vrijeme i olakšaj poslovanje

Moj Telekom aplikacija za poslovne korisnike idealno je rješenje za uštedu vremena i olakšavanje poslovanja:

  • jednostavna prijava i lako korištenje
  • pregled mobilnih i fiksnih usluga, paketa i aktiviranih opcija na jednom mjestu
  • aktiviranje novih opcija te nadoplata bonova
  • pregled i preuzimanje računa u digitalnom obliku unazad 12 mjeseci
  • plaćanje računa i slanje knjigovodstvenom servisu
  • ažuran odgovor na sva pitanja i izazove, korisnička podrška u svakom trenu
  • ekskluzivne pogodnosti i popusti

Krenuti od web stranice

Iva Pranjić, vlasnica brenda Castrum, osvrnula se pak na neke tehnološke osnove koje bi svaka kompanija trebala imati, poput vlastite web stranice.

“Manji poduzetnici često misle da su im neke stvari nedostižne jer su preskupe ili prevelike, a zapravo se može jako puno toga napraviti kako bi bili što digitalniji. Mislim da je web stranica nešto što bi svaki poduzetnik ili obrtnik trebao imati. To ne mora biti stranica koja će biti izrađena iz početka, postoji niz predložaka koji se mogu kupiti i prilagoditi vašim željama”, kaže.

Dodaje da web stranica treba biti prikaz poslovanja koji sažima opis proizvoda i usluga, priču nastanka i dosadašnja postignuća.

“Ljudi vole pročitati priču, tako se povezuju s vama i vašim proizvodima. Smatram da je web stranica alat kojim ćete uštedjeti puno vremena koje biste proveli na telefonu – što kroz razgovore, što kroz odgovaranje na poruke na društvenim mrežama ili putem e-maila jer će veliki dio onoga što ljude zanima biti negdje sistematično raspisano”, zaključuje.


Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.